Halva Doser ? ? ? ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svenska_115
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 833
S

Svenska_115

Är på "G" att betäcka mitt De Niro sto med First Wish i år ..... men halva Sverige verkar ju göra det samma. När jag talade med min seminstation som ligger uppåt i landet sa de att jag fick vara beredd på halva doser om ens det till mitt sto.

Seminstationer i Skånelän får snällt åka och hämta sperman för att kunna få sig en slatt !

Enligt de uppgifter jag har fått har FW haft långt över 120 ston nu.

Är det någon här som vet hur dräktigheten verkar i år eller om dessa uppgifter verkligen stämmer. De Niro stoet är något svårt att få dräktigt, ska jag välja en annan hingst ?:confused:

.

Sv: Halva Doser ? ? ? ?

Jag vet inget om den aktuella hingsten, men hade jag ett sto som var svårt att få dräktigt så skulle jag inte chansa på några halva doser utan försöka hitta en annan hingst i stället...

Det beror helt på om sperman har bra överlevnad efter att ha varit nerkyld för transport.

Eftersom det ligger i hingsthållarens intresse att stona blir dräktiga och inte löper om (= ÄNNU mera skick), så antar jag att de anser att det ska fungera med halva doser.
Jag tycker dock att man vid beställning ska informeras om att det blir minskad dos, så man har valmöjlighet att tacka nej.

Ofta så får man vid halva doser ta det med tågskick, för att få kortare tid mellan tappning och semin.

Vem skall då stå för tågskicken ? Jag eller hingst ägaren, eller får hingstägaren stå för mellanskillnaden? Det måste ju finnas någon här inne som har lite info hur överlevnaden är på sperman när det redan seminerats så många ston. Nej, det får nog bli en annan gångartshingst med god semin och fulla doser till mitt sto detta året. Funderar på Painted Black II också en fin och för aveln en mycket intressant hingst tycker jag, någon som har info om han har betäckt något ännu och kanske lite skvaller om hans semin.

Jag skulle nog hålla med "ameo" om att eventuellt tänka om och få en hingst som inte är fullt så upptagen. Det är inte så kul att hålla på hela sommaren och det resulterar i ingenting. Enligt min vet som har seminerat med Painted Black II(nu konstaterad dräktig) skall denne ha en mycket god semin på TAI. Kanske är det ett bra alternativ till ditt sto. Jag vet inte var du bor men du kan ju pröva att köra ditt sto till seminstationen som samarbetar med Tullstorp för att få färsk semin på FW. Självklart är det en kostnadsfråga om du bor längre upp i landet. Lycka till !

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 795
Senast: _Taggis_
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 337
Senast: ginnies
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 379
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 110
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur