Sv: Halt =/

Vilket märke av flexijoint har du använt, nyfiken på att testa nämligen. Hur länge håller det inann man får köpa nu förpackning. :confused:

Kotledsinflammation behandlas genom injektioner direkt i leden. Åk till klinik o få pållen ordenligt undersökt.

Jag kan tycka att det sprutas lite väl mycket ibland och många gånger skulle det räckt med en blistring som inte är lika riskfylld.
Oftast så brukar det räcka med ett par veckor anpassad vila innan inflammationen läkt ut. När det tar längre tid så måste man börja leta efter orsaken och åtgärda den för att komma till rätta med problemet. Om inte grundproblemet är löst och man ger smärtstillande så överbelastas leden ännu mer.

Har faktiskt för mig att man inte får blistra hästar längre

inga blistrar väl sina hästar längre......:crazy:

(ja, förr skar man ju även av nerver....:crazy: .)

Okej, har förstått att butta är väldigt smärtstillande och även märkt det själv men dämpar det inte inflammaionen också jag menar på ngt sätt har en stoppande effekt. Undrar bara varför man egentligen ger det då???

Jag kan knappt komma ihåg när jag fick butta ordinerat sist.
Det trodde jag de flesta veterinärer slutat med.
Oftast skriver dom ut finadyne som är smärtstillande och inflammationsdämpande.

Jorå Butta (fenylbutazon) är antiinflammatoriskt och smärtstillande.
Anledningen som jag har fått höra till varför man hellre skriver ut finadyne är att butta är väldigt frätande. Huruvida detta stämmer vet jag dock inte.

Det var ju inte så kul... Jag har ingen alls erfarenhet av just rikngkota och vet knappt vad det innebär, men syns det inte på röntgen?

Fiorano;

Det är pålagringar på kotleden, :(
Vet röntgade han å det var då vet såg att det var ringkota :(:(

Var inne med min häst för 1 ½ vecka sen, han ahde markeringar på 5 ställen :crazy:, är behandlad på 3, 2 i samma ben. Han fick iaf tuppkam vetinte om det var något mer. Vet en häst i mitt stall som (har) haft kotledsinflamation, den rids iaf så att så farligt är dte väl inte även om den inte går lika mkt som en normal ridhäst. Han skulle äta butta för att dämpa smärtan.
Sen det där om att dom måste stå still efter att dom har blivit behnadlade, min häst fick gå ut i en liten mindre hage dagen efter och nu går han i lika stor hage som innan, vet sa att så länge hna är lugn går det bra....

Hej . Min häst har varit halt nu i ca två månader . Första gången så hade han kotledsinflammation , Då behandlades det med butte å vila . Sen gick det över , men kom tillbaka igen å då fick han butta igen . å sen blev han bra . Så Har skrittat lite me han å så utan att han har haltat . Men idag sa stallägaren att han har börjat halta igen Men han hade normal puls där nere =/ Ska ringa vet å beställa tid te röntgen .
Funderar på att det är nåt annat , ringkota lr nåt kanske ? Han har gått på travet . Undrar om någon annan varit med om något liknande ? Trott först att det var Tex Kotledsinflammation men sen va det nåt helt annat .
Lr nån som har förlag på annat det kan vara ? (fattar att man inte kan säga vad det är om man inte har sett hästen men vill veta för skojs skull).
/sandra :)

Det kan vara precis vad som helst. Så om hästen varit halt till och från i två månader så är det ju en god idé att göra en hältutredning på klinik.

Det finns många leder i frambenen en häst kan ha inflammation i och ju längre ner desto värre. Inflammation är en reaktion på en akut skada eller förslitning och inte en sjukdom i sig. Ungefär som att man kan få en infektion i ett sår. Såret är då skadan och infektionen hur kroppen fajtas mot skadan.

Sedan kan det ju även vara ett problem i muskulatur t.o.m. i ryggen när det visar sig hälta. Därför är det så bra med en hältutredning.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 526
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 965
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 105
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka