Halter frågetråd!

Sv: Halter frågetråd!

Vad använder du för pälsglans? Låter som att det kan vara det som är boven i dramat? När jag i brist på annat använt något billigt pälsglans upplever jag också att svansen känns fet och äcklig.

Själv brukar jag schamponera svansen 2 gånger med grönsåpa, sedan reder jag bara ut den lätt med fingrarna med hjälp av lite cowboy magic, flätar, och på med svanspåse. Nästa dag på med lite mer cowboy magic, borstar ur och flätar igen, och i påsen. Klart! På skimlar tvättar jag även 1-2 gånger med blått schampo för att få svansen vitare :-)

Jag använder Show Sheen och andra produkter från Absorbine. Deras schampo och deras speciella whitener eftersom hästen har strumpor.

Är babypuder bäst för att få strumpor vita? Kebo säljer ju krita också men jag har varit för snål hittills för att köpa det så länge som jag bara tävlade i ridklasser. Jag har bara nöjt mig med att tvätta med vitschampo.

Nu har jag även köpt Hoof Black. Huva, jag kan ju inte det här alls. Egentligen vill jag inte raka bort håret vid kronranden, men alla har ju svarta hovar så det måste jag nog göra. Jag provtestade lite igår med hovblacken och det krävs definitivt övning för att få det acceptabelt.

Nu försöker jag ladda upp en liten film på den som vann sin klass senast i Showmanship. Hon blev sen 2:a i Mästerskapsklassen så det ger ju en aning om nivån i den högsta klassen. Naturligtvis så är ju nivån mycket lägre i dotterns klass men hästen ska åtminstone vara groomad tillräckligt. Jag har ju aldrig tittat på dessa klasser tidigare. När man tävlar själv så brukar man ju ha fullt upp med sin egen ridning och förberedelserna inför det.

Det viktigaste tycker jag är att du och din dotter har roligt. Kanske inte köpa hela baletten inför första tävlingen, speciellt inte om det är en klass som motsvarar WRAS-nivå. Ett snyggt och rent ekipage som utför mönstret korrekt tror jag räcker långt.

Jag startade själv min allra första showmanship för en dryg månad sedan. Jag skippade hovlack, lössvans och hade på mig mina vanliga tävlingskläder eftersom jag inte hade någon hästskötare med och skulle starta uppsuttet klassen efter och knappt hade tid att sadla och rida fram, än mindre byta om. Men vi var hela och rena och utförde mönstret hyffsat. Placerade oss före flera som hade gått in för det och körde hela baletten, just för att vi utförde ett bra mönster. Jag var mer än nöjd med detta och tror inte att vi hade placerat oss högre med hovlack eller lössvans...

Du får lova att lägga upp bild/film från hennes debut i showmanship :)

Tack för tipset!

Vilken nivå är det på henns showmanship jämfört med wras? Räcker det för B-tävling?

Jag har tyvärr inte sett showmanship på så många B-tävlingar i WRAS men hon hade helt klart kunnat vara med på en svensk quartershow utan att behöva skämmas. :laugh: Och inom AQHA finns ju bara showmanship som amateur klass, så varför då kräva att man ska vara ett proffs?!
Själv tycker jag showmanship är en riktigt kul klass då jag gillar att hålla på med markhanteringen.

Vilken färg på showgrimman är att fördera? Dottern kommer att ha svart hatt och svarta byxor. Hästen är bay.

Vilken färg på showgrimman är att fördera? Dottern kommer att ha svart hatt och svarta byxor. Hästen är bay.

Det är ju lite av en smaksak. Själv föredrar jag mörkbrunt och det verkar ju vara den färgen de flesta har. Sattsa gärna på att köpa en med riktigt silver. Det finns ju en hel del på ebay, både nytt och begagnat. :laugh:

Ja, det är viktigt med kvalitet tycker jag. Fusksilver ser tyvärr ut som fusk även på håll. Bläddrade runt i lite webshoppar och fastnade för ett set som var snyggt. Tyvärr var priset lika snyggt :D 500 Euro var förbi min smärtgräns:D

Men tävlingen är först senare i höst så jag hinner nog hitta något passande. Vi har German Open om några veckor i Kreuth så då ska jag se om jag hittar något. Annars får det bli Ebay, där finns det mycket.

Det är bara kul att nån gör de de! :laugh:
Och kul om ni fastnar för showmanship, är lite ensamt här på buke att va showmanshipnörd (och inte bara vara med för att träna unghästen utan för att jag tycker det är riktigt KUL!) ;)

Ok, en smakfråga: Dotterns tränare tycker att jag ska ha svart på 3 hovar och sen enbart genomskinlig glans på den vita hoven? Gör man så?

Absolut inte!

Svart eller ofärgad på alla fyra hovarna!

Det vanligaste är svart (även på helvita ben/paintar), men en del gillar inte det och kör ofärgat. Men alltid samma på alla hovar!

Absolut inte!

Svart eller ofärgad på alla fyra hovarna!

Det vanligaste är svart (även på helvita ben/paintar), men en del gillar inte det och kör ofärgat. Men alltid samma på alla hovar!

Ja, det vad det jag trodde. Har aldrig sett att någon har blandat så därför frågar jag.

Liknande trådar

Western Ni som varit med ett tag kanske kan komma med lite synpunkter ang. detta. Har en åring som ska visas i Halter nu i sommar...
Svar
12
· Visningar
1 495
Senast: wrangler
·
M
Islandshäst Har funderat lite på det där med vad ryttare har på sig när man tävlar. Inom dressyren är det ju kavajkrav redan på lokal nivå (?)...
Svar
19
· Visningar
2 458
Senast: _Erica
·
Utrustning Har ett i-landsproblem här :p. jag kommer få en del pengar när jag sålt min sadel mm så kommer köpa nya grejer, mest tävlingsgrejer till...
Svar
12
· Visningar
1 110
Senast: Lollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama