K

Kimz0r

För att göra en lång historia kort: Min hund blev påflugen av en annan hund och ådrog sig en liten sårskada på vänstra frambenet. Det var svullet i början och han hade en något förhöjd temperatur, men nu har han fullt normal kroppstemperatur, såret är fint, inget var, ingen rodnad, ingen svullnad, ingen värme.

Samma kväll som det hänt ville han inte gå alls och haltade illa. Dagen efter haltade han knappt synbart och inte hela tiden. Igår var han jättefin så vi åkte och tränade litegrann. På natten, efter att ha sovit några timmar, haltar han illa igen. Dock hade han inte ondare än att han själv kunde hoppa upp i sängen (vilket han inte gjorde självmant samma kväll som detta hände). Idag är han fin och fräsch igen.

Jag är orolig, givetvis. Har jag anledning till det?

Sv: Hälta

Exakt hur länge sedan var det?

Jag skulle troligen vänta lite till, hältor kan ta lite tid ibland, och det har nog aldrig hänt när jag åkt in att vet kunnat göra något (smärtstillande en gång).
Vila, och inte träna för hårt fysiskt.

Sv: Hälta

Vänta du till efter helgen skulle jag säga, och ta det lugnt med träning och promenader.
Det är viktigt att det får läka ut, så du slipper problem med återkommande hältor.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hundhälsa Gammelhunden (fyller 10 år i år) har drabbats av en väldigt konstig hälta. Han rör sig jätterent och fint under promenaden och plötsligt...
2
Svar
30
· Visningar
2 390
Senast: Liran
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 601
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar