linafina

Trådstartare
När jag och min sambo skulle gå ut med Jason i förra veckan märkte jag att han haltade på vänster framben lite grann. Men det var så lite så att min sambo inte ens såg det.

Jag blev lite orolig men när vi var ute nästa runda haltade han inte längre. Sen tänkte jag inte mer på det.

Men iförgår började han halta lite igen. Igår haltade han så att min sambo kunde se det och nu precis när jag var ute med honom haltade han ganska mycket. Jag har kollat hans tassar, känt på hans ben. Jag tycker det finns en lite värmeskillnad om jag jämför med det andra frambenet.

Är det dags att åka iväg till veterinären eller tycker ni att vi ska vänta? Jag är väldigt orolig. Men jag har hört att valpar kan halta när dom växer men jag vet inte om det stämmer??

Någon här som vet? :confused:

Sv: Haltande

Det låter som om det kan vara växtvärk, men som alltid är det bättre att rådfråga vet. Hellre att man ringer och pratar med dem en gång för mycket än en gång för lite eller för sent.
Det känns oftast bättre när man är orolig, vet hur du känner dig!

Enligt det jag erfarit så syns dessa tillväxtzoner som ger växtvärk (Panostit) på röntgen??

Ingen annan som varit med om det? Vi har röntgat en hund som sträckt sig och då syntes detta, trots att hunden inte ens var halt av växtvärken...

Sex månader är han och verkar inte själv bry sig ett dugg om att han haltar

Med tanke på hans ålder och att han inte bryr sig så skulle jag åka in till vet. Be om röntgen. Kan vara både en sträckning, växtvärk, OCD och annat. OCD är inte roligt. Nu har du en schäfer och OCD är ovanligt på dem, men det förekommer.

Ja det ska jag göra också eftersom det inte var alls kul igårkväll :(. Han pep när han skulle gå ner från soffan och han gnydde och höll på som aldrig förr. Men han är ju pigg och sånt men vi tycker så synd om honom.

Jag ska ringa djursjukan nu och be om en röntgen. Men vad kan dom se på röntgen? Vad är OCD? Ser dom på röntgen om det är växverk?

OCD är en onormal tillväxt i armbågen. Men om han har så ont att han piper så tror jag inte att det är det *pust*

Jag har aldrig träffat nån med nån form av kraftig rubbning i armbågen som pipit av smärta! De brukar bara halta och se glada ut ungefär. Han som jag träffade i somras var så halt att han knappt kunde gå trots Metacam, men han bara log ändå :(

Så jag håller alla tummar jag har och hoppas att ni får veta vad det är!! (Kan även vara tår, trampdynor...)

Det är jag som sett växtvärk på röntgen, men det kanske var ett undantag? Vet inte. Så kanske får jag lov att säga...

Hej!

Hur har det gått? Haltar han fortfarande?
Min ögonsten pep till och haltade illa när han busade med fyra av hans syskon i förrgår, men gick normalt igen efter ca två minuter. Igår upptäckte jag att han fortfarande är n något halt i skritten och "ganska" halt i traven. Han verkar inte heller besvärad av det, men jag tycker det är olustigt. Jag får väl avvakta någon dag till och se om det blir bättre. Troligtvis är det en liten sträckning eller kanske växt/träningsvärk... *hoppas*
Pinglan

Jo men det har blivit bättre, jag pratade med dom på djusjukan igår men jag bestämde mig för att avvakta.

OCD är en onormal tillväxt i armbågen

Kan förekomma i alla leder. Armbåge och bogled är vanligast vad jag förstår det som.

Det kan göra så ont att de piper av det, men vanligast är som du skriver att de haltar och är lika glada för det. OCD är ju något hunden föds med och växer ju med tiden. Hunden lär sig med andra ord att leva med smärtan

Nu har han börjat halta till och från igen och ikväll pep han till när han skulle gå ner från sängen :(. Det får bli en röntgen nu så att vi vet vad det är frågan om.

Eller vad tycker ni? Vad exakt kan dom se på röntgen? Kan dom se om han har OCD? Det känns för jävligt att se honom halta. Men eftersom det kommer och går så vet man inte vad man ska tro :(. Jag är förtvivlad just nu i allafall.

Skulle åkt in och kolla upp det ordentligt. Åk gärna till något större djursjukhus som har alla möjligheter. Även om OCD är ovanligt på schäfer så be dem ha det i åtankarna när de undersöker honom.

Låter precis som min kompis ena valp (labbe) 6 el. 7 mån gammal. Han hade OCD i knäleden och det fanns tyvärr inget att göra utan han fick somna in.

Nu får vi hoppas att din valp inte har OCD. Som sagt det är enligt vet. på Ultuna ovanligt att schäfrar drabbas. Och min kompis labbe fick det i "värsta" leden, knät. Armbåge och bogblad går att operera.

Lycka till och så håller vi tummarna.!

Men kom nu ihåg att jag är inte veterinär och är långt ifrån säker på vad det kan vara för fel på din valp. Det låter precis som labbevalpen, men det kanske bara är en envis sträckning.

Som GaurdianAngel skriver så tycker jag också att ni ska fara in till vet.

Hellre en gång för mycket och låta det svida i plånboken, än att vänta och något som kanske kunnat behandlats hinner bli försent..

Hoppas bara det är lite växtverk..

Jag fick en tid på fredag kl 9 på morgonen så då får vi se. Hur pass fort kan man veta vad det är? Ser dom om det är växvärk? Ska jag säga innan röntgen något om OCD?

Usch jag e så nervös. Vi var ute nyss med lite andra vovvar och dom sprang omkring och lekte och Jason blev jättehalt. Det kommer och går hela tiden liksom.

Tycker så synd om honom.

Så bra att du fick en tid!

Min kompis fick lämna kvar sin valp under natten och svaret kom dagen därpå. Det var vet själv som hittade OCD, men tala om för din vet. att du hört om att det förekommer på valpar in den åldern.

Lycka till, jag håller tummarna!

Jag hoppas verkligen inte att Jason måste stanna kvar. Brukar dom ha dom kvar efter röntgning? Jag står inte ut en natt till med Jason på det djursjukhuset.

Efter röntgen så brukar de inte behöva stanna. Det skulle vara om de skulle göra fler undersökningar, men vi har alltid fått komma tillbaka. Aldrig lämnat och jag har utrett hälta på flera ställen.

Jag lämnar aldrig mina hundar kvar över natten på djursjukhus. Ja, om de inte skulle vara så att de behöver vård dygnet runt förstås.

Men jag tillåter inte att de ska stanna över natten bara för att de vill att hunden ska finnas på plats nästa morgon. Då får de helt enkelt tala om vilken tid hunden ska infinna sig på morgonen, så kommer jag dit då.

Det är bara att stå på sig. Jag lämnar heller aldrig mina hundar ensamma inne i röntgen, även om personalen säger att de sköter om det själva. Vägrar de låta mig följa med in, så åker jag någon annanstans.

Man har mer att säga till om än man tror. :devil: :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka