S

semlis777

min ponny har efter en körolycka varit halt men endast i trav i nu 4månader,tog ut vet och han gav boxvila,sjukhage, och 2månadsvila sen sättas igångs lågsamt. vrikning sa han. men nu efter 4måndersvila så har det inte blivit bättre. vad kan det vara?-. det var så att han fastnade i ett stengär me vagnen,men drog sig upp över det skenade runt på ett fält sen var han halt. man kanske istället ska åka direkt till en klinik? täcker föräkringen allt där? förutom självriseken. är tacksam för snabbt svar.

Sv: hälta

Ett klinikbesök kan ge dig svaret på varför han inte blir bättre, de har betydligt fler undersökningsmetoder än en veterinär på hemmaplan. Det KAn ju faktiskt finnas en fraktur eller spricka nånstans. Den går inte se från utsidan, men med röntgen hittar man den lätt OM den finns.
Och JA, försäkringen täcker ett klinikbesök.
Så mitt råd är att du ringer kliniken bums på måndag morgon och beställer tid.

Fick han ingen behandling? Min häst har vrickat till sig två :mad: gånger i år, på olika ben.
Min veterinär var då väldigt noga med att vi skulle ge Quadrisol eller butta, för att det inte skulle bli komplikationer.

nej han fick inget bara att han skulle vila. men ska man åka till en ATG klinik då eller tex helsingborgsdjursjukhus?? vad är eg skillnade mellan dom två?

Helsingborg har kanske mer resurser eftersom det är större (antar jag). Om det inte är någon direkt skillnad på avstånd skulle jag åkt till helsingborg. Se till att de har röntgen och ultraljud (ifall det är senskada).

Hejsan

Din häst fastnade i vagnen och kan ha slitit sönder muskler eller senor. Eftersom din vet endast rekommenderade vila och inte skickade dig till klinik för djupare undersökning misstänkte förmodligen veterinären inte att det var någon skelett- eller ledskada. Det kan ju vara fel men det behöver inte vara det.

När trasiga muskler och senor läker så "fylls" skadan med bindväv som inte är lika elastisk och smidig som den riktiga muskel- eller senvävnaden. Hästen blir stel och det gör att den kan fortsätta visa hälta. För att den ska få tillbaka sin elasticitet och smidighet behövs sjukgymnastik. Den träningen bör börja så tidigt som det går utan att man gör skadan värre. Massage i kombination med försiktig igångsättning kan ge ett bra resultat.

Förslag: Ring din vet och ta reda på vad som var skadat. rådgör med honom eller henne om det finns anledning att åka till klinik eller om det "bara" är så att din häst behöver sjukgymnastik. Kontakta gärna en hästmassör eller equiterapeut för hjälp med rehabiliteringen.

mvh
Lejonelle
(dipl hästmassör)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 795
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 432
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025