Halter frågetråd!

Sv: Halter frågetråd!

Usch. Blä. *nervös och stressad*

Jag har inget hovlack och jag har ingen bil att köra ut hästen med (eller ja, dra släp med).

Hej Nethril!

Måste bara säga att du har en väldigt fin häst!

Nu till dina frågor....

Handskar är inget måste men det är absolut snyggast att visa med handskar.

Kedjan fäster du i ringen vid nackremmen.

Du håller strax innan kedjan börjar och ja du får ta i kedjan i halter det är bara i showmanship det inte är tillåtet men det ser aldrig bra ut när man tar i kedjan så undvik det om det går.

När du visar tänderna på hästen så kan du göra det med en hand eller med båda händerna....med en hand, lämpligast höger om du är högerhänt så tar du isär läpparna med tummen och pekfingret och med två händer så drar du bara isär läpparna.

Ja du får ha med godis osv. men sköt det diskret som sagt i halter så är det enbart hästen som ska bedömas men man ska ändå visa ett snyggt och seriöst yttre på sig själv.

Snyggast med en lång man tycker jag att det blir om man gör halvflätor....dvs man flätar bara halva längden och låter resten hänga fritt. Du får prova dej fram vilket som blir snyggast en del flätar bara en tredjedel medans andra flätar hälften, vilket som är snyggt.

Nu är det bara att testa och träna och kom ihåg - HA SKOJ det är det viktigaste, ta det inte så allvarligt om det är första tävlingen utan försök att le och visa upp din rena fina häst för domaren.

LYCKA TILL!!!

jag vet precis hur du känner! :crazy:
Jag har hood och grimma kvar att fixa nu.. måste köpa en på stört! Hittar dock inga snygga nu när jag väl letar :cool:

Bil är ju lite kruxigt att ordna :( Jag har ju sån tur att jag kan låna både chaufför, bil och släp (underbara stallkamrater! :love:)
Trodde aldrig att jag skulle lyckas ordna det i tid!
Nu väntar jag bara på amateur kortet men jag betalade en rush fee extra så den borde dyka upp närsomhelst :)

Åh men det vore ju så roligt om ni kunde komma! (och du, ställer du i både amateur och open klasserna isf eller endast en av klasserna?)
Tänkte ställa i båda
Jag drömmer redan om det på nätterna, det är inte sunt det här;)
att ma ens kan vara så här nervös utan att stendö är rätt otroligt :D

Hej!
Vad roligt att du tycker det! :laugh:

Tack så jättemycket för ditt svar!!
oh, då måste jag ragga tag på ett par handskar.. tror vi har ett par svarta tunna lite silkiga handskar hemma (någonstans:angel:)

Ska prova att fläta manen delvis men hon har så himla tjock man så jag tror det kommer att se lite roligt ut :D

Tack för den sista påminnelsen där!
Det är både min och hästens första tävling och jag är nöjd om vi bara lyckas parkera med hästtransporten :D
Men jag glömmer dock det när jag håller på med alla förberedelser och får lite ågren över att jag inte kan, och att chili som ju är så fin borde ha någon som verkligen kan som visar henne.
Men det är bara att bita ihop! Eller ja, le som du sa ;):D

Tack så mycket!

Hon kommer ställas bara i Open. Om vi ens kommer dit.
Grimma har jag, men inte hood och inte hovlack. Går ju att fixa, men jag bara...blev så stressad.
Prio ett just nu är det där med att ta sig från stallet till Greva...

Men vännen, vet du vad?
Känns det så stressigt så tycker jag inte du ska kämpa med det!
Hon är ju bara åring, du kan ju vänta med att ställa henne till våren eller t.o.m nästa höst :laugh: Eller ännu senare med för den delen ;)
Det är bättre att ladda till ett senare tillfälle om det känns så, ha god tid på sig att fixa grejerna och träna lite extra. Då blir det nog en trevligare upplevelse för både dig och Lotta :)
*styrkekram*

Någon som vet hur det fungerar med nummerlapparna på en sån typ av tävling som championatet? Ska man ha med sig egen?

1. Behöver man ha handskar på sig?
-Nej detär valfritt, men jag tycker att det ärsnyggt med handskar.

2. Hur ska kedjan sitta? Ska den fästas i ringen på andra sidan mulen eller fortsätta upp till ringen vid nackremmen?
-antingen över eller under näsan (under är bäst) upp till ringen i nackremmen eller baradubbelvikt genomringen under hakan,alltså inte över/under näsan.

3.Hur ska man hålla grimskaftet? Får man ta i kedjan?
-Ja man får ta i kedjan i halter

4. Hur visar man tänderna? Drar man bara isär läpparna då eller?
-Träna in det smidigaste sättet. Du behöver bara sära påläpparna så att domaren ser framtänderna i båda käkarna i princip.

5. Får man ha något prassel eller typ godis med sig in?
-Japp,men försök att vara diskret.

6. Hur fasen ska jag få manen att lägga sig snyggt? Hur gör ni som har hästar med lång man och vill ha manen fritt hängande? (suger på att fläta)
-du kan använda en hood över natten även omdu har lång man för att få manen att lugna sig. Fläta en bit ner kan man göra, men har man en snäll platt man funkar det med utsläppt också. fast jag föredrar ju kort man i halter.

Någon som vet hur det fungerar med nummerlapparna på en sån typ av tävling som championatet? Ska man ha med sig egen?

Du får nummerlappar när du startanmäler.
Jag brukar sätta min på kavajen i höfthöjd, på höger sida oftast (beroende på upplägget o hur domaren går).

Tack för dina svar! :bow:

Men nu skräms du ju, vadå beroende på upplägget och hur domaren går? :eek:
Kan det ske på massa olika sätt nu också?

Jag har suttit och kollat en del på halter filmer på nätet men undrar om de flesta haltertävlingar brukar gå till så?

De går in i ridhuset (i mitten av ridhuset) på led, skrittar fram emot domaren som flyttar på sig när man kommer fram.
Då börjar man trava och travar ner till en kon eller någon form av markering. Så rundar man den och travar tillbaka mot kortsidan där en annan domare (assistent?) visar vart du ska ställa upp hästen.
Sedan kommer så småningom "halterdansen" och tandvisning och så är det klart. Eller? :D

Är det någon som har någon bra film som visar halter? Eller som är en jäkel på att leta rätt på sånt på youtube kanske? :D

*kl

OK, jag har ett problem :)
Vårat paintsto ska visas i halter snart och vi har vilda diskussioner om hon ska ha svart hovlack eller inte. Antar att det är en smaksak, men vi kanske kan få lite tips?

Personligen tycker jag att det ser lite knasigt ut med svarta hovar på henne, men å andra sidan är hennes hovar randiga vilket kan störa ögat.
Vad tycker ni?

32691523.jpg

32691524.jpg

Misstänkte att just DU skulle tycka det, Wrangler :P

Tack för tipsen, det blir svart! :)

Ruskar upp den här gamla tråden lite... :)

Jag skulle vilja ställa min 3-åring i både halter och showmanship i år, för att vänja honom med att komma ut på tävlingssammanhang. Inte för att han är en skönhet mer än i mina ögon (i en mors ögon är alla vackra..), men han har växt så mycket på höjden att bredden inte hunnit med.
Hinner han växa till sig så vill jag ställa honom på AQHA Spring Show i maj, men annars nöjer vi oss med små WRAS-tävlingar. Det är momentet som är viktigt.

Hur tränar jag inför detta? Hur börjar jag träna vändningarna? Visst ska de väl ske runt innerbenet? Hur ska jag få till stoppen och avsaktningarna snyggt? (Han har svårt att lyssna på Whoa än, vilket jag försöker jobba med... :mad:)

Jag har aldrig nånsin tävlat i halter/showmanship och har aldrig haft något intresse av det heller, så det är enbart för att få ut honom på tävling.

Aah! Isåg nyligen att Bella ska ställas till hösten! Annars blir hingstägaren ledsen ;-) Han är ansluten till SQHA Breeders så då "måste" fölen tydligen ställas :P Jag har noll koll...

Puttar upp tråden eftersom min dotter vill starta i Showmanship i höst. Jag personligen har ingen aning om hur man får till groomingen så jag frågar här om någon vill avslöja lite av sina hemliga supertips?

Jag tycker att svansen är svår att få bra. Tvätt och dusch med svansglans, men sen samlar svansen ändå smuts tycker jag trots flätning och svanspåse. Bara att tvätta dagligen eller vad gör jag för fel?

Och en vild man som spretar uppåt trots sleazy. Finns det något mer att göra än att använda sleazy?

Och bandning:mad:Jag har tummen mitt i handen. Provade att banda i våras och det såg gräsligt ut så jag tog bort snoddarna. Träning:D;)

Hur noga är det med klädseln egentligen? Köpte en hatt åt hene nu på EM i Kreuth och sökte efter en överdel men det är svårt i barnstorlekar.

Please?

Hur menar du att svansen är svår att få till bra? Får du den inte ren eller vad?
Tvätta den ofta med milt schampo och balsam, särskilt om den är ljus, fläta och påse. Och bra produkter! Inför tävling använd ett färgschampo som förstärker den naturliga färgen. Och massor med balsam, tex Cowboy Magic, Healthy Hair Care eller liknande.

För att få manen att ligga måste du banda! Börja redan nu med att ha den hårt nedflätad. Och nu har du tid på dig att träna bandningen!!!
Inför tävling, banda dagen innan och en tight sleazy på. Många har alldeles för stor sleazy, den ska sitta som ett andra skin.

Sedan har det ju med vilken typ av tävling det är, hur stor tävling. Är det en mindre typ wras tävling är det viktigaste att ungen är hel och ren med välsittande kläder, ett par jeans eller snyggbyxor och en fin vanlig skjorta.

På tex AQHA show så brukar man ofta visa i en dress, dvs skjorta och byxor i samma färg, eller iallfall som passar ihop, och gärna lite bling men det är inget krav. Det borde du kunna hitta i en vanlig klädaffär.
Grälla färger är helt okej i showmanship, så vill tjejen ha illrosa och du hittar en sådan dress (och det passar med häst och hatt) so go for it. :D

Jo, jag tvättar ju svansen flera gånger noga med ett bra schampo. Reder ut den noga, pälsglas, flätning och påse. Men dagen efter så blir mina fingrar döäckliga när jag reder ut svansen. Fettigt smuts trots att jag har tvättat noga. Hur ska jag slippa det? Något fel gör jag ju?

Min sleazy är nog för stor:) Den sitter inte supertight.

Nivån på tävlingen kommer att vara C-tävling i EWU. Numera har jag inte koll på nivån på Wras men EWU är ju en rasöppen förening precis som Wras. Fast det är mest quartrar ändå på våra tävlingar. Få har andra raser faktiskt. De sämre quartrana hamnar på våra tävlingar och de bättre hästarna tävlar i större sammanhang.

Jag kommer ju inte alls vara svårövertalad att köpa superläckra kläder till dottern om hur visar att hon vill tävla:angel: Hon har redan varit den med den flashigaste klädseln i sina klasser eftersom mamma inte alls har varit svårövertalad:D Det är ju jag som letar runt på nätet efter kläder till henne.

Ärligt talat så vill jag hellre vara hästskötare än att rida själv. Inte för att jag är nervös eller så, men jag känner mig ganska klar med tävlandet för egen del. Jag behöver inte jaga framgångar, jag har nått dit jag ville.

Liknande trådar

Western Ni som varit med ett tag kanske kan komma med lite synpunkter ang. detta. Har en åring som ska visas i Halter nu i sommar...
Svar
12
· Visningar
1 495
Senast: wrangler
·
M
Islandshäst Har funderat lite på det där med vad ryttare har på sig när man tävlar. Inom dressyren är det ju kavajkrav redan på lokal nivå (?)...
Svar
19
· Visningar
2 458
Senast: _Erica
·
Utrustning Har ett i-landsproblem här :p. jag kommer få en del pengar när jag sålt min sadel mm så kommer köpa nya grejer, mest tävlingsgrejer till...
Svar
12
· Visningar
1 110
Senast: Lollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama