V

veroa

min häst vänder ut rumpan ett steg snett till vänster i halten. han gör en jätte bra halt först, sen kör han ut den.. nån som vet varför eller har tipps på detta?

Sv: halt

Se tråden om ryggning.

Hästen gör som du säger åt den

Din vikt
eller skänkel
eller oliksidig förhållning

säger åt hästen att göra såhär

MVH SUS

Hej prova gör en sluta in i halten eller en öppna! peta till med spöt om den verkligen inte vill ställa den där. annars kan den faktiskt va lite stel där eller ha något annat problem.
Lycka till!

Ett tips är att ta ut någon som kan se om din häst är rak i kroppen, jag tycker att det låter som att han inte vore det. (fast å andra sidan, vad kan jag?? :) )

Du kan prova att ta ut handen rakt ut åt höger om hästen vill vika rumpan åt höger och ta ut (leda ut) handen till vänster om rumpan vill till vänster.

Prova med att göra vänstersidan kortare, dvs ställ åt vänster i halt-ögonblicket, håll kvar i vänster tygel.

Det där gjorde min ena medryttarhäst jämt förut. Min ridlärare säger att det är för hon är obalanserad och svag, i synnerhet åt ena hållet, så hon orkar inte riktigt ställa upp sig rakt och stanna så. Hon känner typ att hon tappar balansen. Vi lyckades lösa det riktigt bra med massa skänkelvikningar och öppna från marken. För att hon skulle lära sig att koppla ihop hela kroppen. Det blev bättre redan efter två pass:bump: Nu har hon nästan lagt av helt, gör bara så ibland.:)

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
265
Senast: Jeps
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Valmet
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka