HÄlta . LÄs

Sv: HÄlta . LÄs

kan inte rida han barfota :( han är EXTREMT ömfotad :( det är om man kan typ göra skumgumi lager i botten och silvertejp över på fram som en typ skydd? skulle det funka?

kan medela att idag var han mkt bättre från en 5:a till en 4:a TYDLIG skillnad :) :banana: sedan spolade jag hoven en stund och då syntes det bara typ en 2:a en stund sedan när hoven åter fott normal värme var 4:an tillbaka
men :banana: :bump:

inte för att jag tror att jag kommer kunna rida han på 2-3 veckor men endå :D

Ta avskon och nöj dig med att bada den morgon och kväll då¨. Låt henne stå med jod i en 20 minuter. Sedan får hon gå barfota på mjukt underlag helt enkelt. Rida kommer du ändå inte kunna göra. Men ta av skon. Hästen har ju jätteont.

Ta avskon och nöj dig med att bada den morgon och kväll då¨. Låt henne stå med jod i en 20 minuter. Sedan får hon gå barfota på mjukt underlag helt enkelt. Rida kommer du ändå inte kunna göra. Men ta av skon. Hästen har ju jätteont.

han :angel:

vet att jag inte kommer kunna rida.
då ryker skon, ringer ägaren imon.
jod omslag isför att bada? han är ganska rädd om hovarna så om jag lyckas få honom stilla i en hink med jodlösning så är jag jesus :angel:
mjukaste underlaget är väll jordpadocken villket egentligen är hårt, vill nämliogen inte släppa ihop han med de andra där de bara busar :(

Hade ute vet. hos oss idag för halt häst. han sa att hon hade värmeökning i hov samt hög pulsation vid kotan, men att det inte tydde på en hovböld, han såg märke efter sten som tryckt in i sulan. Diagnosen blev inflammation i hov men ännu ingen böld. Hovslagaren som är mycket duktig säger att så kan fallet vara.
Blir hältan sämre ska han öppna upp. Har någon varit ute för liknande situation?Stallägaren säger att det bara kan varaen hovböld och inget annat. Vad ska man egentligen tro?

om vet säger att det inte är en hovböld skulle jag tro på det ön att lyssna på en outbildad stallägare *inget illa menat* men vet. kan sin sak i hope (?)

osså var det trådkapning :)

Hejsan! Vilket trist läge för dig som fodervärd... nåja så är det ju att ha häst...

Jag skulle ta av skon omedelbart för att se om hästen blir mycket bättre omgående. Att vänta 5 dagar med "spik i foten" tycker jag är ganska grymt.

Har du kollat hästens stelkramp försvar? Annars kan det vara läge att förnya det om det är sömstick oavsett om man låter sömmen sitta kvar i såret 5 dagar eller inte.

en till fördel att ta av skon så ser du om det är ngt annat om hästen inte blir bättre omgående. Försök få tag på en hovis som kan komma omgående!

Jag vet att det är semestertider och snart helg - men lycka till ändå!

om vet säger att det inte är en hovböld skulle jag tro på det ön att lyssna på en outbildad stallägare *inget illa menat* men vet. kan sin sak i hope (?)

osså var det trådkapning :)

Tja, en vet jag hade ute propsade stenhårt på hovböld och var på väg att dra av sko och börja karva mitt i sulan på mitt fbl. Symptomen var ett knä stort som en fotboll och fortsatt svullnad upp mot armbågen. Som tur var fick hon inte av skon och karvade inte färdigt innan hon åkte därifrån. Hovis kom ut fem minuter senare och blev fly förbannad på veterinären. Hade hon fortsatt karva i hoven så hade jag fått gipsa hästen :crazy: Detta var alltså inte hovböld. Hovis rådde mig att smeta på kylgele på benet och hästen blev helt bra på några dagar.

Med detta vill jag säga att man inte man lita blint på en veterinär, även dessa är människor.

Jag har snabbläst heta tråden, men jag förstår fortfarande inte riktigt.. En veterinär har alltså inte varit ute? Det ni har gjort är att en hovlagare har kommit ut och tryckt med visitertång och konstaterat sömtryck?

Av den lilla gnutta filmen som man fick se fick jag inte alls känslan av att det bara är en söm som spökar. Jag tror faktiskt på en hovböld. Det är inte alltid att de får värme och puls bara för en hovböld (min häst fick inte).
Den typiska JÄTTEhältan särskilt i vändningarna (som störst belastning) var jättetypisk för en hovböld. Liknar även en vrickning, men det trodde ni ju inte då..
För övrigt benämnde någon hästens hälta som 5 på en femgradig skala.. Den vill jag absolut ändra till 4 då hästen faktiskt rör sig helt frivilligt.

Mvh Kristin som spånar lite..

raderat-----------

Senast ändrad av en moderator:

om det var en fyra på filmen så var det en tre igår.

idag var jag uppe och i skritten var det nästan inget typ en svag 1:a :banana: traven var väll 2½ men mkt bättre:banana::banana:

Han haltade ju inte lite heller.. Kontaktat veterinär?

läste du senaste inlägget? i kritten nu så är det knappt en 1:a antgligen för att vi tog bort sömmen.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 966
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 568
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: Krystalline
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka