Halter frågetråd!

Sv: Halter frågetråd!

RIMG0014.JPG

Så här såg det ut idag. Fusksilver på grimman, men jag vill inte köpa en grimma för 5.000:- innan jag vet om dottern kommer att fortsätta. Och jag vet att hon inte får ha spö, men än så länge behövs det eftersom hästen inte kan sin uppgift ännu.

Ja, det vad det jag trodde. Har aldrig sett att någon har blandat så därför frågar jag.

Nej det har aldrig jag heller och det skulle ju se helskumt ut. Domaren skulle nog inte kunna se något annat än fötterna på hästen då ;)
Tänk dig själv, tre kolsvarta hovar och en vanlig, det blir väldigt konstigt både "exteriört" och i rörelse.

Om man tycker att det svarta är för skarpt eller man vill ha en naturligare "look" (eller är värdelös på att måla dit det snyggt :angel:) så tar man ofärgad helt enkelt.

Vill tillägga efter att ha sett bilden att personligen hade jag tagit svart hovlack på din häst. Fin häst!

RIMG0014.JPG

Så här såg det ut idag. Fusksilver på grimman, men jag vill inte köpa en grimma för 5.000:- innan jag vet om dottern kommer att fortsätta. Och jag vet att hon inte får ha spö, men än så länge behövs det eftersom hästen inte kan sin uppgift ännu.

Din dotter är otroligt söt! Vilket fint ekipage.

Jag har surfat runt och tittat på tävlingsbilder nu och det är ingen som visar i kavaj så det får bli en lång slinky i alla fall. Trots dotterns tränare. Jag kan ju faktiskt tänka själv;) De enda som visar i kavaj som jag har hittat är tränarens elever.

Nu har jag provat att svärta hovarna:rofl:jäklar vad rinnig färg det var. Jag hade svart färg på alla möjliga platser:crazy:Finns det något bra knep för att det ska gå bättre? Den där svampgrejen var ju helt hopplös att använda?

Jag använde en liten pensel i början, men nu har jag lärt mig använda svampen. Så det är nog bara en vanesak. ;)

Läste ett tips om att använda teatersmink på hästen? Billigare än Shapleys Show Touch Up kanske. Använder man hårgele för att det ska gå lättare att göra bandningen? Eller har det ingen effekt? Banda på nytvättad man eller på man som inte är superren?

Potatismjöl eller babypuder? Någon skillnad?

Köpte en touch up men har aldrig använt den då jag inte får till rätt färg. Köpte även deras färgkrita för att kunna blanda till rätt färg, men har inte ork och tid att stå och pyssla med det i timmar på tävlingsdagen. :crazy:
Jag köpte nån easy banding eller nått tror jag den hette, på hööks. Den gör att manen håller ihip sig under bandningen men försvinner sen. Tar man gele finns de risk att de ser blött och kladdigt ut senare. Jag bandar i nytvättad man då jag alltid vill ha min häst nytvättad till tävling. Är inte manen nytvättad kan de ju finnas risk att den är lite skitgrå (fett och stöv) vid rotändarna, vilket syns när man bandat.
Som tur är har jag inget vitt på min häst, så jag har inget tips ang potatismjöl eller puder.

Skratta inte nu:cry: men vad ska jag göra med den här manen?! Halva manen är bortskavd och det växer ju aldrig ut igen
RIMG0032.JPG

Har provat att korta den ordentligt och då står det rakt upp istället där det finns lite mer man

Raka av! Det var ju inne för nått år sedan, men Hurvida det är inne nu eller inte vet jag ej. De får vi fråga Wrangler om. Men jag tror hon är utan internet just för tillfället.
Man ska raka av manen nåt vecka innan tävling, så de hinner växa ut nån mm och inte ser så där jätte nyrakat ut. Men de där vet som sagt wranglan mer om. ;)

vilket hovlack använde du? När jag skulle måla hovar med absorbines hovlack första gången tyckte jag det rann och hade sig som tusan, tills jag kom på att man skulle liksom trycka svampen mot insidan burken, lite högre upp mot öppningen sas, så det pressades ur en hel del lack innan jag målade på. :)

Ang. manen så tror jag att rakat hade varit snyggast. Men jag ska inte vara alltför kaxig för jag själv hade varit för feg för att raka av manen på min egen ;)

Absorbines hovlack.

Det sitter som berget nu, hovarna är fortfarande svarta. Jag tvättade av det som gick eftersom hovisen kommer imorgon och jag misstänker att han kommer att klaga på färgen.

Jag vågar nog inte raka av manen...Jag har aldrig sett att någon har gjort det och jag vill inte vara först med en sån sak.

Ska jag banda det som är kvar av manen eller är det bättre att låta bli?

Det beror på hur "snäll" den är. Hänger den fint på en sida så ok. Men som det ser ut på bilden finns de risk att den vill vara på bägge sidor skulle jag nog testa att banda.

KL

Jag har dålig koll på halter. Men; är det någon mening att ställa en häst som har en gammal skada i ena kotan med tillhörande ärrvävnad som gör att den ser konstant svullen ut, och ett överben från en spark eller islag? Alltså en häst med lite små skavanker :D

Din dotter ser väldigt duktig ut. Grattis till tredjeplaceringen! Och tänar ni hästen mer så kommer de att gå ännu bättre.

Hur tränar ni vändningen? Han såg lite slö ut eller vet han kanske inte hur han ska vända... De bästa är nog att du tränar vändningar med honom först, då din dotter inte är så lång. Att om du vänder dig mot honom (huvudet) och går emot så ska han flytta sig dvs vända runt. Som vanlig i "horsemanship" träning, att hästen ska flytta sig för tryck. Försök redan från början att träna honom på att så still med innerbenet.
Och att när ni ställer upp honom, att han inte får vila med bakbenet då.
För får ni bara ordning på honom så kommer de gå jättebra för din dotter. Hon hade en bra showmanshiputstrålning! :laugh:

Liknande trådar

Western Ni som varit med ett tag kanske kan komma med lite synpunkter ang. detta. Har en åring som ska visas i Halter nu i sommar...
Svar
12
· Visningar
1 495
Senast: wrangler
·
M
Islandshäst Har funderat lite på det där med vad ryttare har på sig när man tävlar. Inom dressyren är det ju kavajkrav redan på lokal nivå (?)...
Svar
19
· Visningar
2 458
Senast: _Erica
·
Utrustning Har ett i-landsproblem här :p. jag kommer få en del pengar när jag sålt min sadel mm så kommer köpa nya grejer, mest tävlingsgrejer till...
Svar
12
· Visningar
1 110
Senast: Lollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama