E

emelit

Hästen min är halt, det syns tydligt i skritten, ännu tydligare i traven. Han tar ett helt klart kortare steg med höger framben. Det finns ingen tydlig ömhet, värme eller något sår.
Kännde igenom musklerna och han ömmade vissa gånger vid tryck på en punkt på bakdelen, vissa gånger inte alls, på samma punkt.
Han ser stel ut i hela högersidan.
Jag tror det är en stäckning, jag kan bara inte lokalisera den, antingen det eller en hovböld. Det är vad jag tror. Mest troligt är en stäckning då det nyss kommit en ny hästkompis till hagen och det blir väldigt mycket bus. Av säkerhetsskäl så har vi broddat av i bakhovarna, så han kan mycket väl ha halkat.

Givetvis ska jag ringa vet. Men det är söndag imorgon, och eftersom det inte verkar vara akut för hans liv väntar jag tills måndag med att ringa vet.

Saken är den att jag åker bort imorgon och kommer inte hem föränn om två veckor, då jag ska praktisera på annan ort.
Den som har ansvaret för min häst är alltså då min far. Hur tycker ni jag ska göra imorgon? Om han är lika halt som idag? Ska jag låta honom stå inne i boxen? Det låter allra bäst tycker jag.
Möjligtvis att jag ber pappa gå en promenad med honom, om han är det minsta bättre?

Ge mig lite råd, det vore vänligt!

Sv: Hälta

Sjukhage skulle vara trevligt tror jag, en större sådan går nog bra så han kan röra sig lite. Är det sträckning eller hovböld så blir det ju inte värre av att han får röra sig lite så länge man undviker att han bussar ordentligt med hagkompis. promenader är nog oxå bra, då får han röra sig å musklerna får värma upp sig.

Å så självklart veterinär på måndag som du sagt själv :)

Vore ju bra om vi hade en sjukhage...dessvärre har vi inte det. Däremot en ganska mkt mindre hage än de 1,5 hektar de går på för tillfället. Den är knappt 0,5 hektar, skulle den funka? Eller vore det bättre om han hindrades från att springa?

Om det är sträckning eller bölt vet jag ju inte, men eftersom han inte var halt igår och jättehalt idag så antar jag att det uppkommit ganska snabbt. Troligast är väl en sträckning! Eller kanske en vrickning? Fast då brukar väl det vara mkt svullnad?
Han är iaf pigg och glad! Ingen förhöjd temp, inte heller nedstämd.

Lutar mest åt att ha honom inne imorgon och låta pappa gå ut på en promenix med honom imorgon....

Usch, stackars hästapålle :( Himlans otur att det var just nu, när jag ska resa bort.. hade ju velat ta hand om stackarn!

Men jag vet ju inte om det är en sträckning, det är bara vad jag tror :(
Usch det är svårt det här. Jag ska kolla hur mkt halt han är idag, så får vi se...

Jag tycker du ska sätta honom i den mindre hagen, antingen ensam eller med en hästkompis som han inte bussar särskilt mycket med.
Eftersom att hästen inte har några svullnader och inga direkta ömma punkter så mår den nog bara bra av att röra på sig. Däremot så ska den inte springa runt å bussa å hålla på som en "tok" utan ta det lite lugnare så att det inte blir värre.

När min var halt så sate jag henne i en mindre hage enbart för att det gick otroligt villt till vid fodringar, annars var det lungt i den hagen som hon gick i då. Å vad jag menar med vilt till vid fodringar så menade jag att den ranghögsta hästen jagade runt varenda jäkla häst i hagen som besatt (har sett min häst gå omkull på grund av detta).

kl
Jag satte min pålle i en stor hage ensam och han använde 25% av den , så det blir inte så mycket spring om hästen är ensam.
Kan hästarna se varann över stängslet blir ju stressen mindre också.

När hästen är jättehalt o du inte vet vad det är ska man hålla den i stillhet.
Är hästen lugn inne, så låt den stå inne.
annars kan du stänga av ett hörn i hagen.

axel skrev:
När hästen är jättehalt o du inte vet vad det är ska man hålla den i stillhet.
Är hästen lugn inne, så låt den stå inne.
annars kan du stänga av ett hörn i hagen.

så hade vi oxå gjort...

Nu är det visserligen söndag kväll och jag antar att du varit i kontakt med veterinär redan. Annars har jag ett tips jag fick från min veterinär en gång, om hästen har puls i benet kommer det till 90% från hoven. Det låter som du kollat igenom hela kroppen, men tog du visitertång och kollade hovarna också, eftersom du misstänkte hovböld? Det skulle vara roligt att veta vad felet var, man lär sig alltid något av det. Hoppas allt löser sig.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 247
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 407
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 269
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar