Haltergrimmor

Sv: Haltergrimmor

Svårt att se men den sitter förmodligen inte för tight.... ser ut som den ska sitta lite högre upp. Du har ingen bild från sidan?

Haltergrimmor är inte bekväma.... :crazy:

Nederdelen ska sitta två fingrar under ganaschen "typ" och käkdelen ska sitta åt och bakom ganaschen-följa ganaschens linje inte som på en vanlig grimma där käkremmen ligger utanpå ganaschen så att säga.... ringen där käkdelen och nacstycket går ihop ska sitta högt, ovanför ganaschen så att säga.....

Lite svårt att förklara..... ska se om jag hittar en bild!

Nederdelen ska sitta två fingrar under ganaschen "typ" och käkdelen ska sitta åt och bakom ganaschen-följa ganaschens linje inte som på en vanlig grimma där käkremmen ligger utanpå ganaschen så att säga.... ringen där käkdelen och nacstycket går ihop ska sitta högt, ovanför ganaschen så att säga.....

Lite svårt att förklara..... ska se om jag hittar en bild!

En mycket lättfattlig förklaring!

kid28-28.jpg

Bosse07101213.jpg

Bra idé! :)

Jag har köpt en liten weanling dale chavez som Britta ska ha på sin första halter på harvest :love:

Härligt :love:
Har en 1 årings grimma och en 2 årings, den kan hon dock fortfarande ha ( 9 år), hon har litet huvud.
1 årings grimman är så söt, brukar ta fram den och klämma lite på den i bland..

kl

Jag sitter och dregglar över yearling halters.. :d:angel: Såg att du hade några på din sida, Wrangler..:angel:

Har du pratat med någon än? *Nyfiken*

Jag tror faktiskt det är hela anledningen. Och anledningen till att grimmorna inte ser ut så i vanliga fall är ju för att dom ska framhäva hästens huvud, man väldjer färg och tjocklek efter hurdant huvud/färg hästen har. En spets mitt på bryter av noslinjen och stör ögat. Dessutom tycker dom nog att det är fult.

Jag har inte sett någon som har sin Hööks grimma sitta rätt på hästen helelr, om det är passformen det är fel på eller okunnighet på inpassningen av haltergimma vet jag inte, men det stör också intrycket och "förstör för huvudet" och sådant ser domaren direkt.

Men givetvis duger Hööks grimman också om man bara visar någon gång och inte tar det på blodigt allvar!

Att spetsen bryter av noslinjen är den anledning jag kan tänka mig. Vore intressant att se någon som du sätta på en Höökgrimma så att man fick veta om det var passformen eller okunskapen. Jag har väl inte själv tänkt så mycket på hur den ska sitta, bara den inte hänger och sladdrar. Bra att du satte in bilder så man kan lära sig.Tack.:bow:
Men som sagt på min nivå så får den duga ändå.:)

Liknande trådar

Kultur Planerar en långweekend med några kompisar i höst och vi velar lite om vi ska sikta på Barcelona eller Aten. Ingen av oss har varit i...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Marje
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den stora forumuppdateringen är nu genomförd. Det mesta som skett är dock sådant som ni inte bör märka mycket av. Det handlar inte om så...
2
Svar
25
· Visningar
1 253
Senast: Migo
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 261
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025