Och sen det där du skrev om att du spänner rumpan så att du lättar lite i sadeln? är det inte meningen att man ska sjunka ner och bli så tung som möjligt?
Jag tycker inte att det finns något tillfälle när man behöver sitta tungt på hästen: uttrycket att sjunka ner tungt i sadeln känns mycket förlegat tycker jag. Mjuk & lätt ska ridningen vara - och rolig! Tänk så många människor som glömmer bort att LE när de rider! ;)

Vad som är bäst är nog väldigt individuellt från häst till häst. På min häst så andas jag ut ordentligt för att sjunka ner i sadlen samtidigt som jag håller emot med ryggmusklerna. Han stannar direkt utan att tappa form mm. Annars så räcker det med ett ptroo då stannar han oavsett om han är lös i paddocken eller om någon sitter på honom.

Jag rätar upp mig och "sitter till" i sadeln, lutar mig absolut inte framåt.

Samma här...
Har lärt mig från början (ridskolan när man var pytteliten) att man ska luta sig något bakåt, sätta sig djupare i sadeln och använda tyglarna så lite som möjligt.

Jag sätter mig djupt ner i sadeln, lutar mig lite bakåt och tar tag i tyglarna... Hjälper inte det får man lägga till ett "ptrooo"...

Tänker att jag lyfter upp hennes bål med mitt säte allt vad jag kan, samtidigt som jag lägger min vikt lite framåt tills jag passerat hennes tyngdpunkt. Samtidigt kramar jag tyglarna och håller om med benen. Hon ska inte känna otrygghet i att hon förlorar kontakten med mig utan jag ska liksom vara där hos henne hela tiden. Till skillnad från hur jag gjorde innan, släppte tyglarna, lutade mig bakåt och skjöt fram bäckenet.... detta funkar bara på väldigt välutbildade westernhästar som vet hur de ska göra. En normal häst som min t ex, låser sig bara då de tappar balansen av en sån fullständig release.

en del lutar sig ju fram för att hästen ska kunna välva ryggen bättre,

När jag gör på detta viset går min häst frammåt.. Knappt riden tidigare, har alltså inte fått det inlärt och då ser jag det som en naturlig hjälp.. För att få hästen att gå frammåt, även om jag helst ser att han står still även när vikten ändras på detta viset då jag tex ändrar stigläder eller spänner sadelgjord.. Men jag skulle aldrig komma på tanken att han skulle stanna om jag lutade mig framåt. Det blir liksom vikt i fel rikting ;)

Konstigt. Min då helt oinridne häst gjorde precis tvärtom. Om jag gick förbi hennes tyngdpunkt så blev effekten en push bakåt. Prova att stå på ett par rullskridskor och luta dig framåt. De åker inte framåt med dig då, jag lovar.

Och sen det där du skrev om att du spänner rumpan så att du lättar lite i sadeln? är det inte meningen att man ska sjunka ner och bli så tung som möjligt?
Jag tycker inte att det finns något tillfälle när man behöver sitta tungt på hästen: uttrycket att sjunka ner tungt i sadeln känns mycket förlegat tycker jag. Mjuk & lätt ska ridningen vara - och rolig! Tänk så många människor som glömmer bort att LE när de rider! ;)

Åh så bra sagt! :bow:

Beror på hästen...

lille hingsten drev jag mer in i halten än när han skulle fram typ.. medan stoet inte tålde ngn drivning alls, släppte ryggen direkt då.

Gjorde ungefär så här på hingsten:
Sjönk ned lite mer i sadeln under utandning men la skänklarnalite mer om honom och var noga med att inte komma framför hans tyngdpunkt. "satt" nästan fram honom, eller mera "stt ner" honom om ni fattar;) Släppte tygeln nästan helt, litelite lätt kontakt. Det viktiga på honom var att få en distingt halt, inget trippande. Trppandet kom av att man höll i tyglen och glömde ha med bakdelen.

På stoet blev d typ såhär:
sjunka ned i sadeln, dock lite mjukare än på föregående, fick inte "trycka ned" ryggen utan bara sitta mjukare, blir lite mer "lealös" och sjunka som gele mot marken utan att sitta hårt på sittbenen om ni fattar;) Kan tillägga att jag lätt blev spänd när jag försökte undvika att trycka ned ryggen. Sitta lite mer tillbaka, andas ut och släppa all drivning, bara följa med framåt. Kunde hållai tygeln på henne lite mer förutsatt att hon sökte korrekt kontakt med mina hand (framåt-nedåt var alltid svårt på henne, därav så lätt att tappa ryggen).

Just själva halten kom av min utandning och att jag "stannade upp" med magen, dvs följde inte med rörelsen eftersom jag ville stanna.

Frågan var ju hur man gör en korrekt halt och jag tolkade det som om frågan gällde en skolad häst. (på LB-LA nivå åtminstone) Om man pratar om oskolade obalanserade unghästar kommer givetvis saken i en annan dager.
(Det kan lätt bli missuppfattningar när man bara har en text framför sig.)

GRAND PRIX häst?! jo, visst. Hästen vi har i stallet gör vi det på och det är ett vanligt privatägt halvblod. Andra hästar runt omkring oss också, som också dom är vanliga privathästar funkar likadant, att man ska sätta sej tillbaka i halten, och endel nästan utan tygel.
Hur ska du kunna få med bakdelen i en halt om du lutar dej framåt??? :eek:
Du kanske borde läsa nån bok eller artikel om hur man gör halt...

visst ska ridning vara mjuk och lätt o rolig, men ska man göra en halt så 'ska' man ju sätta sej tyngre om man säger, så att hästen förstår att den ska sakta av/stanna.

Nej, jag tycker absolut inte att det finns nåt som heter "SKA sitta tungt" när det gäller ridning - någonsin. Många hästar som jag ridit stannar utav att man bara själv stannar upp rörelsen i sin egen rygg. Under framridning/uppmjukning inför träning rider jag ofta min häst på helt långa tyglar - och gör halt från galopp utan mycket mer än räta upp min egen framsida, spänna rumpan och dra tillbaks skänklarna utan att klämma och låta ryggen "stanna till". Har man inte gjort annat än suttit tungt är det väl inte så konstigt om inte hästen förstår annat - men det finns tekniker som är lättsammare än "gammal vanlig hederlig tryck-&-ryck"...

Om man bortser från halten - varför sitta tungt på hästen? Vill man att hästen ska gå luftigt & lätt i framdelen kan man väl inte sitta & "tynga ner" hästen? Snarare lyfta både sig & hästen?

Oj, berätta hur du gör det?
Andas tungt..låter ju jätte bra att kunna lära hästen det :idea:

Men man måset följa hästen i dess takt..om du sitter still så bromsar du hästen...och då får man överdriva med skänkeln för att få hästen att öka...
Det finns andra bra sätt att stanna hästen..kan läsa en hel del här ;)

Sv: Re: halt?

... men om nu hästen är så känslig att den faktiskt kan känna en fluga promenera på ryggen... *ler* varför då TA I sådant?

Sv: halt?

Räcker med att jag kniper med rumpan så stannar Patsy. Är hon hemskt pigg så kan jag behöva tänka tanken att ta i tyglarna också men då blir det gärna tvärnit. :cool:

Sv: halt?

jag sätter mig djupare ner i sadeln, riktigt tungt alltså, tar mjukt i tyglarna och tar stöd med magen. Om han inte stannare, gör jag om det, denna gång med en kraftigare förhållning och röst. Han stannade väldigt kantigt i början men nu saktar han lugnt av. Är man noga med att rida in i halten blir automatisk halten bra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama