HÄlta . LÄs

Sv: HÄlta . LÄs

gud är sååå lättad över att det "bara" är sömstick så jag kan inte beskriva det...

tkr ni om hans exteriösrt då :angel:

Japp, den var inbäddad i hoven. Hände antagligen när vi var ute och gick. Alltså hände det på en kvart ungefär.

ptja du, dåliga kan jag inte säga men väldigt känsliga. Hon är tre år så jag har inte velat sko henne. Hon hade en hovböld för inte så längesedan på v-fram.. Kanske bara v-fram är dålig..?:angel:
Ska nog ta och sko henne fram nästa gång :p

okey, för i vissa fall brukar ju vita hovar vara sämmre än svarta om det stämmer vet jag inte

ja men stämmer d liksom ? :P för d känns nästan som om d e nått som folk bara fått för sig, å så fort de ser en häst me vita hovar som e dåliga så bara bygger d på d hela... Min häst har tre svarta å en vit, å alla e iaf i god kvalitet :smirk:

sen skulle ja bara vilja skjuta in att d låter som om denna hovslagere inte kan vad han ska kunna om han gör så många misstag en och samma dag....:crazy: Hade det vart jag hade jag iaf inte haft honom till min häst, å d spelar ju faktiskt ingen roll om d e "stallets hovis" för d finns fler å mkt bra hovslagare.
skönt att hältan ordnat upp sig iaf :)

jo förstår.

till alla.
Inne om natten + jodomslag på den drabbade framhoven?
HUR gör ni era jodomslag? har gjort det en gång och är inyte 100% så tell me :D

Så lättad ska du nog inte vara ännu för att det *bara* är ett sömstick. Sömstick brukar i regel utvecklas till en hovböld. Vita hovar är inte sämre än svarta. Färgen på hornet har inget med kvaliten att göra.

jag trodde att han hade vrickat sig eller att det satt i kotan.

nej jag vet det men jag undrade bara :smrik:

jod omslag om nätterna hur?

Hur konstaterade ni sömstick ? Med visitertång ? Den söm som orsakar obehag ska avlägsnas. Det kan lika gärna vara sömtryck. Jag tror inte ett jodomslag hjälper eftersom sömmen är kvar. Hur ska du få in jod i sömkanalen om det inte finns en ingång ?

sömmen är borttagen, vi tror även att skon klämmer bild kommer..
med visitetstång ja.

ringde hovis aldeles nyss han sa att det antagligen var sömtryck efter som att hästen hade så lite materia att spika (?) hov väg antar jag, efter som att han hade tappat sko i förra veckan och fick seda en ny sko i torsdag så antagliegn var det att sömmen låg så nära, han sa även att OM det blev värre kunde man ta av skon men annars så kommer hoven att växe och hältan försvinner, jag frågade oxå om böld och då sa han det att det sällan (aldrig) blir böld av sömtryck

Men aj! Tycker inte du bara ska låta det vara.

Så här skulle jag gjort om inte hovis kunde komma med en gång: Ta av skon, och bada hoven i jodopaxvatten. Sedan sätta på en easyboot tills hovis kan komma (har också en häst som inte kan gå barfota).

Finns det ingen annan hovis du kan ringa?

Eftersom ingen annan vill beskriva för dig, så berättar jag hur min hovis lärde mig att göra jodomslag... (visserligen på en hovböld, men det spelar väl ingen roll?)

En tuss bomull dränkt med jodopax i hålet, sen en stor bit bomull under hela hoven och sånt självhäftande bandage runt det hela. Han hade dock ingen sko under. Sen vart han skitsur för att han inte fick gå ut och leka i leran som en normal häst, så han stod och skrapade med frambenen dagarna i enda, vilket gjorde att bandaget slets sönder. Fixas lätt med silvertejp!

Med silvertejpen funkar omslaget (kanske utan jodopax, dock) även som en akut "easyboot". :idea:

har inga easy boots men som sagt silvertejp? har läst det tidigare att det funkar?

han kommer Måndag-Tisdag :( altså 5 dagar typ :/ ska jag ringa till ägaren och be han ta bort skon sedan ha suilvertejp istf. easyboots?
det var det att hovis rådde mig att inte ta bort skon *jag kan inget om hovar mer än fång..* för han kunde närmligen inte slå dit ny då efter somn det fanns så lite hov att spika i :( så jag väntar och ser jag sa det till honom att blir det sämre då rycker skon.

Jag skulle tagit bort skon direkt man fått red apå att det är sömtryck.

Hoven växer ju ut så en ny sko kommer han säkert tat kunna slå på inom en rimplig tid.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 966
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 568
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: Krystalline
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka