Hältutredning

amalia

Trådstartare
Hade lite svårt att sätta en passande rubrik... Var iväg idag och red lektion på min femåring. Han ligger rejält efter utbildningsmässigt pga sadeltvång och är inte speciellt stark ännu. I hö varv vid longering (longerar alltid innan sadling och innan jag sitter upp pga tvånget) så tar han inte riktigt med sig vä bak (som är ytterbenet i detta varvet) och har svårt, är ovillig att sätta det under sig. Det är första gången för denna instruktören (C-tränare i dressyr) så hon vet ingenting om hästen.

Jag hoppar upp och vi påbörjar lektionen för att se hur han funkar under ridning. I ridning framåt så känns det i hö varv att vä bak inte riktigt är med. När han får gå i sin "vara bekvämtrav" märks ingenting, likaså när han går i vä varv.

Hon rådde mig att börja i den änden att åka till klinik och göra en hältutredning för att få veta om det är någonting eller om det bara beror på svaghet och mer stärkande ridning behövs.

Hon tyckte att jag skulle åka till sundbyholm (eskilstunas travbanas klinik).

Nu till lite frågor ang detta. Jag är redan inne i en självriskperiod sedan tidigare. Är det någon som har koll på om försäkringsbolaget tycker att man ska kontakta distriktsveterinär först som ska konstatera hälta vid ex böjprov och remittera till klinik, eller kan man på egen inrådan beställa tid för hältutredning?

Jag står och väger mellan sundbyholm (vilket blir närmast för mig), strömsholm eller täby atgklinik.

Era tankar kring dessa kliniker önskas! Sedan kollade jag upp att strömsholm kräver kontant betalning på plats, sundbyholm skickar faktura, hur fungerar det på täby? Någon som vet?

Blev ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa igenom och svara! :)

Sv: Hältutredning

Diskussionen om vilken klinik som är bäst ska nog inte tas i en tråd...(Se forumreglerna).

Men till dina andra frågor: Du kan själv beställa tid för hältutredning på klinik, ingen annan veterinär behöver remittera dig dit. Kliniken lär ju börja med att böja (och ev bedöva), sedan får du ju röntga om de anser det behövas.

De flesta kliniker har väl direktreglering idag så om du är inne i en självriskperiod borde du inte behöva betala?

Tack för svaret! Nä förstår att de inte är lämpligt att diskutera kliniker, :idea:får skylla på att jag var lite trött och inte tänkte så långt.

Om hältutredningen inte skulle visa något speciellt så är ett tips att ta ut en bra kiropraktor. Mitt sto tog i ojämt bak och tog olika långa steg med bakbenen. Hon hade ryggproblem och redan efter en behandling var det mkt bättre och efter 3 så var det helt bort.

Skulle dock aldrig börja med kiropraktor utan klinik först.

Det är precis så tankarna går. Det går även inte att utesluta att det beror på svaghet i det benet. Det är det vi får ta reda på. Har nu fått tid på fredag på strömsholm.

Har nu fått tid på fredag på strömsholm.

Håller tummarna stenhårt för att du åker hem med en helt frisk häst som bara är lite lat av sig och behöver mer styrketräning! ;)

Väntar med spänning på att höra hur det går.

När på fredag ska du vara där?

//Alice

Vi har tid kl 8.30, så det blir till att vara morgonpigg!

Ok! Tänkte om det var på em kanske jag hade kunnat bistå dig. Men jag har svårt att ta en semesterdag till. Hade ju en i fredags....

Som sagt; Håller verkligen tummarna för dig!!!

//Alice

Det är alltid svårt att uttala sig om hästar som man inte ser mer än "en liten snutt på Buke". Men jag tycker att den inte rör sig helt okej. (Helst skulle jag vilja se den i ett fräschare tempo, nu går den ju lite i undertempo.)

Du får rapportera vad kliniken säger!

att den inte riktigt tar för sig/med sig vänster bak tycker jag syns på filmsnutten, sen om det är en hälta eller vad det är, kan jag inte avgöra. Det är svårt att se hältor på bak, men en rörelsestörning tycker jag defintivt det är.

skulle utan tvekan ta in den för genomgång vilket du ju är på g. att göra. du får rapportera hur det gått som sagt, håller tummarna!

Ja, vi ska in till klinik i morgon. Håll alla tummar ni kan för att det inte är något allvarligt!

Det är alltid svårt att uttala sig om hästar som man inte ser mer än "en liten snutt på Buke". Men jag tycker att den inte rör sig helt okej. (Helst skulle jag vilja se den i ett fräschare tempo, nu går den ju lite i undertempo.)

Du får rapportera vad kliniken säger!

Ja, han går i sitt "vara bekväm tempo" alltså säkerligen där han minst känner av/störs av sitt (om det nu är) vä bak. Då han på filmen får till ett rejält ojämnt kliv bak är när jag begär mer aktivitet bak.

Jag är absolut ingen vetrinär och har ingen som helst utbildning, men jag tycker det ser ut att sitta i höften på honom, hade nog varit lättare att se om han gick i något högre tempo och kanske utan ryttare.. Nyfiken på vad kliniken säger.. Lycka till och jag håller tummarna för att det är otränade muskler och inget annat.. Har han varit skadad förr?

Är äntligen hemma efter en låång dag på strömsholm. Började krångla vid lastningen och vi var precis där vid halv nio som var vår tid! Han var jätteduktig inne på kliniken och skötte sig bra! Den veterinären som jag skulle ha haft var sjuk så jag fick en annan i stället.

Vi började med att gå och springa på gången. Han tog ett märkbart kortare kliv med vä bak. Böjde sedan båda bak och han reagerade på båda benen.

Fortsatte sedan med longering i båda varv och det syntes tydligt att han inte ville sätta ner sitt vä bak ordentligt. Han fick sedan bedövning i vä bakknä och vänta i 20 minuter innan vi återigen sprang på gången och sedan longering. Nu såg vä bak mycket bättre ut men däremot så så syntes det nu även reaktion på hö bak.

Vet la då bedövning på hö knä och det var återigen vänta som gällde.

Vid longeringen så var han mycket bättre i hö bak och de syntes rejäl skillnad på pålle! Nu ville han trava på framåt och klev på kanonbra med båda bak och lyfte ordentligt på benen!

Vet ville sedan även böja fram för att se att han inte reagerade på det, vilket han inte gjorde.

Så då var det röntgen nästa. Fyra plåtar togs totalt, två på varje knä. Sedan en låång jobbig väntan där jag hann tänka många tankar om både det ena och det andra. Vet pratade innan om lösa benbitar och det kändes inte direkt så uppiggande...

Efter en halvtimme ungefär kom vår veterinär och vi begav oss för att titta på plåtarna. Hon hade konsulterat en annan vet som oxå fick kika då det inte var så tydligt.

I alla fall så syntes det på plåten som togs bakifrån på knät (tror jag det var om jag nu inte blandar i hop det) att han har något som man kan misstänka som lite brosk. Alltså inte en regelrätt lös benbit som man kan se men tillräckligt för att det ska besvära honom. Vet förseslog i första hand behandling med tuppkam+cortison, sedan återbesök efter tre veckor där vi ev skulle ultraljuda honom om han inte reagerat på behandlingen och sedan i sista fall en op där man går in och "skrapar bort" brosken.

Sagt och gjort han fick behandling på en gång och nu väntar tre veckors konvalecent.

Jag tror att jag har fått med allt nu och reserverar mig för vissa fel, är lite trött och det är svårt att komma ihåg ordagrant vad vet sa.

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 193
Senast: Fibusen
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: Piek
·
Hästvård Jag har lite funderingar som jag hoppas att ni kloka bukemänniskor kan hjälpa mig att bearbeta, dela med er av åsikter om hur ni skulle...
Svar
2
· Visningar
1 000
Hästvård Kanske inte problemhäst, men hästproblem iaf. Jag håller på att ge upp och funderar seriöst på att ta bort henne. Hjälp mig tänka rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 481
Senast: Aaricia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka