Halv vild hopphäst ;)

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Tjingeling
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 154
T

Tjingeling

Nu är det då såhär att jag har rotat igenom heeeeela forumet här efter tips på hur man får en häst som skjuter upp skallen i vädret så pass mkt att hon sänker ryggen till följd av det hela.. vill ha lite tips på hur man får väck det..
hon kan ju eventuellt i framtiden få fel på muskulatur o benställningen och säj inte martingal då blir jag galen (galnare)

Hon har inte ont vid palpering av rygg inkl muskulatur.. Det är en 10 årig hopphäst med egna ideer o grymt het när man rider henne, hon har ruskigt svårt att stå still när man ska hoppa upp men jag tror jag ska testa longera henne innan jag ska hoppa upp, hon är så het att hon trippar fram inte skritt inte trav men något däremellan.. Jag ska testa det på tisdag *återkommer med om info om hur det gick ifall någon vill veta*

Jag har ridit damen en gång o det gick bra faktiskt med tanke på att hon vilat efter skada vid transportering i övrigt trevlig dam, jag longerade för att få mindre belastning på henne, hon har tävlats tidigare i 130 klasserna o skall upp till 140 som nästa mål :)

Annars får man önska alla en god jul :)

Sv: Halv vild hopphäst ;)

några förljdfrågor bara:
vad får hon för foder?
Hur länge har hon vilat?
Får hon utvistelse / mtion genom skrittmaskin?
Har du sett henne ridas tidiggrae?

Det är ju svårt att få henne att skrittarbeta bra om hon taktar hela tiden , men ja skulle först få bort all överenergi för att sedan skrittjobba, skritt o travjobba för att sedan galoppera...
Har du kontakt med förra ryttaren ¨å kanske den har ngt tips??
Bra ide om att longera tyckeer ja, får nog bort lite av "hettan":p
Lycka till:bump:

Well..
Krafft grund och hö..
Ca 2 veckor
Hon är ute varje dag mellan 6-10 timmar beroende på när hon rids.. Ingen skrittmaskin
Nixpix har bara hört av förra ryttaren att hon är halvgalen hehehe jag gillar lixom utmaningar :)

Ja hon taktar på jevligt bra o markvinnande om man säger så, ska se om longeringen kan få henne att tända av litegrann... tänkte på detta med fodret... hon har säkert fått full portion trots vila isof är det inte så förbaskat konstigt om hon får damp när man kliver i sadeln hehe
Förra ryttaren är den som ville jag skulle ta över..
Jag testa den där nya modellen på inspänning "Gouge" eller va de heter.. den verka funka.. hon piska inte irriterat med svansen eller hoppade åt alla håll o fula sig som dom sagt att hon gör annars med martingal o chabon o grahman tyglar..
Jag tror ju också att markarbete före ridning är det bästa hon verkar iaf gilla det jag gör så man får väl va glad för det lilla hehehe

Nu är det då såhär att jag har rotat igenom heeeeela forumet här efter tips på hur man får en häst som skjuter upp skallen i vädret så pass mkt att hon sänker ryggen till följd av det hela.. vill ha lite tips på hur man får väck det..
hon kan ju eventuellt i framtiden få fel på muskulatur o benställningen och säj inte martingal då blir jag galen (galnare)

Hon har inte ont vid palpering av rygg inkl muskulatur.. Det är en 10 årig hopphäst med egna ideer o grymt het när man rider henne, hon har ruskigt svårt att stå still när man ska hoppa upp men jag tror jag ska testa longera henne innan jag ska hoppa upp, hon är så het att hon trippar fram inte skritt inte trav men något däremellan.. Jag ska testa det på tisdag *återkommer med om info om hur det gick ifall någon vill veta*

Jag har ridit damen en gång o det gick bra faktiskt med tanke på att hon vilat efter skada vid transportering i övrigt trevlig dam, jag longerade för att få mindre belastning på henne, hon har tävlats tidigare i 130 klasserna o skall upp till 140 som nästa mål :)

Annars får man önska alla en god jul :)

Känner igen mig en hel del där...Min förra häst var PRECIS likadan när jag fick hem henne...Dock så visade det sig senare att hon var halt i sina framben, vilket nog var en del av orsaken att hon endast tänkte uppåt. Men det är en annan femma, tyvärr var hon sönderriden också, med världens underhals och ett stressigt beteende under ridning.

Det jag gjorde var helt enkelt bara att jobba lugnt och helt utan stress, jag galopperade endast i ridhus ett tag, och bara i lätt sits såatt hon fick chansen att våga söka sig framåt..
Svårt att förklara vad jag gjorde under mina ridpass, tror att det är väldigt individuellt vad som passar..
Men på detta sto fanns det absolut inga val, det var bara att klappa på halsen och fortsätta jobba med enkla, grundläggande övningar såatt hon slappnade av och därigenom släppte upp ryggen och kom i arbete...

På slutet när hon hade musklat om sig totalt (men det var fortfarande en häst som jag inte galopperade vardagligen precis...) så red jag henne en del på graman faktiskt, funkade super! Hon hittade verkligen ett stöd även om den i princip hängde löst, vågade ta stöd och jag kunde arbeta henne i galoppen också. Tyvär kom vi inte längre än så, men jag tror att det hade kunnat bli stoooor skillnad om vi hade fått mer tid på oss, även om hästen i sig alltid hade varit "het"...

Jag tror på mer lydnadsövningar och markarbete. Bommar före och efter hindret exempelvis. Min häst gör på liknande sätt när han blir för ivrig, d v s kör upp skallen och sänker ryggen. "Bara" att jobba vidare med mer lydnad.

Känner igen mig en hel del där...Min förra häst var PRECIS likadan när jag fick hem henne...Dock så visade det sig senare att hon var halt i sina framben, vilket nog var en del av orsaken att hon endast tänkte uppåt. Men det är en annan femma, tyvärr var hon sönderriden också, med världens underhals och ett stressigt beteende under ridning.

Det jag gjorde var helt enkelt bara att jobba lugnt och helt utan stress, jag galopperade endast i ridhus ett tag, och bara i lätt sits såatt hon fick chansen att våga söka sig framåt..
Svårt att förklara vad jag gjorde under mina ridpass, tror att det är väldigt individuellt vad som passar..
Men på detta sto fanns det absolut inga val, det var bara att klappa på halsen och fortsätta jobba med enkla, grundläggande övningar såatt hon slappnade av och därigenom släppte upp ryggen och kom i arbete...

På slutet när hon hade musklat om sig totalt (men det var fortfarande en häst som jag inte galopperade vardagligen precis...) så red jag henne en del på graman faktiskt, funkade super! Hon hittade verkligen ett stöd även om den i princip hängde löst, vågade ta stöd och jag kunde arbeta henne i galoppen också. Tyvär kom vi inte längre än så, men jag tror att det hade kunnat bli stoooor skillnad om vi hade fått mer tid på oss, även om hästen i sig alltid hade varit "het"...

Jag vill bara tillägga att hästen såklart behandlades av veterinär efter en kort tid hos mig(så fort det upptäcktes att hon var halt..), var nog lite otydlig där...
Det blev en förbättring, men hästen hade fortfarande samma temperament...

Ihaaaaaaaaa jag är superglad allt vart mkt bättre då jag longerade innan iaf denna gång, red ut på henne i skogen o inget het alls inge orolig bara glad o lycklig.. inte vansinnestaktande heller utan mera normalt :) Imorrn ska ja till ridhuset för hoppträning så .... fortsättning följer :)

Ihaaaaaaaaa jag är superglad allt vart mkt bättre då jag longerade innan iaf denna gång, red ut på henne i skogen o inget het alls inge orolig bara glad o lycklig.. inte vansinnestaktande heller utan mera normalt :) Imorrn ska ja till ridhuset för hoppträning så .... fortsättning följer :)

Gud va skönt!!
Väntar på uppdateringen!!:bump:

Hellu sorry att uppdateringen dröjt :)
Men allt klaffar finemang o jag är nöjd, damen är omskodd nu o fit for ride :D
Tösen har blivit mera lugn o villig att hanteras av samtliga i stallet nu, och jag har fått nytt uppdrag av ägarinnan.. att sätta igång hennes andra hopphäst efter en sparkolycka i hagen, jag börja rida det stoet i förrgår med bra resultat.. o igår (tisdag) var vi i ridhuset o lufsade tillsammans med en av killarna i stallet o unghästen, allt gick jättefint o vi var samtliga nöjda med dagen :)
PS Det kommer bilder såsmåningom

Liknande trådar

Hästhantering Är väldigt förtvivlad just nu, min fina häst är inte sig själv längre.. Vi flyttade till ett nytt stall tillfälligt för ca en månad... 2
Svar
28
· Visningar
5 416
Senast: Cornelia
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 928
2
Träning Har nu efter alla dessa år äntligen skaffat egen häst. Efter mkt letande hittade jag en supermysig 6årig Nordvensk/paint. Ägarna sålde... 2
Svar
25
· Visningar
2 314
Senast: Kung Bob
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 996
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18