Halter frågetråd!

Nethril

Trådstartare
Så, eftersom jag äntligen bestämt mig för att ställa Chili (f. 06) i halter på paint championatet i oktober så tycker jag att det behövs en haltertråd! :)

Har en miljon frågor känns det som och jag är så nervös att jag håller på att smälla av redan nu :crazy:

Hur ska jag göra med hennes päls? Hon har nu lyckats få betydligt tjockare päls på bara två dagar och hon kommer att gå ute på nätterna så länge vädret tillåter. Tvivlar på att det kommer att hjälpa att täcka henne nu då hon redan grundat sin vinterpäls (och dessutom har så mycket päls på vintern)

Hon kommer att gå täckad framigenom i vilket fall, men om det inte hjälper;

Ska jag klippa henne typ en månad, tre veckor innan tävlingen kanske? Hon har aldrig blivit klippt så vi får väl se hur det går dock.;)
Då måste jag helklippa väl?

Hon har ju flerfärgade hovar men det är bara pyttelite svart i dem och så har hon helt vita ben. Då blir det snyggast med klart hovlack va? Känns som att det kan vara snyggt med svart men att det kommer att se lite onaturligt ut.

Och så till mig själv, har fått tag på en svart kavaj som sitter jättefint. Den är ganska lång, går till nedre delen av rumpan, men det är väl ok? Kan jag ha svarta jeans och mina vanliga boots (fast rengjorda då:p) eller måste man ha kostymbyxor och finare skor?

Och under kavajen, kan jag ha en skjorta eller måste det vara typ polokrage eller så?

tackar på förhand om någon orkat läsa alla frågor! :bow:
jag sa ju att det var många, och många fler kommer nog att poppa upp! :D

Sv: Halter frågetråd!

kom på en till! ;)

har långt tjockt ljust hår, till mitten på rumpan, och funderar på hur jag ska ha det. Ska jag göra en lång fläta? Eller någon form av uppsättning? För jag antar att man inte kan ha vanlig tofs?

Kavajen tycker jag verkar helt ok. Jag hade nog haft håret flätat och haft "finbyxor" i samma färg som kavajen. jag hade valt att ha boots och något slinkey-liknande under kavajen. Kanske i någon färg som framhäver dig och hästen och kavajen är helt omönstrad. Ett tips om du inte vill köpa en. Sy en av badräktstyg. Blir inte så supervarmt då. Du kommer ihåg hatten va?

Kan du inte ta en bild på hovarna så vi får se dom? Sen kan du ju testa med klarlack ta en bild och sen testa med svart lack och ta en bild och visa. Lättare att säga vad man tycker passar bäst då.

Gällande pälsen vet jag inte annat än att täcka henne.

Det var nog det jag kom på. Men jag är definitivt inget proffs. Finns säkert jättemånga andra här som kan det mycket bättre än vad jag kan. Jag skriver bara vad jag tror blir bra.

Skoj!!!! :)
Fläta ditt långa fina hår och ta den kavaj du tänkt. Du kan ha skjorta under men de brukar bli lite pluffsigt tycker jag iaf... skönare med en halvpolo i stället. Men de beroe ju helt på vad du trivs i. Jeans har många så de är upp till dig. Jag föredrar finbyxor med ett fint fall,då de känns lite lyxigare.... för mig är de viktigt att känna mig så där lite extra... ;) då man kliver in... känns som att man visar hästarna med mer utstrålning då... (även om man nu ser ut som man gör :rofl:) ropingboots har jag på mina fötter....:angel:

Min ena dam har också den dumma förmågan att odla päls :mad: hon har täcke så fort de börjar gå mot hösten. Har man svalt i stallet så åker även tävke på där. Höst/vinter är de täcke med hals som gäller. Så jag förstår dig.. ang rakningen så vete rackarn.... jag skulle nog inte göra de med min dam utan att ha testat de en gång o se resultatet utan att man ska på tävling. De e inte alla hästar som blir snygga av de....

Oh vilken bra tråd! Hade också tänkt ställa i Halter, om det kommer finnas en klass där vi är välkomna :mad:
Gör det någonting om jag lånar din tråd och ställer lite frågor jag med? :angel: :bow:

Åh, jag är ful och frågar ändå. Orkar inte vänta! :devil:
(Det kan ju faktiskt hjälpa Ts också.... ;))

SO! Vad ingår för moment i en Halter? (Har aldrig sett någon och har aldrig läst om det häller :angel:)
Den ständiga frågan: Vad gör man med manen? (lång sådan) Ska den hänga och slänga eller flätas eller bandas eller flätas lite grann....?

Jag har bara svart hovlack, och Liona har två vita fötter bak, men det får funka. Tror det kommer bli kanonsnyggt!
Dags att börja leta Haltergrimma... hihi

klart du får fråga!
Det är ju en frågetråd för oss nybörjare! :D

Och btw, tror Liona blir jättefin med svarta hovar runtom! :love:

jajemen! Hon är ett sto! :D
och nu blev jag om möjligt ännu mer nervös ;)

Hur ser din ut? :bump:

Den svarta kavajen blir bra, gärna med något glittrigt eller en snygg skjorta under. Du kan ha något enkelt under också men piffa upp med något smycke (finns tex snygga strass-fejk på glitter) Jag tycker man ska ha någon form av krage dock.

Hellre finbyxor tex med pressveck än jeans.

I mitt tycke ska du måla hovarna med svart lack.

Pälsen är svår att göra något åt, ska du klippa så gör det nu. Annars täcka omedelbart.

Sök på halter här, det finns mångatips i gamla trådar ang lång man och hur klassen fungerar!

jajemen! Hon är ett sto! :D
och nu blev jag om möjligt ännu mer nervös ;)

Hur ser din ut? :bump:

Pytteliten och bakhög :p.
Blev väldigt glad och mycket förvånad när hon vann båda sina klasser på Bökeberg i helgen :laugh:. Jag var skitnervös...
Glömde tyvärr kameran men en kompis fotade så jag kanske kan lägga upp lite bilder när hon fått tid att maila dem.

Kan du inte lägga ut några nya bilder på Chili? :d

Skilj på halter och showmanship. I haltern bedöms bara hästen och handlern bör inte ha glitter och trams på sig. Vill man lyckas bra i halter så bör man träna på att ställa hästen och inte vara i vägen för domaren när han går runt och bedömer din häst. Det räcker med att vara hel och ren. I showmanship bedöms handlern och där kan det finns fog för att klä sig lite flashigare.

Vad roligt att hon vann! Grattis! :laugh:

Här är en bildbomb på Chili.:)
Augusti4.jpg

Augusti3.jpg

Augusti5.jpg

ChilioErika041.jpg

Bild066.jpg

ChilioErika108.jpg

Är dock lite större nu än på dessa bilderna. Och har fått lite mer muskler :)

hehe. tack! :)
Hon är e, JJ Bar King och u, Hints Sugar Luisa.

Våre träningspass inför tävlingen går inte så bra, det kliar visst nåt hiskeligt i munnen så hon måste joxa med allt hela tiden. Det hjälper att säga till som tur är (dock bara i ungefär 5 sekunder) ;)
Inte lätt när man är liten :D

Tänkte på det, ni som har era täckade inför haltern, vad har ni för typ av täcke?

Tycker att Chili sätter mer päls trots täckningen och det beror väl iofs på ljuset men ändå! Hon lär ju vara en hårboll i oktober om hon fortsätter på samma vis :(

Är så trött på alla viktigpettrar runt stallet som frågar mig om min häst fryser :cool: Trots att de mycket väl vet att jag försöker göra allt för att hon inte ska utveckla mammutull inför tävlingen så måste de hålla på. :mad:

Tack för ditt svar!
oj oj, sy vette sjutton om jag vågar mig på ;) Men jag funderar på om vi inte har något glittrigt med hög krage och i baddräktstyg hemma i utklädningslådan i föräldrahemmet :D Måste kika där :D
Hatten är inte fixad än, men den är inte bortglömd! :D

Nu ligger det ju bilder på Chilis hovar i tråden, vad tror du?
Har tyvärr inget hovlack hemma så jag kan testa, men just nu lutar det åt svart efter att ha sett bilder på en annan paint med lika mycket vitt som Chili med svarta hovar. Det var jättesnyggt!
Svårare att få svart hovlack jämt kanske dock?

Liknande trådar

Western Ni som varit med ett tag kanske kan komma med lite synpunkter ang. detta. Har en åring som ska visas i Halter nu i sommar...
Svar
12
· Visningar
1 495
Senast: wrangler
·
M
Islandshäst Har funderat lite på det där med vad ryttare har på sig när man tävlar. Inom dressyren är det ju kavajkrav redan på lokal nivå (?)...
Svar
19
· Visningar
2 458
Senast: _Erica
·
Utrustning Har ett i-landsproblem här :p. jag kommer få en del pengar när jag sålt min sadel mm så kommer köpa nya grejer, mest tävlingsgrejer till...
Svar
12
· Visningar
1 110
Senast: Lollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama