Hälta som värmer ur

I

Ivy

Min häst har en konstig rörelsestörning eller nåt :( Igår är jag började trava så kändes han fruktansvärt stel -nästan halt- men jag red på lite och det värmde ur. Efter en 20-25 min i trav och galopp var han dessutom bättre än vad han brukar, väldigt mjuk och fin i sidorna. Avslutade där och skulle rida idag igen. Skrittade fram lite längre och skulle börja jogga igång, men det var ännu värre än igår. travade runt lite på halvlånga tyglar och det blev lite bättre. Skrittade ett varv och gjorde ett nytt försök och då käns/syns inget alls. Vågade inte rida längre idag även om det kändes bra tillslut. Vad kan detta vara? :confused:

Det är en ytterst känslig häst som sväller för minsta sår, blir lätt ömfotad efter skoning osv. Jag har inte känt ngt konstigt vad gäller benen.
 
Sv: Hälta som värmer ur

Sådär var min häst också ett tag, hon haltade lite på ett framben när man travade fram, typ första minuten bara, sen försvann det.

Hon blev så på en besiktning på en tävling en gång, veckan efter jag hade varit och kollat henne Noga på klinik utan att hitta minska lilla. Veterinären lät mig rida ändå men sa jag skulle vara uppmärksam på om hon kändes konstig. Det var förmodligen bara för att hon hade stått still länge. Och efter att jag travat henne lite kändes hon precis som vanligt och hoppade jättebra.
Detta gick över efter ett tag, men jag vet fortfarande inte varför det blev så.

Om du inte hittar något sår och hästen verkligen känns halt tycker du ska boka tid hos veterinär och fortsätta rida hästen som vanligt till dess, men kanske inte hoppa och galoppera i full fart. Försvinner det efter några dagar så kan du ju bara avboka din tid. Men det är alltid bra att kolla upp sånt fort så det inte hinner bli allvarligt om det skulle vara något.
Fundera också på om det är bättre när hästen har varit i hagen innan du rider jämfört med om du tar den direkt från boxen.
Annars kan du ju låta en kiropraktor kolla på hästen om du tycker den mer känns stel än halt.
 
Sv: Hälta som värmer ur

:idea: Det kan vara Spatt...Spatt är en inflammation i hasens glidleder. Hästen är halt när du börjar uppvärmingen inför ett ridpass, men hältan avtar när hästen blir varm. Spatt kan botas, Kontakta veterinär
 
Sv: Hälta som värmer ur

Jo, visst har man känt en aning stelhet när man börjar rida innan, men nu var det så mkt värre.. Kände lite, lite stelhet för två veckor sedan men inte så mkt att jag tänkte på det. sen blev det bättre och nu är det hemskt! Nu har jag iof ridit direkt på morgonen men den här 'stelheten' kände jag av oxå efter en dags utevistelse.. :(
 
Sv: Hälta som värmer ur

spatt :eek: hjälp! har bestämt att han får ta det lugna under helgen så ska jag ringa veterinären på måndag och höra mej för
 
Sv: Hälta som värmer ur

Men låt inte hästen ta det för lugnt bara så du "vilar bort" hältan tills du ska till veterinären. Det är inte så kul om hästen är helt bra där också blir den halt igen när du kommer hem och börjar rida.
Motionera den ganska normalt iaf några dagar innan du ska dit så hästen visar hältan, låter lite hemskt men annars kanske de inte hittar något.
 
Sv: Hälta som värmer ur

mimmi_pippi skrev:
:idea: Det kan vara Spatt...Spatt är en inflammation i hasens glidleder. Hästen är halt när du börjar uppvärmingen inför ett ridpass, men hältan avtar när hästen blir varm. Spatt kan botas, Kontakta veterinär

Berätta mer! Kan spatt göra att hästen blir svagare i ena sidans muskler (eller att det verkar så iaf) om det är spatt bara på ena sidan? Kan man känna att hasen liksom är mjuk på insidan och hasen lite, lite varm (ja, det gäller en speciell häst;) ) Kan det gå upp och ned, så att det några dagar är mkt värre, sedan bättre osv

Hur botar man spatt!!! Jag är så orolig för min bästa häst-vän:(
 
Sv: Hälta som värmer ur

Nyrelski skrev:
Men låt inte hästen ta det för lugnt bara så du "vilar bort" hältan tills du ska till veterinären. Det är inte så kul om hästen är helt bra där också blir den halt igen när du kommer hem och börjar rida.
Motionera den ganska normalt iaf några dagar innan du ska dit så hästen visar hältan, låter lite hemskt men annars kanske de inte hittar något.

Hmmmm..... Detta var ju också en filosofi..... :eek:
Jag hade ett kbl travarsto som plötsligt fick ett lite annorlunda rörelse mönster i travet men de gamla erfarna tränarna tyckte att det var bara att balansera om så skulle det nog fixa till sig.. Jag däremot ställde henne direkt på vila och bokade tid hos veterinär. En vecka senare så fick jag komma in på kliniken med henne, hon var fortfarande ohalt men hade dock en spricka i framknät... Vet inte om jag tror att den mått så bra av att jag tränat vidare med henne..:cool:
En häst som ändrar rörelsemönster har ont nånstans och ska inte ansträngas innan man vet vad det är enligt mig. Finns så mycket som kan förvärras till obotligt på kort tid. Låt den gå ute och röra sig fritt men i övrigt vila tills den är kollad. Är skadan av allvarligare art så läker den inte ut på nån vecka och är den så lindrig att den gör det så är det ju bara jättebra!
Hittar sen inte veterinär nåt så ta hem nån ET eller massör som går igenom din häst.

Just detta:
Nyrelski skrev:
Motionera den ganska normalt iaf några dagar innan du ska dit så hästen visar hältan, låter lite hemskt men annars kanske de inte hittar något.
låter för mig som rent djurplågeri!!:mad:
 
Sv: Hälta som värmer ur

Nyrelski skrev:
Sådär var min häst också ett tag, hon haltade lite på ett framben när man travade fram, typ första minuten bara, sen försvann det.

Hon blev så på en besiktning på en tävling en gång, veckan efter jag hade varit och kollat henne Noga på klinik utan att hitta minska lilla. Veterinären lät mig rida ändå men sa jag skulle vara uppmärksam på om hon kändes konstig. Det var förmodligen bara för att hon hade stått still länge. Och efter att jag travat henne lite kändes hon precis som vanligt och hoppade jättebra.
Detta gick över efter ett tag, men jag vet fortfarande inte varför det blev så.

Veterinärer går igenom leder, senor och ben men inte muskler vilket gör att en häst kan ha ont i musklerna utan att nån veterinär hittar det. Med tur så läker det ut själv oavsett om du rider eller sätter hästen på vila...Men har du otur så orsakar det led- eller senproblem istället. Många muskelsmärtor(och övriga smärtor med för den delen) minskar så fort hästen blivit varm så då blir den ju symtomfri..
Men vila skadar aldrig!
 
Sv: Hälta som värmer ur

Djurplågeri :confused:
Klart hästen ska vila om den är halt, det sa jag inte att den inte skulle.
Men är det någon typ av inflammation hästen har, vilket är absolut vanligast, så blir det oftast mycket bättre under vilan och hästen visar inget hos veterinären. Men ibland finns inflammationen kvar ändå och hältan kommer fram igen när man börjar rida.
Då är det ju bättre att motionera hästen dagen/dagarna innan man ska till veterinären, så länge den inte haltar, så att den visar något när man kommer dit. Är det då något fel får man ju hästen behandlad så fort som möjligt innan det blir värre och man slipper åka i onödan, det är ju inte gratis att åka dit precis.
Och med motionering menar jag alltså inte träna hårt och hoppa utan rida ut hästen lite lätt i alla gångarter.

Skulle man anta att varje hälta är en spricka får man ju sätta hästen på boxvila så fort den blir halt, det gör man ju oftast inte utan låter den gå i hage ändå. I hagen går väl hästen också lite i alla gångarter så det är väl inte mer djurplågeri än att rida lite? Och en spricka kan ju bli så mycket värre av ett bocksprång i hagen än av ridning i kontrollerade former så jag förstår nog inte riktigt hur du menar då...
 
Sv: Hälta som värmer ur

Att en inflammation ska läka ut på en vecka köper jag inte heller, dessutom brukar det ge värme i leden... Antar att ni har ridhästar som dessutom kan fullförsäkras vilket jag inte kan med mina travare så jag är väldigt rädd om mina hästar vilket gör att jag utsätter de inte för några risker i onödan...
Tog bara sprickan som exempel och det är väl i så fall lika fel att förutsätta att det inte är nåt allvarligt???:confused:
 
Sv: Hälta som värmer ur

Spatt botas inte... hasleden förbroskar sig (ungefär så) och när den processen är färdig så gör spatten inte längre ont på hästen. Det sitter alltså i bakbenen. Oftast drabbad båda haslederna.
En spatthäst skall hållas igång, kan (i mitt fall) få gå på smärtstillande medan spatten är "aktiv", när sedan leden är helt förbroskad så gör den ju inte ont.
Men sen kommer nästa has, å mer smärtstillande... *suck* Hästen vi hade skulle aldrig klara av att bara gå som skogsmullehäst så vi tog bort honom. Han tävlades aktivt i hopp å fälttävlan och vet. sade att han aldrig mer skulle palla att gå några 120-banor eller terrängritter.
Men en häst med "utläkt" spatt kan användas för lättare hoppning å skogsritter. Man får värma dem länge men sen så är det bara att rida. Det är själva "utläkningstiden" som gör ont och ger hälta.
Men jag vet att olika veternärer säger olika, men vi tog iallafall bort våran pålle. Vi ville inte spruta honom full med smärtstillande i flera omgångar å sen låta honom lulla i skogen. Han hade alldeles för mkt i huvudet för att palla med ett pensionärsliv.
Spatt ses på röntgen.
 
Sv: Hälta som värmer ur

Säger som någon annan gjorde.
Det kan mycket väl vara spatt, vilket även kan uppkomma ganska snabbt.
 
Sv: Hälta som värmer ur

Läker gör den ju inte då, men hästen slutar ibland halta efter att ha vilat och är den inte halt hos veterinären går det ju inte att ta reda på var den har ont. Men som sagt kan det bli värre sen när man börjar rida som vanligt igen och hästen blir halt.
Jag är också rädd om mina hästar, därför vill jag att veterinären ska kunna behandla eventuell skada så fort som möjligt. Man är väl inte mindre rädd om hästen bara för den är fullförsäkrad :crazy:
Du skrev ju själv att du släpper ut hästen i hagen som vanligt fast den är halt, förstår inte varför det skulle vara större risk att rida en lugn tur på hästen.
 
Sv: Hälta som värmer ur

Min häst hade också en hälta som värmde ur. Jag lät honom iaf vila några dagar så han blev ohalt för att sedan rida på nästan som vanligt i några veckor. Sen blev han halt igen - eller såg ut som ont i bogen (trodde på sträckning då det var isigt i hagen) - han vilade igen, sen red jag, och han blev halt efter någon vecka igen. Då lät jag honom vila några veckor, veterinär kollade och nu är hästen sprutad med cortison i båda framknäna.

Jag har iaf lärt mig att "det finns få andra hältor än ledhältor". Tyvärr :mad:
 
Sv: Hälta som värmer ur

Nyrelski skrev:
Läker gör den ju inte då, men hästen slutar ibland halta efter att ha vilat och är den inte halt hos veterinären går det ju inte att ta reda på var den har ont..
Hur länge brukar du då vänta med att åka till veterinären??:angel: Jag åker på första tiden jag får och den brukar man inte behöva vänta på mer än max en vecka på...
Nyrelski skrev:
Men som sagt kan det bli värre sen när man börjar rida som vanligt igen och hästen blir halt.
Då fanns det nog där även när man besökte veterinären men kanske inte i leden utan fortfarande i en muskel.. Finns även alternativa behandlingsmetoder såsom tex massage...:idea:
Nyrelski skrev:
Jag är också rädd om mina hästar, därför vill jag att veterinären ska kunna behandla eventuell skada så fort som möjligt. Man är väl inte mindre rädd om hästen bara för den är fullförsäkrad :crazy: .
Det är inte så du skriver i vart fall...
Utan försäkring så vill du ha en så billig veterinäravgift som möjligt och det innebär så få behandlingar som möjligt, alltså så lindrig skada som möjligt.
Nyrelski skrev:
Du skrev ju själv att du släpper ut hästen i hagen som vanligt fast den är halt, förstår inte varför det skulle vara större risk att rida en lugn tur på hästen.
Har en liten jämn hage som jag stoppar in hästarna i om de blir halta, de ruschar inte där... Och för övrigt skrev du att man skulle "rida som vanligt dagarna innan vet besöket".... Stod inget om "en lugn" ridtur..:angel:
 
Sv: Hälta som värmer ur

Tack för era svar...

Nu har vi bara skrittat för hand i helgen, red igår och det kändes ingenting, tvärtemot riktigt pigg och fräsch! Men som du säger Tott får man vara uppmärksam på om hältan är återkommande eller bara en tillfällighet.

Lite nyfiken dock, är det vanligt att ledinflammationer värmer ur? Borde de inte tvärtemot försämras genom arbete?
Värmer spatt ur? uppkommer det plötsligt?
 
Sv: Hälta som värmer ur

Jag har alltså själv varit med om att det kan bli så som jag beskriver och det är därför jag varnar för det.

Bara för att min häst är fullförsäkrad betyder väl inte det att jag inte vill ha få behandlingar och så liten skada som möjligt :confused: Jag vill ju att hästen ska bli bra fort så att skadan inte blir så allvarlig att den inte läker helt, för det första och såklart så jag kan tävla och träna som vanligt igen så fort som möjligt.
Dessutom täcker försäkringen inte resekostnader, viss medecin, undersökningsavgift, självrisk m.m. Det blir pengar ändå...

Sissan skrev:
Då fanns det nog där även när man besökte veterinären men kanske inte i leden utan fortfarande i en muskel.. Finns även alternativa behandlingsmetoder såsom tex massage...:idea:
Förstår inte hur du menar, rider man hästen innan då så visar den ju hälta igen om det är något som kommer vid ansträngning. Veterinären kan då se att det sitter i en muskel och skicka hästen till en massör el. kiropraktor, iaf. min veterinär...

Ja, rida som vanligt men inte något jätteansträngande typ hoppning och full galopp. Sen för att förtydliga skrev jag motionera (eftersom jag skiljer på bara motion och träning) hästen och vad jag menade med det, så länge inte hästen är halt. Vilket om jag förstod det rätt denna häst inte var (som tråden handlar om) utan bara stel. Antingen försvinner det och då var det förmodligen en muskelstelhet eller så gör det inte det och då är det något annat och hästen får vila och man bokar vet.tid.
Sen en/ett par dagar innan motionerar man hästen lite igen (återigen, sålänge den inte är halt) för att hästen ska visa hältan hos veterinären så den kan behandlas på rätt ställe.

Men jag tycker vi lägger ner detta nu, vi tycker uppenbarligen olika helt enkelt :smirk:

Ivy: Nej, oftast inte. Men inflammationer kan visa sig på rätt många olika sätt. Du skrev att du lät hästen skritta en stund innan du fortsatte igen. Ibland räcker det om det bara är början på en skada. Men det verkar ju som en stelhet i en muskel, kanske till och med bara träningsvärk? om det nu är så att han är bra igen och aldrig var riktigt halt. Det kanske kan vara en bra idé att ta ut en kiropraktor/massör som kan kolla upp hästen. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp