Hålvägg??

Camigween

Trådstartare
Upptäckte detta på min kille igår kväll.
Sambon såg det redan i måndags eftermidda men glömde säga till mig.

Hästen skoddes den 2/7.

Försöker få tag i hovis för att höra om han kan komma ut och kolla på det.
Har aldrig sett att en bit hov gått av på en skodd häst på detta sättet.

Kan det vara en hålvägg?
Han är inte halt.

Såklart lyckades han trampa i en nylagd skithög innan jag skulle fota.

33188978.jpg

33188981.jpg

33188977.jpg

33188979.jpg

Sv: Hålvägg??

Har aldrig sett det heller, men om man kollar hornrörens riktning på hela hoven så är man inte förvånad att något sprätt loss där. Hoven rör sig ju även om den är skodd.

Jag skulle gissat på att hästen gått betydligt längre än 3 v, otroligt lite stöd för trakten, vilket kanske är en delorsak till överbelastningen. Ser också lite konstigt verkad ut i tån, är det en utbildad hovis?

Om hästen gått med en överbelastning länge där så kan det väl vara så att det gått upp lite röta där som underminerat ytterligare, var du med när den skoddes? Var den fräsch i hornet där då?

På just denna hoven hade hästen fått en skada uppe vid kronranden på sommarbetet, som sen väckte ner som ett hål på hornet.

Så här såg det ut efter första skoningen hemma hos mig (hämtade honom den 2 oktober, då hade det gått 2-3 veckor sen förra äagren skodde honom sa hon).

33189043.jpg

Detta var 17/11-2011.

Nästa skoning 4/1-2012 var det endast ett litet "hål" nere vid skon, som det som uppstått nu idagarna fast då det gamla hålet som växt ner.
Dock med en liten ytlig spricka uppåt.

Nästa skoning försvann hålet men en liten, knappt synlig spricka har blivit kvar.

Hovis är utbildad men rätt ung, han står med på svenska hovslagarföreningen och har bokstäver (U G) efter sitt namn i listan.

Jag har varit fundersam på just hans bakhovar för de verkar vara lite "välvda i formen, kan se om jag lyckas fånga det på foto ikväll så du kan få se).

Jag är alltid med när vi har hovis på besök och det såg friskt och fint ut.

Såg nu att man kan se det där jag funderat på med hovens form sista bilden i första inlägget... dock ser jag nu på den gamla bilden ifrån november att han inte är så där... :confused:

Hovis kommer kl 14.00 imorgon och tittar eftersom jag inte ville vänta tills den 27/8 då vi har nästa tid.

Vet inte om det spelar någon roll för just den skada som uppstått men nog ser det ut som att hästen är skodd med en storlek för liten sko? Jag skulle vilja se mer stöd för trakterna och lite mer utlägg i sidan.

ok, min stallkamrat ska ha ut sin hovis nästa vecka, kanske ska be han om ett utlåtande på själva skoningen i sig?

Ja, om möjligt skulle jag be om en second opinon utöver att jag skulle be hovis förklara varför hover ser ut som den gör.
Visa gärna november-bilden och fråga.

Ska fråga honom varför det är så stor skillnad på hovarna idag och i November.

Dock hittar jag inte stallkamratens hovis på föreningens sida, ska kanske ringa och höra om någon annan kan tänka sig kolla på hovarna?

Alla utbildade hovisar finns inte där iofs, bara de som valt att vara medlemmar. Om kompisens hovis inte tar något för att titta så kan du väl börja med det.
Tycker h*n också att det ser knepigt ut kan du väl kolla vad denna har för utbildning och om du i så fall kanske skulle byta?

En utbildning är tyvärr sällan en garanti för att en hovis är skicklig, eller noggrann, så om kompisens hästs hovar ser välbalanserade och fina ut så verkar det ju lovande i alla fall.
Bäst är utbildning tillsammans med rekommendation från någon man litar på, men det är ju inte alltid möjligt.

Det kan man absolut göra, be om en second opinion alltså MEN jag har ibland upplevt att det kan vara väldigt känsligt att be en hovis kommentera en annan hovis arbete. Någon slags "kåranda" som tyvärr ibland kan innebära att hästar och hästägare inte kan få en ärlig och rak åsikt.

Men fråga kan man alltid, du behöver ju inte nämna namnet på din nuvarande hovis.

Frågan är om hovarna ser ut som de gör pga bortraspad tå eller om hovväggen är konvex pga andra anledningar?
Hornet som ramlat bort är jag inte så orolig för,men skostorleken är på tok för liten och trakten får inget stöd!:eek:
Hovväggen skall från sidan sett vara rak inte se ut som den gör nu.
Frågan är växer den så pga andra problem i hästens kropp eller är det fel på hovslagarns knopp:angel:dvs har h*n raspat bort hela tån??
Hur som helst vill hästen ha skor i rätt storlek ,har den inte redan ont i ryggen och hovarna så lär den snart få..:crazy:

*kl*

Lite fler bilder på själva hovarna.
Upptäckte att han har små sprickor på ungefär samma ställe som det stora hålet på både bakhovarna, både in och utsida. :(

Hovis kommer som sagt imorgon, ska fråga honom lite varför hovarna ser ut som de gör och varför de endast spricker där bak.

Vänster bak insida.
33189893.jpg

33189898.jpg

33189907.jpg

Höger bak utsida (upptäckte den lilla sprickan nu ikväll)
33189926.jpg

33189925.jpg

Men herregud :eek: hästen kliver ju helt ner över traktarmen på skon :eek:
Självklart spricker hoven om den går och böjs på det sättet över kanten på skon..

Kolla hur hornrören ligger, de ligger som små ränder uppifrån kronranden och ner till golvet. Längst fram i tån ser du att de ligger parallellt med varann och i ungefär samma vinkel en bit bak mot trakterna, sedan böjs de mer och mer, och det är där brytningen blir.

Skitskoning enligt min åsikt, särskilt efter bara 3 veckor.

Jag skäms... har varit helt blind fram tills idag när jag läste inläggen under dagen och sen tog mig en ordentlig titt ikväll vid intag. :(

Antar att jag får leta upp ny hovis, snabbt som f*n.
Men vad sjutton säger jag åt hovisen imorgon då?
Gör om, gör rätt?
Låta han dra av skorna?

Väntar besked från förra ägaren om han gått utan skor förr och hur han klarar det några dagar tills jag hittat ny hovis.

Tala om för honom att du itne är nöjd med skoningen, det hade jag gjort. Och ifrågasätt, fråga hur han tänker och varför han har skott hästen som han gjort.. man kan ju hoppas att han åtminstone har en tanke bakom, även om tanken är fel...

Ja självklart kommer jag ifrågasätta och tala om för honom att jag inte är nöjd.

Men ska jag låta honom försöka rätta till detta nu eller bara be honom åka igen?

Fick svar från förra ägaren, han har gått barfota förr, ömmar på grus dock men han rids inte nu ändå p.g.a. min graviditet.
Går bara i gräshage om dagarna och står i box på nätterna.

Tillägg: Mailade iväg bilderna för ett utlåtande från svenska hovslagarföreningen för att höra vad de tycker om denna skoning.

Jag hade avbokat tiden och anlitat någon annan. Du kan ju om du vill förklara varför så kanske han lär sig något och börjar omvärdera sina kunskaper, om inte så är det ju bara att avboka. Det är din ensak varför du gör det.

Hade nog inte låtit honom försöka göra om om jag inte var nöjd med skoningen.. om hästen inte rids så klarar han några dagar till som han ser ut nu tills du hittat en annan hovslagare..

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·
Hästvård Min häst lyckades balltrampa sig rejält för ca 1 v sedan. Har pratat med både hovis och vet som bara säger "håll det rent, det läker"...
2
Svar
22
· Visningar
2 494
Senast: EZMK
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V