Min sambo och jag har också haft denna diskussion, det visade sig att vi gör på olika sätt på vår gemensamma pålle! :o
Först försökte vi komma överens om att vara konsekventa men efterhand enades vi om att fortsätta som vanligt eftersom det faktiskt finns logik bakom det hela. Jag gör en "vanlig" halt, sitter om och rider in i halten. Sambon däremot förbereder hästen för halt genom halvhalter, lättar sedan lite ur sadeln och tar lätt, lätt i tygeln(pållen är tillräckligt lydig för att detta ska funka även på lång tygel, han behöver alltså inte dra den i munnen). Förklaringen till detta är att han väger en hel del mer än mig, alltså lättar han ur sadeln för att hästen ska kunna höja ryggen och trampa under sig, hästen verkar mycket mer nöjd och avslappnad med detta än när han sitter tungt i sadeln. Överhuvudtaget rider vi på ganska olika sätt på samma häst, och det funkar bra! :D

Jag rätar upp mig och "sitter till" i sadeln, lutar mig absolut inte framåt.

Om man ska tänka sig vad som är naturligast för hästen först. Hur reagerar en häst som aldrig blivit förstörd av en ryttare. Alltså en helt oriden, vildhäst.
Sätter du dig på en sån häst och lutar dig framåt, börjar den genast rygga. Alltså, det naturligaste för hästen är att tänka bakåt när man lutar sig framåt. Halt = tänka bakåt.

Men att luta sig framåt ät inte direkt bra för balansen egentligen. Dessutom hamnar nog vikten på framdelen om jag inte tänker helt fel. Men det är ändå i den riktningen man ska tänka. En halt ska ju vara samlad och göras på bakbenen.

Det jag gör, är att helt enkelt samla mig själv, genom att vinkla bäckenet och föra överlivet något framåt. På så sätt ber jag min häst med bäckenet att samla sig, och med överlivet/vikten att sakta ner/göra halt. Men sen är min häst ganska naturlig i sitt sätt att reagera på ryttaren efter som att jag anpassat min ridning och har låtit honom lära mig hur man ska göra, redan från början. Lutar jag mig framåt så ryggar han till slut, även om det inte är lika snabbt och naturligt som det hade varit med en helt oriden häst.

Du tänker fel. En ryttare som lutar sig ngt framåt på en normal balanskänslig häst gör att hästens tyngdpunkt förskjuts något bakåt. Du kan tänka dig att hästen är som ett "rickigt" bord där benen inte är riktigt fastskruvade. Om du sitter grensle på ett sådant bord och lutar överlivet ngt framåt kommer bordet att vika sig bakåt. Om du lutar dig bakåt, kommer bordet att ramla framlänges. Precis samma sker vid ridning. Därför är det tråkigt att många ryttare inte förstår detta enkla grundläggande, utan lutar sig bakåt i halvhalter od. På en riktigt riktigt välskolad häst kan man luta sig ngt bakåt och ändå behålla vikten förskjuten bak. Sådan välskolade hästar är det ont om bland oss vanliga Bukefalister tror jag. :)

Jo, det vet jag, har dock aldrig tänkt på det sättet. :) Dagens första lärdom för tintilar. :D Men om du lutar överlivet framåt på en häst så läggs ju fortfarande en del vikt på framdelen. Sitter du och rider med framåtlutat överliv blir hästen till slut framtung. Men det kanske beror på andra saker..

Detta förutsätter att ryttaren har rätt god kontroll på hästens tyngdpunkt. En häst där ryttaren lutar sig bakåt blir MER framtung än en häst som har en ryttare som lutar sig framåt. Då huvuddelen av ryttarens vikt kommer ovanför hästens tyngdpunkt börjar hästen bära sig och sin ryttare på ett mer "dressyrigt" sätt. (Alla hästar bär ju sig och sin ryttare, annars skulle de trilla ihop, med "bär sig" menar jag i detta fall att de inte faller sig fram). När ryttaren och hästens balans/tyngdpunkt sammanfaller kan ryttaren "hämta" hästens tyngdpunkt och föra den ngt bakåt. Men det tar ju tid förstås. Detta är anledningen till att man rider avlastningssits i barocken, i fältsits i "vanlig" dressyr på outbildade hästar osv. En fråga om att hitta hästens tyngdpunkt och bjuda in hästen att komma upp med ryggen.

Det var både saker jag hört och sånt som är nytt för mig. :bow: Ska försöka få ihop det i huvet nu så att jag förstår hela tankegången.

Man kan också tänka sig hästen som en badboll (gymnastikboll), då blir det rätt uppenbart, vad som händer om ryttaren lutar framåt, inåt (vilket tyvärr är jättevanligt i skolor och böjningar), utåt och bakåt. Hästen är ett balanskänsligt djur. Tyvärr. ;)

Jag sitter kvar i min vanliga lodräta sits, trampar ner hälarna lite extra och lyften handen rakt upp en centimeter.

Skulle jag luta mej fram hade hästen tagit det som en signal att sänka sitt huvud framåt-nedåt (och fortsätta gå framåt).

Immer

Jag använder din metod....också från centrerad ridning...samt magögon :smirk:
här bor också isbjörnar :cool:

Klart man ska vara så stilla som möjligt hela tiden. Vad jag menar är att man sitter till lite tyngre för att få hästen att sätta under sig sin bakdel i halten. Om man lättar ut sadeln hamnar hästen i framvikt. Man vill ju att hästen ska stanna med bakdelen väl under sig.

sträcker på mej.. å klämmer lite me låren och om han inte lyssnar lite tygel.. kan ibland glömma bort mej lite och ta i tyglarna :o men vi jobbar på de

Nej, så är det inte. Du skjuter INTE fram hästens vikt gm att luta dig lite framåt, se mitt svar ovan till Tintilar. Hästen är ett balanskänsligt djur som reagerar ung som en stor gymnastikboll på viktförändringar. Tyvärr är ryttarinstinkten precis tvärtom.

under gårdagens ridpass passade jag på att fundera över hur jag gör halt - och kom fram till att jag rätar upp min framsida, drar tillbaks båda skänklarna en aning UTAN att klämma nånstans, och spänner rumpan vilket får mig att lätta lite ur sadeln. Om det sen behövs tar jag tygeln åt mig.

Jag rider en ardenner som endast använts till körning och lite lite turridning förut, så han lyssnar väldigt mycket på rösten. Ägaren tar också kraftigt i tyglarna för att få honom att stanna, vilket gör att jag får stora problem när jag ska få honom att stanna.

Enklaste sättet för att få honom att stanna är att räta upp sig och luta sig bakåt med ett kraftigt 'ptrooo'

Som andra har sagt så beror det nog mycket på vad man rider för häst när man gör halt.
Endel räcker det ju att bara sitta tillbaka lite på för att de genast ska sakta tempot/göra halt, och endel måste mam både sitta till på och klämma med låren, och om inte det hjälper även ta i tyglarna.
Visst är det ju jättebra om hästen vet att den ska stanna för andra hjälper än bara tyglarna om man tappat dom, men jag har blivit lärd att det är vikten OCH tyglarna som ska stanna/bromsa hästen?

Läste också inlägget om att luta sej framåt... Hur ska hästen då förstå att den ska stanna?? :eek: Om man till exempel låta hästen galoppera i fritt tempo men med kontroll, t.ex. på en travbana, så tycker jag att det går ganska automatiskt att man ställer sej i fältsits för att underlätta för hästen, och sen att man sätter sej ner och sitter till när den sen ska lugna sej och sakta ner? Är det inte så?

Och sen det där du skrev om att du spänner rumpan så att du lättar lite i sadeln? är det inte meningen att man ska sjunka ner och bli så tung som möjligt?

Jo, på en GRAND PRIX häst kan man göra det. På en unghäst / rel oskolad häst funkar det bättre att vara ivägen för den, dvs att skjuta sin tyngdpunkt ngt framåt och hindra hästen. SÄtter du dig tungt ner på en icke grand prix-häst kommer den inte upp med ryggen. Du trycker undan den istället.

Målet är givetvis inte att man ska lätta ur sadeln, målet är att kunna "sitta till" sin häst i halten.

själv tycker jag att det bästa är att stanna bakifrån. Att man andas är MYCKET viktigt när man ska göra halt eftersom att man lätt håller andan ibland när man rider. Sen så ska man slapna av, sträcka på ryggen och ta mjukt i tyglarna och ev prata lungt med hästen.

Jo, om du lutar dig framåt får hästen automatiskt mer vikt på sin framdel och bär då upp mer där. Att man "sitter till" i sadeln är en signal till hästen att ta med sig bakdelen. Om du vill göra halt och att hästen ska stå bakom sig med bakdelen då är det helt ok att göra så, men om du vill ha en dressyrmässig halt, alltså med bakdelen väl in under hästen, då måste hästen få signaler att ta med sig bakdelen. Man ska tänka på att man alltid RIDER in i halten för att hästen ska göra halt bakifrån och fram. Inte tvärtom.
Ett bra tips är att läsa Ridhandboken. Där finns tydliga förklaringar på ridning och olika rörelser. Hur de ska utföras och varför.

I Ridhandboken ficnns utmärkta instruktioner på hur man rider en färdigskolad häst, inet såna hästar som vi vanliga har.
Gör du som Carmensita säger så får du faktiskt en buren halt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama