Halti samt sluta dra i kopplet

Kilauea

Trådstartare
Nu är jag så less på att hunden inte kan gå ordentligt i koppel. Vi har tränat sedan valpkursen nu (i 7-8 månader) och hon drar fortfarande.
Mina armar orkar inte med detta, trots att lagotton inte är så stor (11 kg drygt). Även bekanta med stora hundar (hovawart, rottis osv) tycker att hon är stark trots sin storlek....

Har nu införskaffat en halti och gud så skönt för armarna ;) .

Nu återstår bara frågan, hur få henne att sluta dra i kopplet?

Det gäller inte varje promenad, men ofta. Inte heller när vi tränar lydnad eller liknande, då är hon duktig.
Jag har testat att stanna då hon drar (vilket jag gör varje dag, men jag hinner liksom inte med det hela promenaderna) - det fungerar, men så fort jag börjar gå så drar hon igen. Vi kommer alltså bara 1-2 steg.
Har även testat att rycka i kopplet, men då detta inte fungerade bättre och jag föredrar mjuka metoder så lades det åt sidan.

Sv: Halti samt sluta dra i kopplet

Min syster hade en omplacering som dock placerades vidare eftersom det var jakt i honom (skitjobbigt, kunde inte vara utan koppel i stallet i två sekunder utan att han drog till skogs).
Han var uppfostrad med flexi, dvs han sprang så långt linan lät och sedan hängde han långt därfram -jag höll på att bli vansinnig.
Jag gick saakta när vi var ute, med vanligt läderkoppel. Drog han så stannade jag och kallade in honom, sedan gick han fot en stund och när jag släppte kraven efter typ tio meter kunde han gå fint i diket ca tjugo meter, men sedan släppte allt ur huvet och han drog iväg igen.
Det var så våra promenader såg ut i två veckors tid, sedan for jag bort en sväng, kom hem och fortsatte -efter några månader bestämde sig min syster för att lämna igen hunden och låta den komma nån annanstans till någon som ville använde honom till jakt.

Men han vart bättre, med mig som var konsekvent -gick någon annan ut med honom som sket i vilket och lät honom dra så drog han.

Har du testat att gå runt i cirklar, serpentiner m.m.
Du måste gå på en något bredare väg, ha så långt koppel att hunden är nära dig men inte stöter i dig. När du sedan går så går du på volter, byter håll m.m. du är alltså helt oberäknelig i vart du ska gå. Byt rikting HELA tiden. När hunden sedan går vid din sida med löst koppel beröm och gå några steg rakt fram, testa sedan om det går att svänga, stanna och liknande. Går det inte, ja, då påbörjar man volterna igen.

Jag lessnade på allt och klatchade till med kopplet så där som man gör när man kör häst. Voila. Den äldre hunden gick jag och drog runt mig varje gång hon drog. Två veckor och värkande armar. Men effektivt.

Att stanna och vänta ut har mina hundar aldrig förstått. Det är ju helskoj att stå still för då kan man nosa och ha sig. Att få nosa på samma ställe är ju en belöning.

Den varianten körde jag också med, en rejält klasch i sidan. Sen var det inget mer. Det är ingen "hård metod" för min hund. Tror iofs inte heller på hårda och mjuka metoder. En hund är liksom oss, en individ som man får anpassa all träning efter.

Man behöver ju inte damma i för kung och fosterland heller :) Huvudsaken är att det är obehagligt. Smärta får ju ofta motsatt effekt. Hunden kan börja reagera knepigt istället, medans obehag kan tas som en korrigering. Det fick jag iaf som förklaring när vi pratade stackel vs. snara. Jag har sett snara användas (MYCKET tunt stryp) på rätt sätt och det var jäkligt effektivt. Men jag har inte hjärta att göra det på mina troll :cry: De får hellre vara som de är :bump:

Prova att varje gång hon drar, stanna och när hon (förhoppningsvis!) vänder sig mot dig ska du berömma o låta glad, locka tillbaka henne och "visa runt" med handen (första gångerna kanske med godis, o ge den när hon sitter brevid dig) så att hon sätter sig brevid dig (om hon inte vänder sig mot dig får du försöka göra nåt intressande ljud, säg dock helst inte hundens namn, du ska inte "ropa in den"). När hon sitter brevid dig tar DU initiativ och säger att "nu går vi" eller nåt liknande. Gör om denna procedur vid minsta antydan till att hunden vill dra. Det ska liksom bli jobbigare att dra, eftersom man måste gå tillbaka o sätta sig varje gång, och samtidigt ska du vara en glad och trevlig person att söka kontakt med o komma nära! Promenaderna kanske blir långsamma i början, beroende på hur många gånger du måste göra det, men du har igen det sen! Om man rycker i kopplet får ju det ofta effekten att hunden vill komma längre o längre i från "ryckkällan"!

Och nej, hunden kommer inte att se dragandet som ett sätt att få godis! (frågan brukar komma upp...)

Lycka till!

först får du lära hunden att gå ordentligt i koppel. stanna och vänta ut-metoden har varit effektiv på mina hundar. vet hunden hur den ska göra men ändå inte gör det är klatchen i sidan/på ryggen en väldigt effektiv korrigering.

Kan bara instämma. Men olika saker fungerar på olika hundar, så man får prova sig fram tills man hittar en bra lösning för just sin hund.
Men vilken metod man än bestämmer sig för så måste man vara orubbligt konsekvent.

Själv är jag emot att slänga på hunden skarpa hjälpmedel, undantag om verkligen ingenting annat fungerar och man hanterar dessa på rätt sätt utan att skapa smärta för hunden.

Sen kan man ju lösa det som ägaren till min foderhund gjort, hunden får dra när han har sele på sig, men absolut inte med halsband(börjar han dra så rasslar/viftar man med kopplet i luften bredvid/bakom hunden). Det gör att om någon annan i familjen eller om man själv har bråttom så får man snällt använda selen. Han förstår skillnaden sålänge som man är konsekvent.

Hoppas att det löser sig för dig!

Börja med att lämna kopplet hemma. Lär hunden att följa med dig utan att vara kopplad. När ni sen har en bra kontakt så kommer kopplet hänga löst emellan er.
Nån här ovanför hade bra tips på hur man gör. Glöm ryck o slit o stryp o kasta grejer... Prata, locka, var rolig o intressant, få hunden att behålla sin uppmärksamhet på dig o förstå att ni faktiskt går på promenad tillsammans... Lycka till. :)

Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men jag hade också problem. :( Började med att stanna varje gång han drog, men det tyckte han bara var trevligt. Att rycka fungerade inte heller, han tyckte inte det var obehagligt. När jag började med att backa bakåt varje gång han drog så blev han åtminstone förbannad, men han var ju ungefär lika envis som jag så sådär jättemycket mer effekt än att vi bägge två kokade av ilska efter varje promenad (och hade försämrat vår kontakt och relation avsevärt ;) ) hade det ju inte....

Sen var jag hos privatinstruktör, som sa att anledningen till att hunden drar är att den går för snabbt, och att det bästa är att stävja det innan han ens har hunnit så långt fram i kopplet. Dvs jag bör försöka komma åt att bryta själva beteendet att gå för snabbt. Hon föreslog att jag, när han ökade farten, skulle påkalla hans uppmärksamhet genom att rycka väldigt lätt och snabbt i hans koppel (typ pimpla), som ett "knack knack knack", poängen var att han då skulle ta kontakt med mig och komma tillbaks till mig för att få godis, och aldrig ens komma fram till "dragläge". Dom gånger jag inte orkade träna detta skulle jag lägga kopplet under hans ena framben för att ha en skillnad som markerade "tillåtet att dra" v.s. "icke tillåtet att dra". Detta kändes dock väldigt komplicerat och koncentrationskrävande, och jag tyckte inte att det gav något resultat. Jag hann dock inte träna detta så mycket innan hunden av många andra orsaker flyttade till ett nytt hem.

Inte mycket till hjälp kanske, bara mina reflektioner på olika metoder...

Jag såg en som var ute med något bulldog-aktigt för ett par månader sedan. Så fort kopplet sträcktes så stannade hon och fick sin hund att backa tillbaka till hennes vänstra sida. Sedan gick dom två-tre meter och hunden hamnade lite före, då backade hon hunden igen.

Det såg himla trevligt ut faktiskt... Sedan om det hjälpte vet jag inte men jag tror det.. Dom gick sedan vidare och jag tror jag såg det nån gång till men då hade dom kommit en bra bit.
Dom hade dessutom en hun till med sig men den drog inte alls utan gick på vänstersidan..

Trötter skrev:
Börja med att lämna kopplet hemma. Lär hunden att följa med dig utan att vara kopplad. När ni sen har en bra kontakt så kommer kopplet hänga löst emellan er.
Då hoppas jag att jag inte möter er som använder den metoden innan ni har koll på era lösa hundar...

millansnillan: japp, jag har provat det. Dock inte att gå runt som en dåre hela tiden....

Tippan: har klatschat till samt ryckt till. Det fungerade inte....Hon verkade inte förstå varför jag gjorde så.

heylan: hon kommer in till min sida frivilligt och hyfsat direkt när jag stannar. Det är inte problemet, problemet är att hon efter två tre steg är längst fram i kopplet igen sen. Pratar jag med henne och berömmer så brukar hon oftast gå vid min sida, men så fort jag tystnar...

fjutten: vet inte om du syftar på att halti är ett skarpt hjälpmedel. Jag ser det inte så...dock ser jag det som en befrielse för mina armar. Och bara hon inte drar så förbaskat så sitter den ju helt okej på henne, hon kan ju fortfarande nosa, bära pinnar osv.

Trötter: hon kan inte gå lös om det tex. finns harspår, då stänger hon av helt (och ja, det finns en hel del harar här). I övrigt så vågar jag inte ha henne lös innan jag vet att jag har 100% kontroll över henne. Det går bra på lydnadsträningen (även om det går förbi hundar och människor) men annars så fungerar det inte lika bra.

Seabaz: det är ungefär så en del av våra promenader kan se ut...hon går framför, kommer in till sidan, går framför, kommer tillbaka osv.

Till alla andra, tack för tips och idéer!
Nån mer som har tips?

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, jag tycker inte att man ska använda mer utrustning än nödvändigt(samma åsikt inom ridningen), då menar jag särskilt sådan utrustning som sitter på "känsligare ställen" av kroppen eller hindrar naturliga rörelser/beteenden, det senare kanske mer inom ridningen.
Men för dig är det ju nödvändigt med halti om inget annat fungerar och såklart ska man ju inte vara helt slut i armarna efter en vardagspromenad. Och jag tror att har du valt att använda det och det funkar så är det inga konstigheter med det.
Har tyvärr sett ett par stycken för många som använder halti mm på ett inte alltför bra sätt för hunden...(men som sagt, tror inte att du är en "sån" :) )

Som sagt, hoppas verkligen att det löser sig.
/Fjutten som är lika trött idag men hoppas att det lät vettigare den här gången :D

kanske hade det funkat att klicka när hon inte drar? alltså, låt henne dra och så fort hon av sig självt låter bli att dra så klickar du (förutsätter inklickad hund förståss).

ska en korrigering fungera så måste den ske i rätt ögonblick och helt konsekvent. annars blir förvirringen total.

Det kan funka men chansen är inte så stor. För hunden kommer ju att se/känna doften av/ och höra olika saker allteftersom ni promenerar. Då kan hunden tro att man klickar på en synretning, doftretning eller hörselretning.

Det kan gå, men det krävs väldigt mycket av föraren och en hel del beror på hunden.

nääääää nu hade jag skrivit ett långt svar och *poff* sa det och sen var det borta.

något förkortat: hunden tar ingen skada av att få klick vid fel tillfälle. de flesta hundar behöver ändå några klick för samma sak innan poletten trillar ner. fast rent teoretiskt finns ju risken att hunden får svårt att slappna av på promenaderna (som ju ska vara "off duty") och hela tiden försöker få fram ett klick.

trådskaparen skriver också att hon även har problem med hunden lös. kanske är det i själva verket ett ledarskapsproblem? alla de vanliga metoderna som brukar fungera har tdligen inte gett effekt.

Trötter skrev:
Nån här ovanför hade bra tips på hur man gör. Glöm ryck o slit o stryp o kasta grejer... Prata, locka, var rolig o intressant, få hunden att behålla sin uppmärksamhet på dig o förstå att ni faktiskt går på promenad tillsammans... Lycka till. :)

Har man inte lärt hunden att följa efter en lös är det en dålig idé att gå ut med utan koppel.

Det där fungerar absolut inte på min hund :crazy: Hela sitt liv har han gått utan koppel (nåja, nu fyllde han ju 7 månader idag.) i skogen.
Jag har 100% koll på honom när han är ute, han söker mkt ofta kontakt med mig, han kan tillochmed gå fot utan koppel. Han håller sig hela tiden nära mig och håller koll på vart jag är.
Såfort jag sätter på han koppel är det tvärtom, allt är mycket intressantare än matte.

Så för mig är det tvärtom, jag har 100% koll på honom lös och matte är roligast i världen eftersom vi går på promenad ihop. Med koppel verkar han mest tycka att jag är ett irriterande litet bihang som han vill springa ifrån.

Så för att hunden funkar lös så behöver den inte funka i koppel.

Absolut, min tik är likadan. Går alltid lös och har så gjort i alla år. När kopplet åker på (vid tävling och i stan) så undrar folk hur f-n man kan tävla eller gå på stan med en sådan stirrig hund. Hon tror hon vet precis vart vi är på väg. Hon går i kopplets fulla längd och drar lite lätt. När man sedan ska gå in på en väg hon inte räknat med, rusar hon ikapp lite förnärmad och så tar hon täten igen.

Någon dag ska jag följa henne för att se vart hon är på väg. ;) om hon nu vet det.

Jag tror att det beror på att hon inte längre behöver koncentrera sig på vart vi ska. Utan koppel vet hon att hon måste ha koll på mig för att jag inte ska försvinna. Med koppel släpper hon det och behöver inte alls ha kontroll på mig, då hon känner via kopplet om jag går någon annanstans.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 558
Senast: Liran
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama