Hälta i trav (missad hovböld ???)

Glimris

Trådstartare
Min ena ponny har varit halt i ett framben (hov) i tre månader. Pinnar på i skritt, men i trav markerar han. Har ökad puls vid belastning.... Är överviktig så jag misstänkte fång. men nu är han både röntgad och ultraljudsundersökt men vet. hittar inget fel . Inga varma hovar och endast ökad puls om jag låter honom springa . Tilläggas att han knappt reagerade på böjprov. Kan detta vara en pyttehovböld som missas av röntgen?? Kan man få en hovböld att "blomma ut" ? Vet inte vad jag ska göra när inte ens veterinären har något tips.

Långt ifrån allt syns på röntgen i hoven. En hovböld kan ligga inne i hoven och syns då inte på röntgen. Animalintexbandage runt hoven och rörelse kan få bölden att mogna och komma ut.
Min häst har haft flera hovbölder och inte en enda gång har det synts på röntgen.
Nästa steg är en MRI, då får man alla svar.
Upplever att man inte får så mycket mer hjälp när inget hittas på röntgen av hoven tyvärr.

Vad är veterinärens teori? Har problemet lokaliserats till hoven med bedövning etc? Vad säger hovslagare?

Om man är säker på det är hoven är väl en magnetröntgen nästa naturliga steg. Finns mycket som inte syns på röntgen, och mycket som kan gå sönder/skadas i hoven, tex ligament osv och som bara syns på mri.

Finns massor av möjliga diagnoser... Kotledsinflammation, strålbensbursan, hovben, ligament. Eller så sitter inte skadan i det benet alls. Har man försökt bedöva bort hältan så man ser exakt vart den sitter?

Nej, eftersom han knappt var halt vid böjprov så ansågs det sitta i hoven. Som sagt i skritt går han på men med ryttare i trav markerar han och får då puls efter ansträngning :( Om det inte sitter i det benet, varför får han då ökad puls där??

Nej, eftersom han knappt var halt vid böjprov så ansågs det sitta i hoven. Som sagt i skritt går han på men med ryttare i trav markerar han och får då puls efter ansträngning :( Om det inte sitter i det benet, varför får han då ökad puls där??

Men är hoven inte ens bedövad?? Har man alls bedövat bort hältan?

Är mycket som inte syns på böjprov! Och hoven är stor (man kan bedöva delar av en hov med, insida/utsida tex.)

Hästar är *superduktiga* på att maskera så jag hade krävt att man bedövade bort hältan. Jag känner till hästar som haltat men där felet suttit i munnen... Och det är jättevanligt med hälta diagonalt. Att den får puls tyder på att den är överansträngd tycker jag. Har man ultraljudat senorna? Jag hade inte gett mig. Min egen har jag kämpat med i över 1 år innan man hittade vart felet satt. Hon har haltat väldigt väldigt lite och mest bara i trav. I skritt märks inget alls. Och som vi bedövat, röntgat och ultraljudat...

Min ena ponny har varit halt i ett framben (hov) i tre månader. Pinnar på i skritt, men i trav markerar han. Har ökad puls vid belastning.... Är överviktig så jag misstänkte fång. men nu är han både röntgad och ultraljudsundersökt men vet. hittar inget fel . Inga varma hovar och endast ökad puls om jag låter honom springa . Tilläggas att han knappt reagerade på böjprov. Kan detta vara en pyttehovböld som missas av röntgen?? Kan man få en hovböld att "blomma ut" ? Vet inte vad jag ska göra när inte ens veterinären har något tips.
Byt klinik hade jag nog gjort. Låter konstigt att dom inte bedövat hoven om det är därifrån dom tror hältan kommer ifrån. Att hältan sitter högre upp kan ju betyda högre upp som uppåt bogen till, alltså kan dom mycket väl klara ett böjprov.

Efter ansträngning kan det vara högre puls i det benet hästen använder mer för att avlasta det onda.

Tycker det låter konstigt med en hovböld som sitter i i tre månader? Tycker som så många: Byt klinik!
Reagerar han mer på böjt spår?

Tycker det låter konstigt med en hovböld som sitter i i tre månader? Tycker som så många: Byt klinik!
Reagerar han mer på böjt spår?
Nej, ungefär lika.....inbillar mig att det är fång så jag har honom i vinterhagen dagtid och inne med hö om nätterna. Även om han inte hade rotation kan han ju vara öm i fötterna??Har starkare puls i alla ben när han kommer in. På morgonen inget fram, kalla hovar. Däremot en aning mer puls än vanligt bak.

Behöver som de andra säger inte alls vara hoven eller ens benet.
Min egna ponny blir "halt" pga att han blir spänd i några muskler. Jag har gjort en grundlig koll av honom, men då var han helt ren. När jag sedan sätter igång honom igen så kommer det tillbaka, oftast i uppförsbackar. Det är alltså en hälta i trav som om man vet vart problemet sitter ser är en störning från bak. Med massage och stretching så håller sig allt borta och han rör sig fantastiskt igen. Dock kommer det tillbaka om jag inte håller efter kroppen på honom, varför kan ingen förklara även om jag testat både equiteraputer, osteopater och massörer.
Du kan ju ha en häst som har blivit ömfotad också, men det första jag skulle göra är att ta hästen till klinik och bedöva bort för att veta om och kanske vart i benet problemet sitter. Finns det inget då är det dags att titta högre upp och i andra delar.
Kommer hältan enbart med ryttare eller även utan i trav?

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: jemeni
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 267
Senast: Ida94
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 620
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar