Sv: Re: halt?

beagle skrev:
jag tycker ockå att detta låter helt befängt!

om tyngdpunkten skjuts för mkt framåt börjar ju hästen öka för att återuppta balansen!

samma sak tycker jag är knäpp i många ridböcker typ nils anckarkronas ridbok där det står att man ska stå i fältsits vid klättring utför backar! :eek: då hamnar det väl en otrolig belastning på frambenen och hästen ramlar väl rätt obalanserat framåt och ökar takten?!

tycker att det bästa i nerförsbackar är att sitta tungt tillbakalutad och ge långa tyglar så att hästen kan balansera upp sig själv.

:confused:

Jag har alltid fått lära mig att man ska stå i fältsits och följa med hästen.
Man ska vara precis ovanför dess tyngdpunkt, varken framför eller bakom.
I nerförsbackar har hästen ett sätt att röra sig som kräver att ryggen hålls fri (min tränare gav mig en jättebra utläggning exakt om hur och varför och vilka delar det handlar om men det kommer jag inte ihåg nu :o - Carmen, hjälp!) och sätter man sig tungt på den då så blir det en stor belastning på fel ställe, som orsakar ett annat rörelseschema som inte är så bra.

Man ökar inte den bärande kraften om man sätter sig på ryggen och lutar sig tillbaka. Man trycker snarare bort ryggen och pushar hästen på bogarna (ännu mer).... Så det är typ det sämsta man kan göra.

Jag brukar göra små halvhalter ibland i nerförsbackar för att påminna hästen om att den ska inunder sig med baken och även att ta det lugnt och inte rusa ner (som hon väldigt gärna gjorde förr).

Gm att luta sig bakåt i nedförsbackar och trycka undan länden fanns det risk att hästens bakben låstes i ett visst läge (reflex) och den istället kasade nerför slänten. Jag minns inte exakt den fysiologiska förklaringen, eftersom den tog typ 20 minuter för henne att förklara.

I branta backar skulle man försöka luta sig så lite bakåt som möjligt.

Det många verkar glömma är att hästens tyngdpunkt redan är förskjuten framåt pga hästens hals som sticker ut där fram. Om man sätter sig tungt bakom hästens tyngdpunkt kommer den inte aktivt att söka sig bakåt till ryttarens tyngd och bära upp sig UNDER den. Ryttarens tyngd (bakom hästens tyngdpunkt) kommer istället bara att skjuta hästen ännu mer framåt.

När du gungar lutar du ju dig tillbaka när du vill ta fart. Samma sak på hästen.

Hehe, då var det inte bara jag som inte kom ihåg alla detaljer, men jo, det var något med bakbenens rörelseschema och reflexer ja...

Bra liknelse med gungan! Tänk att det ska vara så svårt att begripa detta enkla! ;)
Just den biten lärde jag mig på typ 2 sekunder på min då helt oinridne häst som reagerade helt naturligt på mina "hjälper".

Men jo, jag ska nog istället också läsa en artikel om hur man gör halt. Och slå den dumma hästen som inte begriper att det är så man gör! ;)

Carmenzita skrev:
Gm att luta sig bakåt i nedförsbackar och trycka undan länden fanns det risk att hästens bakben låstes i ett visst läge (reflex) och den istället kasade nerför slänten. Jag minns inte exakt den fysiologiska förklaringen, eftersom den tog typ 20 minuter för henne att förklara.

I branta backar skulle man försöka luta sig så lite bakåt som möjligt.

Det många verkar glömma är att hästens tyngdpunkt redan är förskjuten framåt pga hästens hals som sticker ut där fram. Om man sätter sig tungt bakom hästens tyngdpunkt kommer den inte aktivt att söka sig bakåt till ryttarens tyngd och bära upp sig UNDER den. Ryttarens tyngd (bakom hästens tyngdpunkt) kommer istället bara att skjuta hästen ännu mer framåt.

När du gungar lutar du ju dig tillbaka när du vill ta fart. Samma sak på hästen.

Så i en brant backe- luta lite bakåt, i mindre brant backe- stå i lätt sits eller vadå? Jag förstår inte riktigt vad det är ni har lärt er?

När jag gör halt gör jag många små upprepade halvhalter tills hästen stannar. Jag rider engelskt.

Sv: halt?

Intressant debatt!

I min ridning finns ju skillnaden mellan en halt och ett stopp. Vill jag ha ett stopp sägr jag who, och hästen stoppar då direkt med bakbenen väl under sig. Vill jag ha en halt så säger jag inte who, utan slutar oftast bara rida framåt.

Men det här med att luta sig framåt eller bakåt. I min ridning så sitter jag still med överlivet. Min filosofi går ut på att hästen blir en spegling av ryttaren. Om ryttaren t.ex. svankar så svankar hästen.
Graden av samling bestämmer jag genom att vinkla bäckenet olika mycket.

Vidare i diskussionen, om huruvida hästen går framåt eller stannar om man lutar sig framåt eller bakåt. En häst vill alltid behålla balansen. Från födseln så är den van vid att ha sin vikt fördelad på ett visst sätt. När den sedan får en ryttare på ryggen ändras denna balans, vilket hästen lätt kan tycka är lite "skumt" första passen. Om man då lutar sig framåt, så blir det lätt att hästen backar undan denna extra belastning på framdelen. Om man lutar bakåt, kan hästen vilja "gå ifrån" den vikten.
En grön häst är helt enkelt inte van vid att fånga upp ryttarens vikt.
Men, om man förblir rak och istället guidar hästen genom att öppna sitsen när man vill fram, och stänga den när man vill stanna, så kommer hästen in i signalerna väldigt fort. (de jag har ridit in har fungerat på dessa hjälper från första passet).

Sen, angående att lägga vikten på framdelen eller bakdelen. Jag vill inte lägga vikten på framdelen varken i tempoökning eller halt.
T.ex. inför ett stopp, så tempoökar man sista stegen innan stoppet. Resultatet blir då att hästen i ökningen kommer in längre under sig med bakbenen (tänk motorbåt som axar) och när stoppet kommer så är bakbenen väl under och framdelen fri.
Sitsen är sgs den samma i ökningen och i stoppet. Korsryggen rundad, bäckenet vinklat, handen fram. Skillnaden ligger i att i stoppet lägger jag lite vikt i stigbyglarna och sluter sitsen något. Tilläggas bör att i ett stopp märks det direkt om man har framvikt, då man faller framåt över halsen på hästen... ;) Så där måste man vara med lite mer bakifrån och balansera upp.

långt blev det, och jag vet inte ens om jag fick fram vad jag ville ha sagt... :crazy:

Men ett sånt stopp du talar om är inte vad vi kallar bärigt. Där är undertrampet med spikraka bakben och en rätt otrevlig belastning för bl. a. ländryggen.
ett undertramp inom engelsk dressyr ska benen vara väl vinlade men inte så mkt under sig som en westernhäst ska vara.
Det är iochförsig generella skillnader, olika grenar. I övrigt håller jag med dig i hjälpgivandet men för mindre tallangfulla ryttare som jag tex har nytta av att i början överdriva den där rundade korsryggen och vinklade bäckenet genom att lutas ig framåt (plus en massa andra detaljer som jag inte kommer ihåg längre, de blir automatiska med tiden)

ett stopp ska utföras i balans med bra form. Rätt tränat/utfört anser jag det inte vara skadligt för hästen. Men det är liksom all annan hästsport: i grunden naturlig rörelse, i spetsade tävlingssamanhang mindre nyttigt.

However, ett stopp kan ju anses som en "extrem halt" så att säga. Så oavsett om man gör en proper halt eller ett stopp, så vill man ha bakbenen med sig och ingen framvikt.

Och nej, det är inte bärighet i det fallet såsom det är inom en del dressyrrörelser, men likväl är framdelen lätt och fri.

imported_Dreamer skrev:
Jag har alltid fått lära mig att man ska stå i fältsits och följa med hästen.
Man ska vara precis ovanför dess tyngdpunkt, varken framför eller bakom.

du står alltså i någon slags lodrät fältsits? hur klarar du det i en BRANT nerförsbacke? även om du "står" lodrätt så är ju hela ekpaget enormt framåtlutat vilket ju kan göra det till en himla obalanserad situation, speciellt om pållen skulle se en fasan eller nåt :crazy: eller lättar du bara lite lätt rakt upp ur sadeln?

I alla ridböcker jag läst står det att man ska stå i fältsits (med överlivet fram) i nedförsbackar också. Det är inget unikt på något sätt?
(Bara att det känns jä*ligt onaturligt. Precis som så mycket annat inom ridning. Ens instinkter säger dra i innertygel när man vill svänga (som på en cykel) medan det inte blir logiskt för hästens och dess balans...)

sthlm23 skrev:
Så i en brant backe- luta lite bakåt, i mindre brant backe- stå i lätt sits eller vadå? Jag förstår inte riktigt vad det är ni har lärt er?

Nej det är ingen som gör och det är väl tur det

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama