hältutredning -hur går jag tillväga?

suberdoo

Trådstartare
lite bakgrund:
min häst markerar svagt på vänster fram i trav, han är inte svullen eller öm. just nu får han vila med skrittpromenader endast för att se om det går över av sig självt, jag rider inte alls alltså.

nu tänker jag om hältan skulle kvarstå så vill jag utreda detta ordentligt, och inte göra som en annan på mitt stall har gjort med sin häst, "ja hon är ju inte riktigt hel, men skitsamma" mer eller mindre åt det hållet..
men hur går jag tillväga?

Sv: hältutredning -hur går jag tillväga?

Jag har en tolerans på max 14 dagar vid hälta, om inte hästen uppvisar en förbättrad status inom den tiden så får det bli klinik. Det låter lite som om din häst kan ha en belastningshälta på vänster fram. Har ni uteslutit hovbölder?
Sen får man då göra en hältutredning, det bästa är att göra den direkt på klinik där allt finns tillgängligt på samma gång.

Lycka till.

Jag har en tolerans på max 14 dagar vid hälta, om inte hästen uppvisar en förbättrad status inom den tiden så får det bli klinik. Det låter lite som om din häst kan ha en belastningshälta på vänster fram. Har ni uteslutit hovbölder?
Sen får man då göra en hältutredning, det bästa är att göra den direkt på klinik där allt finns tillgängligt på samma gång.

Lycka till.

till saken hör att jag faktiskt inte har tagit ut veterinären än, ska jag göra det innan jag åker till kliniken med honom, eller kan man åka direkt till kliniken?
några hovbölder har vi inte uteslutit, ska jag ta ut hovslagaren så han kan kolla det?
hur gör man med försäkringen?

tack för ett bra svar iövrigt!

Senast ändrad:

Ta ut hovslagaren och uteslut hovböld. Om det inte finns någon hovböld hade jag åkt direkt till klinik.
När det gäller hältutredningar blir de mycket bättre på klinik.
Jag har till och med varit med om en vet. som kom ut som vägrade göra något innan vi åkte till klinik (det var en vanlig kotledsinflammation).

Känns lite som slöseri med pengarna...

Vad det gäller försäkringen är det ju olika beroende på vad du har för försäkring...

Jag tycker inte att man bör vänta för länge med att kontakta veterinären. Några dagar borde ju inte skada om hästen bara markerar lite, men man bör inte vänta längre än så.
Om den är inte är svullen eller något skulle jag nästan bli mer orolig än om den vore det. (är den svullen ser man ju var problemet sitter.)

Vad jag har hört så måste man ta ut vet. först och bli "skickad" till kliniken för att försäkringen ska gälla..
Minns inte redigt exakt hur det var, men jag tror det var om det var något allvarligt, så var dom inte så villiga med att betala ut pengarna om man åkt till kliniken på egen hand.

Ta ut hovslagaren och uteslut hovböld. Om det inte finns någon hovböld hade jag åkt direkt till klinik.
När det gäller hältutredningar blir de mycket bättre på klinik.
Jag har till och med varit med om en vet. som kom ut som vägrade göra något innan vi åkte till klinik (det var en vanlig kotledsinflammation).

Känns lite som slöseri med pengarna...

Vad det gäller försäkringen är det ju olika beroende på vad du har för försäkring...

okej, tack, jag känner som du också, varför ta ut en veterinär som bara kan säga: "ja din häst markerar på vänster fram".
jag tror bestämt att det blir till att ringa försäkringsbolaget imorgon och kolla hur jag ska göra, för att kunna hjälpa min häst och få ut ersättning..

Vad jag har hört så måste man ta ut vet. först och bli "skickad" till kliniken för att försäkringen ska gälla..
Var har du hört det? Har nämligen aldrig hört talas om det. Jag & mina hästvänner har åkt med olika hästar för att hältutreda, då bokade vi direkt tid på en klinik & åkte dit, utan någon remiss eller liknande från hemveterinären. Det vart inga problem där med försäkringen dom stod för det dom skulle enligt försäkringen.

Om den är inte är svullen eller något skulle jag nästan bli mer orolig än om den vore det. (är den svullen ser man ju var problemet sitter.)

jag vet, exakt så känner jag också, en svullnad: visst här är problemet och nu ser jag hur det försvinner. men syns inget så blir jag mycket oroligare.

jag kan inte förstå hur min stallägare kan nöja sig med att säga ja hon är inte riktigt hel och rida vidare som om inget har hänt.. :(
där lär jag ju inte få nån hjälp iaf.. tur att man har sina vänner.. :bump:

Uteslut först hovböld genom att be din hovslagare klämma på hovarna. Ring sen den vet. som du vill åka till och beställ tid! Bästa är att åka till klinik då en hält-utredning kan ta tid. Vet. bedövar benet/benen ex. i kotleden och sen får man vänta tills bedövningen verkar. Haltar hästen fortfarande fortsätter vet, att bedöva på "olika ställen" tills hältan har släkts (upphört). Först då kan man någorlunda veta vad hältan beror på och röntga för att sedan behandla. Har du hästen veterinärvårds-försäkrad är det inga problem. Det du betalar är självrisken beroende på försäkringsbolag. Folksam: 2500 kr, Agria: 2300 ?kr osv.
Jag var i torsdags på hältutredning (återbesök) som tog 6 timmar. Min häst, visade sig, var halt på alla fyra och tyvärr så får vi nog "ta bort" henne. Djursjukhuset i Helsingborg har satt diagnosen spatt på båda bak. Men jag gjorde återbesöket hos min egen vet. och det visade sig att det inte var spatten hon haltade av, utan artros i flera kotor + massa annat. Vet. på Djursjukhuset hade inte släkt hältan helt utan tillskrivit hältan/fynden(spatten) på röntgen. Därför är det viktigt att verkligen gå till grunden med VAR hältan sitter INNAN man röntgar och behandlar.
Jag tror ju verkligen inte att det är så illa för din häst som för min! Ville bara förmedla hur viktigt det är att få rätt diagnos.
Hoppas allt går bra!!/ MVH: Fahlis

Senast ändrad:

Uteslut först hovböld genom att be din hovslagare klämma på hovarna. Ring sen den vet. som du vill åka till och beställ tid! Bästa är att åka till klinik då en hält-utredning kan ta tid. Vet. bedövar benet/benen ex. i kotleden och sen får man vänta tills bedövningen verkar. Haltar hästen fortfarande fortsätter vet, att bedöva på "olika ställen" tills hältan har släkts (upphört). Först då kan man någorlunda veta vad hältan beror på och röntga för att sedan behandla. Har du hästen veterinärvårds-försäkrad är det inga problem. Det du betalar är självrisken beroende på försäkringsbolag. Folksam: 2500 kr, Agria: 2300 ?kr osv.
Jag var i torsdags på hältutredning (återbesök) som tog 6 timmar. Min häst, visade sig, var halt på alla fyra och tyvärr så får vi nog "ta bort" henne. Djursjukhuset i Helsingborg har satt diagnosen spatt på båda bak. Men jag gjorde återbesöket hos min egen vet. och det visade sig att det inte var spatten hon haltade av, utan artros i flera kotor + massa annat. Vet. på Djursjukhuset hade inte släkt hältan helt utan tillskrivit hältan/fynden(spatten) på röntgen. Därför är det viktigt att verkligen gå till grunden med VAR hältan sitter INNAN man röntgar och behandlar.
Jag tror ju verkligen inte att det är så illa för din häst som för min! Ville bara förmedla hur viktigt det är att få rätt diagnos.
Hoppas allt går bra!!/ MVH: Fahlis

tack för det utförliga svaret! nu vet jag vad jag ska göra!

usch vad hemskt med din häst, jag hoppas hoppas att det inte är så illa med min.. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 763
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈