Beror på hästen...
lille hingsten drev jag mer in i halten än när han skulle fram typ.. medan stoet inte tålde ngn drivning alls, släppte ryggen direkt då.
Gjorde ungefär så här på hingsten:
Sjönk ned lite mer i sadeln under utandning men la skänklarnalite mer om honom och var noga med att inte komma framför hans tyngdpunkt. "satt" nästan fram honom, eller mera "stt ner" honom om ni fattar
Släppte tygeln nästan helt, litelite lätt kontakt. Det viktiga på honom var att få en distingt halt, inget trippande. Trppandet kom av att man höll i tyglen och glömde ha med bakdelen.
På stoet blev d typ såhär:
sjunka ned i sadeln, dock lite mjukare än på föregående, fick inte "trycka ned" ryggen utan bara sitta mjukare, blir lite mer "lealös" och sjunka som gele mot marken utan att sitta hårt på sittbenen om ni fattar
Kan tillägga att jag lätt blev spänd när jag försökte undvika att trycka ned ryggen. Sitta lite mer tillbaka, andas ut och släppa all drivning, bara följa med framåt. Kunde hållai tygeln på henne lite mer förutsatt att hon sökte korrekt kontakt med mina hand (framåt-nedåt var alltid svårt på henne, därav så lätt att tappa ryggen).
Just själva halten kom av min utandning och att jag "stannade upp" med magen, dvs följde inte med rörelsen eftersom jag ville stanna.