Hålvägg??

Sv: Hålvägg??

såna skoningar ser man ofta på outbildade hovslagare.. Olika hovvinklar fram o bak, går på trakterna, med långa tår.. O för små skor.. De flesta hästägare tycker det ser bra ut när skon följer hovens kant runt om, men det är egentligen inte så en sko ska sitta. Men du har ju verkligen lyssnat på de som sagt nåt tidigare i tråden så eloge till dig! Nu kanske du slipper mystiska hältor, dålig muskulatur, hovsprickor och andra hovrelaterade problem!

*kl*

Ni får ursäkta min kille som envisas med att trampa i bajshögar så fort jag ska fota hovar.:o
Vinklarna är väl inte de bästa heller men han ville ut i hagen så fort det bara gick.

Vänsterbak utsida.
33208049.jpg

Vänsterbak insida, lite snett bakifrån.
33208051.jpg

Både bak.
33208062.jpg

Höger utsida. Där ser ni också stället där jag hitta en större spricka som var påväg att bli som den på högerbaks insida.
33208066.jpg

Underifrån.
33208064.jpg

Lite osäker men tror det är vänsterbak uppe ifrån.
33208094.jpg

Senast ändrad:

Jaha.. nu är det en lite större sko, men han tog inget mer i tån?
Menar han att det där är rätt vinkel på hoven för hästen?
Skulle vara extremt intressant att få en röntgenbild på den där hoven.. (eller ja, allihop förståss)

Intressant att höra vad veterinären säger sen, vad sa hovis angående dina synpunkter?

Han sa att han stått och funderat när han var här sist (2/7) på om han skulle ta en storlek större sko eller inte men valde att ta mindre för att ta en större nästa gång han kom.

Han tog inget på tån och tyckte att det såg bra ut som det gjorde när han var klar.
Kunde tyvärr inte fördjupa mig i disskutionen då jag fick ha sonen med till stallet och hans tålamod var slut redan innan hovis kom.

Ja det ska bli intressant och höra vad vet säger om det hela, utifrån bilderna sa hon att det inte såg ut som en bra vinkel på hoven men att hon inte kunde bedömma om hoven gått i sönder p.g.a. skoningen eller något annat på bilderna.
Så hon ville se hästen i verkligheten och erbjöd sig även prata med min hovis.
Eftersom jag ändå ska lägga grunden till botulism vac. så frågade jag om hon inte kunde komma den 27/8 när hovis kom nästa gång, har tyvärr inte fått det helt bekräftat än dock.

Vad tror du man sett på en röntgenbild?

Utifrån bilden som är tagen från golvnivå på höger utsida ser det väldigt mycket fortfarande ut som om hornrören är mer eller mindre markparallella vilket innebär att trakten kommer att fortsätta tryckas in under hoven i varje landning. Om man inte verkar på tån kommer det att innebära att tån skjuts framåt på hoven om inte vägghornet framför trakten viker ut sig istället och går sönder som det ser ut att ha gjort på din häst. Om man verkar tån men inte kommer åt trakten blir isättningsytan (alltså det som blir ett hovavtryck i marken) att bli mindre än hovens tväryta vid kronranden räknat och då trycks hoven ihop i landingen istället för att utvidags baktill, vilket är meningen. Jag är inte förvånad över att hovslagaren tycker vinklarna är bra eftersom trakten är lång men inte hög eftersom den är under hoven och då ser hovvinkeln bra ut men eländet eskalerar under tiden. Det kan hända att den större skostorleken lockar tillbaka trakterna så att det syns något för hovslagaren att verka på nästa gång men det är osäkert. Bilden underifrån skulle ha varit utan sko, det finns ganska gott om bilder på nätet där det syns vart trakten ska vara i förhållande till ballarna och strålbasen för att ha optimal funktion. Skostorleken är helt klart bättre till hovarna så jag skulle hålla koll på vad hovslagaren gör åt trakterna innan jag testar någon ny.

Jag förstod inte det där med kanal runt sulorna, är det inte att h*n skålar ur sulorna du menar? Har aldrig hört någon som karvar i hästens sulor efter att skorna lagts på..?

Tack för din beskrivning, känner att jag både vill och måste fördjupa mig i just hovar nu.
Den andra hovisen tar hovtången ( heter väl den man klipper med?) och typ sätter ena kanten utanför skon han lagt på och andra sidan sätts i sulan innanför skon och så karvar han i sulan mot skon.
Svårt att förklara i ord.
Ska se om jag lyckas fota stallkamratens hästs hovar.

Någon som har tips på bra böcker/film ang hovar?

Här fanns en massa länkar: http://www.hastwebben.com/lanktips/12-lankar-for-att-lara-sig-mer-om-skoning-och-hovar/

Jag har inte följt dem alla, så jag vet inte hur tillförlitliga de är, men första länken går iaf till hovslagarföreningens beskrivning av standardskoning. Det är en bra början tycker jag. Sedan lät de andra länkarna intressanta också, beroende på vem som publicerat innehållet.

Angående hur den andra hovisen gör låter det konstigt. Du skulle antagligen kunna ringa hovslagarföreningen och fråga vad de säger om ett liknande tilltag. Vet du om den hovisen är medlem där?

Här fanns en massa länkar: http://www.hastwebben.com/lanktips/12-lankar-for-att-lara-sig-mer-om-skoning-och-hovar/

Jag har inte följt dem alla, så jag vet inte hur tillförlitliga de är, men första länken går iaf till hovslagarföreningens beskrivning av standardskoning. Det är en bra början tycker jag. Sedan lät de andra länkarna intressanta också, beroende på vem som publicerat innehållet.

Angående hur den andra hovisen gör låter det konstigt. Du skulle antagligen kunna ringa hovslagarföreningen och fråga vad de säger om ett liknande tilltag. Vet du om den hovisen är medlem där?
men gör han inte så för att undvika att få sultryck (bara en teori)? Min hovis gör inte så, men jag har sett andra göra det.

Ts: Det ser ut som om hovis försöker få till någon sorts hovvinkel genom att bara slipa av i tån. I mitt huvud ska inte tån vara konvex utan rak. Hovis får snällt sko och verka så att hovvinkeln blir rätt(det lär ta några omgångar). Ser ut som styvsystern i Disneys version av askungen som försöker få på sig den alltför lilla glasskon.

men gör han inte så för att undvika att få sultryck (bara en teori)? Min hovis gör inte så, men jag har sett andra göra det.

Ts: Det ser ut som om hovis försöker få till någon sorts hovvinkel genom att bara slipa av i tån. I mitt huvud ska inte tån vara konvex utan rak. Hovis får snällt sko och verka så att hovvinkeln blir rätt(det lär ta några omgångar). Ser ut som styvsystern i Disneys version av askungen som försöker få på sig den alltför lilla glasskon.

Kanske, men då lär det vara en specialgrej för just den hästen? För hästen ska ju bära med sulan också, normalt sett?

Håller med i övrigt, om Askungen :crazy:
Det ser inge vidare ut..

Finns bilder på framhovarna på första sidan, vill du se fler så säg till så ska jag fota.

För övrigt, den andra hovisen är inte medlem i hovslaharföreningen.
Vet ej om han är utbildad eller inte.

Den som jag har nu är som sagt både utbildad och medlem i föreningen.

Mailade hovslagarföreningen ett mail med bilder och bad om deras bedömning, men de har semesterstängt nu vecka 31 och 32.

Fick besked ifrån min veterinär idag, hon kommer till oss den 27/8, för att titta på häst, hovar och snacka med hovis.

På fram 'r det lite för långt mellan strålspets o skon= lång tå o skon skulle hamna längre bak.

Det är tydligt så att man inte bör stirra sig blind på utbildning på papper när det gäller vanlig skoning. Hovslageri är en konst som det tar många år att lära sig ordentligt. Vissa lär sig aldrig, andra har känslan men får aldrig papper på det. Kolla runt lite på andra hästars fötter och fråga sedan vilken hovslagare de har.

Att man inte ska stirra sig blind på utbildninga på pappret är ju något jag verkligen förstått nu, men för just mig har det tills jag startade denna tråden gett mig en falsk trygghet inser jag nu.

Veterinären jag använder är också utbildad hovslagare, hon sa redan om bilderna i mailet att hov vinklen är helt fel så det ska bli intressant att se vad hon tycker om helheten när hon kommer den 27.

Ikväll ska jag iväg till ett stall och glo på hovar där hovslagren som min hovis gått lärling hos har hand om hästarna,
Där står även nån häst som min hovis har hand om så ska titta på hur den ser ut i sina hovar.

Att man inte ska stirra sig blind på utbildninga på pappret är ju något jag verkligen förstått nu, men för just mig har det tills jag startade denna tråden gett mig en falsk trygghet inser jag nu.

Veterinären jag använder är också utbildad hovslagare, hon sa redan om bilderna i mailet att hov vinklen är helt fel så det ska bli intressant att se vad hon tycker om helheten när hon kommer den 27.

Ikväll ska jag iväg till ett stall och glo på hovar där hovslagren som min hovis gått lärling hos har hand om hästarna,
Där står även nån häst som min hovis har hand om så ska titta på hur den ser ut i sina hovar.
Ja, men det är klart att man litar på hovslagaren. Vad har man för val liksom? Det är ju inte säkert att hovslagaren som din hovis gått lärling hos är någon höjdare heller.

Och visst är det bra med utbildning, men har man inte känslan så spelar det ingen roll hur mycket utbildning man har. Jag har vid det här laget träffat på ett helt gäng hovslagare som slår sig för bröstet efter utbildningen i Skara. Bilen full med en massa lull lull, men hästarnas hovar ser ut som skit när hovslagaren är klar med dem. Utbildning har de, men sko kan de inte. Kan inte förena teori med praktik liksom. Så leta efter en hovis med känsla för hovslageri.

Ja, men det är klart att man litar på hovslagaren. Vad har man för val liksom? Det är ju inte säkert att hovslagaren som din hovis gått lärling hos är någon höjdare heller.

Och visst är det bra med utbildning, men har man inte känslan så spelar det ingen roll hur mycket utbildning man har. Jag har vid det här laget träffat på ett helt gäng hovslagare som slår sig för bröstet efter utbildningen i Skara. Bilen full med en massa lull lull, men hästarnas hovar ser ut som skit när hovslagaren är klar med dem. Utbildning har de, men sko kan de inte. Kan inte förena teori med praktik liksom. Så leta efter en hovis med känsla för hovslageri.

Men ska de verkligen bli utexaminerade då? För om man inte kan ta till sig utbildningen ska man då bli godkänd?

Men ska de verkligen bli utexaminerade då? För om man inte kan ta till sig utbildningen ska man då bli godkänd?
Jag tycker att ts exempel visar att man kan bli godkänd men ändå sakna känslan för hantverket. Precis lika som en lärare som gått på lärarhögskolan men saknar förmågan att pedagogiskt lära ut så att eleverna kan ta till sig.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·
Hästvård Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker"...
2
Svar
22
· Visningar
2 494
Senast: EZMK
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V