Hältutredning, vad kan jag förvänta mig?

annan1

Trådstartare
Kort sammanfattning: Min sexåriga fjordvalack har haft en låsning i en höft som i höstas behandlades av kiropraktor. Det blev bättre och många av de problem som varit kopplade till höger bak försvann, men långsamt märkte jag att han nu istället visade obehag vid stretchning och verkning av frambenen. Har nu bokat tid på klinik för hältutredning, även om han inte är synbart halt (kan förstås vara halt på alla fyra).

Vad kommer de att göra på kliniken, dvs. vad kan jag förvänta mig? De vill ha in mig tidigt, helst åtta på morgonen - varför? Ska jag ställa in mig på en heldag? Hur brukar det gå till?

Sv: Hältutredning, vad kan jag förvänta mig?

Det kan ta hela dagen att göra en utredning, därför blir det ju trist att avbryta utan resultat om man kommer in för sent på dagen. Har hänt mig.

De börjar med att se hästen på gången (man springer) och/eller arbetsprov (ridning alt. longering. Sedan blir det ofta böjprov och utvärdering. Ev. släcka bort leder för att se förbättringar. Detta kan ta ett tag. Sedan brukar jag vilja ha röntgen om någon led spökar. Därefter diskutera behandlingsalternativ.

Okej, jag förstår. Bra, då avsätter jag hela dagen och tar med mig något att läsa om väntetider skulle uppstå. Tack för svar.

Jag har bara varit in på klinik med en häst en enda gång, och den hade fång och mycket ont = jag var i upplösningstillstånd och minns inte mycket. Nu är det inte lika akut och jag hoppas att det är långt mindre allvarligt.

Det går till precis som föregående talare säger. Det blir en del steg i en hältutredning och det kan ta lång tid. Jag var med en vän till ett större djursjukhus för någon månad sedan för hältutredning. Vi kom dit 10.30 och åkte därifrån typ klockan 18. Dock kollades även tänderna då så det tog någon timme extra.

Ta med något att äta också. Har stått hungrig alltför många gånger på grund av långa klinikbesök.

Ett annat tips är att ladda med kaffe/smörgåsar eller något annat att äta. Vet inte vilken klinik du ska till men matutbudet brukar kunna vara väldigt begränsat.

Lycka till!

Tack, det ska jag göra. Jag ska t Stav, tror det finns kafé men bäst att ha med fika ändå.

Tråkigt att höra, hoppas det inte är något på tok med flodhästen :(

Som sagt, ställ in dig på att vara där hela dagen och ha mat med, även lite till ponnin kanske om det drar ut på tiden.
Det som (iaf när vi var in) tar mest tid är väl att vet springer emellan hästar och kollar på en annan medan den första har fått en injektion som ska verka osv. Och om utredningen tar längre tid än de planerat så blir det ganska många samtidiga hästar...

Se till att de kollar igenom hela hästen oavsett om de hittar något redan tidigt. En hovledsinflammation kan mycket väl vara sekundär pga problem i bakkärran tex.

När ska ni in? Vi håller tummar och tassar!

Tack för tum- och tasshållning! Ja, jag hoppas verkligen också att det inte är något allvarligt. Man blir ju såklart lite nojig och nu ser jag plötsligt massa små tecken på att han kanske inte är okej :(

Jag kommer packa en hel del hö åt honom i släpet. Och ja, jag ska verkligen be dem vara grundliga - håller på samla info från olika håll, hovis, kiro, instruktör o.s.v. Det är väl ganska troligt att han gått och dragits med nåt ganska länge som sedan gett sekundärt tjafs. Men han är ju ung så jag hoppas, hoppas att det går att fixa.

Ska in på torsdag nästa vecka. Uppdaterar sen. ::crazy:

På stav är du iallfall i trygga händer de är väldigt kunniga och trevliga där lycka till
:D

Man blir ju nojjig, samma för mig ju med mina, men det visade sig ju vara typ inget, eller lätt fixat iaf :) det skulle ju inte vara konstigt om han typ dragit på sin en liten ledinflammation till följd av den snea höften eller så. Det kan ju vara lätt fixat :)

Det har gått bra, under omständigheterna. Vi var på kliniken nästan hela dagen igår för en mycket grundlig hältutredning. Ponnyn var inflammerad runt om, i kotleder och bakknän . Jag är glad att de hittade något och att prognosen är god; vet. såg inga permanenta skador på röntgen . Nu ska han boxvila idag och sedan blir det sjukhage i tre veckor med promenader för hand innan återbesök.

Vet. ville se uppsutten galopp och det tyckte inte ponnyn var en bra idé. Jag fick flyga . Idag har jag därför varit hos doktorn som konstaterade brutet revben. Men det är det värt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 945
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 498
Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 240
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka