S

Saxo

Hej . Min häst har varit halt nu i ca två månader . Första gången så hade han kotledsinflammation , Då behandlades det med butte å vila . Sen gick det över , men kom tillbaka igen å då fick han butta igen . å sen blev han bra . Så Har skrittat lite me han å så utan att han har haltat . Men idag sa stallägaren att han har börjat halta igen Men han hade normal puls där nere =/ Ska ringa vet å beställa tid te röntgen .
Funderar på att det är nåt annat , ringkota lr nåt kanske ? Han har gått på travet . Undrar om någon annan varit med om något liknande ? Trott först att det var Tex Kotledsinflammation men sen va det nåt helt annat .
Lr nån som har förlag på annat det kan vara ? (fattar att man inte kan säga vad det är om man inte har sett hästen men vill veta för skojs skull).
/sandra :)

Sv: Halt =/

(vad jag tycker/tror och min erfarenhet)

det där med kotleds. är svårt. men ofta så är det bara en sekundär inflam.
dvs. hästen har lite ont ngn annanstans och går lite konstigt och annurlunda, belastar fel. det leder till hältor i kotor och hovleder.

dvs.
ett problem högt upp visar sig som en låg hälta.
man behandlar och det bara kommer tillbax om och om igen.

jag behandlar aldrig med butta. jag vill få den aktuella leden sprutad och sen kollad efter 14 dagar. ombeh. eller igångsättning.

hoppas det löser sig

Varför vill du inte behandla med butta, jag behandlar min häst mot ledinflammation mot det just nu. Han har blivit sprutad men inte svarat på det. Med butta kan han också gå i vanlig hage och är betydligt lugnare då!!!!:confused: :confused:

*svar till både Empalie och Saxo*

Har röntgen gjorts? Jag undrar också varför ni bara behandlar med butta? Enl. min erfarenhet behandlar man kotledsinflammationer med att spruta kortison och/eller Adequanin (tuppkam) och ev. kompletterar med Butta/Metacam/Finadyne. Men jag har aldrig varit med om att bara behandla med butta. Jag menar självklart försvinner hältan ett tag eftersom det är så starkt smärstillande. Om hästen är lugn i hagen på butta, lär den vara lika lugn om den blir sprutad.

Hur många gånger har hästen blivit sprutad utan att svara? Om det är mer än två, har vet sagt något om att göra en titthåls op för att se hur leden ser ut och varför den inte svara på behandling?

Senast ändrad:

Jag är fullt medveten om att butta är starkt smärtstillande men just nu skall vi ge min häst en vila efetrsom han skall igenom två skoningsomgångar för att komma rätt med en snedverkad hov. Han har även blivit kollad av en equiterapeut som hittade låsningar i höger halssida och nacke. Min häst har hovledsinflammation på höger fram och har sprutats två gånger då hans vänster fram även hovled gick bort och lnäled bak. Min pålle blev galen tillslut i sjukhage och var mer till fara för han själv och när de sprutas måste de ju stå helt stilla ett tag vilket gör sedan att när man släpper ut honom blir han galen och far fram som en ångvält och leden blir väll överansträngd igen. Det bästa rtor jag ändå är en lång vila tror inte riktigt på sprutning som hålbart då jag ser det som en process att komma igång med läkningen. Har hört att skall man gå in med titthål i hovleden är den svår att se och oftast leder det inte till ngt*protest*?????:confused:

hur ser man om det är kotleds inflammation? symtomer?

"Har röntgen gjorts? Jag undrar också varför ni bara behandlar med butta?"

Skrev att han ska röntgas .
Min veterinär sa det. Sen så har alla jag känner oxå bara använt sig av bara butta utom en , dom va å spruta utan resultat .

hur vet man om det är kotledsinflammation? symtomer?:confused: :bow:

finns det karledsinflammation också?? hur vet man det symtomer´?:confused: :bow:

*kl*

Jag fattar faktiskt inte ett jota nu när jag läser denna tråd :crazy:

Butta botar inte en kotleds/hovledinflammation, det tar bara bort smärtan.

Man måste spruta direkt i leden för att komma åt problemet och oftast räcker det inte bara med en gång utan man kan behöva spruta uppåt 4ggr.

Boxvila har de bara första dagarna sedan kan man ju röra på dem.

Återbesök efter 2-3veckor

Kotledsinflammation upptäcker man dessutom endast genom att bedöva leden och sedan böja dem igen för att se var den är halt

Hej,

I februari förra året fick våran Lukas kotledsinflamtion båda benen fram. Det konstaterades genom bjöprov och bedövning. Han röntgades dock UA samtidigt.

Han sprutade med 2ggr med 3 veckors mellanrum med Celesteron och tuppkam för att behandla kotan. Metacam åt han för smärtlindringen båda gångerna.

Det har nu gått ett år sedan och har inte kommit tillbaka. Men han har fått lång tid på sig att komma igen och vi ger Flexijoint varje dag i fodret.

Jag tror inte att "butta och vila" kan bota en kotledsinflamation. Åk in till en klinik för böjprov + röntgen och ev. behandling av själva kotan så slipper du undra...

~Ingrid

Varför vill du inte behandla med butta, jag behandlar min häst mot ledinflammation mot det just nu. Han har blivit sprutad men inte svarat på det. Med butta kan han också gå i vanlig hage och är betydligt lugnare då!!!!:confused: :confused:

för att butta är för starkt mot magen... kan lätt leda till dödlig kolik

och för att spruta i leden är det som fungerar, om det inte tog ... så var det fel led (lessen att göra dig besviken)

man kan alltid släppa dom i hag efter 2 dagar.... (spolad och prutad led) sen om hästen är lugn eller inte det hör ju inte hit.

hur ser man om det är kotleds inflammation? symtomer?

om hästen haltar så åker man till vet.
vet kollar på hästen i rörelse.
vet känner på benen, vid reaktion kan det vara sena. om inte så kasnke vet böjer ihop lederna. man springer med häst. häst haltar. man bedövar andra leder. kommer tillslut fram till att det är en viss led som är inflamerad och överansträngd.... dvs. gör ont... dvs. hästen haltar.

beh.
olika beroende på vet. erfarenet och kunskap.

normalt
spola led
spruta led med antinflamatorisk o tuppkam
promenad o paddock i 14 dagar
återebesök

Min erfarenhet av återkommande kotledsinflammationer är det ofta är sekundärt. M.a.o hästen har en låsning eller störning någon annanstans som får den att överbelasta aktuell led.
Alternativt så har den pålagringar som utlöser inflammationen.

Min vet menade bara att eftersom skoningen var sned på det halta benet så kommer vi aldrig reda med problemet om vi inte utreder grundproblemet, nu har jag börjat söka genom kiropraktor och hovslaagre jag är liksom på G. Men att spruta en led om man inte utrett orsaken innan och hästen ändå inte svarar blir ju fel. Att spruta en led är ju inte dirket riskfritt. På min häst sedan tre månader tillbaka har det inte visats några som helst förändringar på röntgen vilket är positivt....
Tycker det är intressant att höra om allas åsikter om hur länge hästen bör stå still efter en sprutning. Tycker verkligen det är relevant och "hör hit" för ett hållbart resultat. Dessutom tror jag resultat i vissa fakk endast kan uppnås om hästen får en lång sammanhängande vila ja anser att sprutning inte alltid är tillräckligt. :(

När jag bvar på senaste återbesöket så bedövade vet. min hästs hovled igen och han gick då klockrent, helt ute och seglar kan det väll inte vara eller??????
Dessutom blev han bättre igen men blev sedan mer sämre än han varit innan. Nu på buttan går han på i raskt och ren takt, men jag vet att det är lite maskering över det och att han inte är ren egentligen:::::(

Det som är så farligt med att ta bort smärtan är att det kan komma betydligt fler följd problem.

Det allra viktigaste är att få bort inflammationen allra först och självklart rätta till problemet.

Men man skall vara helt på det klara med att rättar man inte till inflammationen så kan det bli urkalkningar etc och då finns det helt plötsligt inget att göra. Dessutom kan inflammationen bli kronisk. Så att döva bort smärtan medför bara problem.

Visst skall man ge lång vila, men det behöver ju inte medföra boxvila utan man kan skritta och låta den gå i hage under denna vila

Det är aldrig riskfritt att spruta en led, men gör man det på klinik med en erfaren vet så är riskerna minimala.

Vi har haft en häst som vi fick behandla 6ggr i leden innan den blev bra. Den tävlade helt utan problem efter det i flera år tills den blev pensionär vid 17års ålder. Då gick den dessutom fälttävlan.

Jag kan tycka att det sprutas lite väl mycket ibland och många gånger skulle det räckt med en blistring som inte är lika riskfylld.
Oftast så brukar det räcka med ett par veckor anpassad vila innan inflammationen läkt ut. När det tar längre tid så måste man börja leta efter orsaken och åtgärda den för att komma till rätta med problemet. Om inte grundproblemet är löst och man ger smärtstillande så överbelastas leden ännu mer.

Okej, har förstått att butta är väldigt smärtstillande och även märkt det själv men dämpar det inte inflammaionen också jag menar på ngt sätt har en stoppande effekt. Undrar bara varför man egentligen ger det då???

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 526
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 105
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V