HÄlta . LÄs

Sv: HÄlta . LÄs

Delvis knapplån.

Mitt sto blev halt för ca 3-4 dagar sedan. Ungefär lika halt som din på v-fram. Kollade hovarna- hittade inget. Kollade rygg, ben, puls osv- hittade inget. Tog ut hovis idag och han trodde först på hovböld. Så han skar upp lite i hoven och ut ploppade det en sten :p
Kan det inte vara något sådant?

Ur hoven? Låg den inbäddad i hoven??

sömstick :) sååå otroligt skönt att veta vad det är :) ska ringa hovis imorgon dock är den fulingen i falsterbo :smirk: så.. han får helt enkelt komma hem till Öland

pratade med han som kollade hoven han sa att han kunde gå ute...
men han ska nog stå inne imorgon och framååt under natten tills hoviskan komma eller vad tkr ni?
vi tog ur boven i dramat men skon trycker antagligen då hovis gjorde skon lite lite (kan fotta imorgon..)

*puttar*

kan jag göra så att han får stå inne om nätterna tills hältan är borta och ha jod omslag på nätterna för att motverka ev. hovböld? vi har dragit ur en söm som vi trodde var och klämde mest, sömmen luktade inte.

Kan kan gå utan sko så kanske det är en idé att dra av skon tills hovis kan komma? Och ställ hoven i jodopaxvatten.

Senast ändrad:

Belastningshälta på höger fram. Kolla foten. Hovböld eller nåt han trampat in i hoven/strålen eller en hovbensskada. 9,5 av 10 akuta hältor sitter i hoven.
Det finns veterinärer. Se Gula Sidorna.:idea:

rycker vi på båda isf. för om han har kvar på ena blir det ju snett belastat (?) kanske låter dumt men vill allra hälst inte rycka skon pga hoven spriker och flyter ut :(

Saigon. Lika halt vi tror att det är en söm till men den ryckte inte ägaren vet ej varför jag frågade tyvärr inte :smirk: ringer hovis imorgon så ska försöka hålla tråden i liv, ska fotta hoven underifrån imorgon oxå. och om han inte kan får jag ringa till andra hovslagare...

njae denna hovis gjorde två sömstick på två andra personers hästar i smama stall samma dag varav båda svimmade... *harkel..* har alltid tkt denna hovis vart märklig men han är trots allt stallets hovis...

Har varit med en om en fölunge med hjärtfel som svimmade, men två vuxna svimmande hästar med sömstick samma dag - DET ÄR BARA FÖR MYCKET:confused:

inte den bleckaste om jag ska vara ärlig :crazy: han som var och kollade på min pollis dvs ägaren är typ bästa ompis med denna hovis han berättade det :/

Jag hade bytat hovslagare omedelbart! En riktig hovslagare slår inte sömmen fel på så många hästar samma dag, då verkar det ju vara nåt lurt..

han är bra i övrigt, han är på falsterbo nu och är typ hjälp hovis :devil: så passa er :D

Saila. gjorde hon säkert :D

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 966
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 568
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: Krystalline
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka