Sv: Re: halt?
Jag har alltid fått lära mig att man ska stå i fältsits och följa med hästen.
Man ska vara precis ovanför dess tyngdpunkt, varken framför eller bakom.
I nerförsbackar har hästen ett sätt att röra sig som kräver att ryggen hålls fri (min tränare gav mig en jättebra utläggning exakt om hur och varför och vilka delar det handlar om men det kommer jag inte ihåg nu - Carmen, hjälp!) och sätter man sig tungt på den då så blir det en stor belastning på fel ställe, som orsakar ett annat rörelseschema som inte är så bra.
Man ökar inte den bärande kraften om man sätter sig på ryggen och lutar sig tillbaka. Man trycker snarare bort ryggen och pushar hästen på bogarna (ännu mer).... Så det är typ det sämsta man kan göra.
Jag brukar göra små halvhalter ibland i nerförsbackar för att påminna hästen om att den ska inunder sig med baken och även att ta det lugnt och inte rusa ner (som hon väldigt gärna gjorde förr).
beagle skrev:jag tycker ockå att detta låter helt befängt!
om tyngdpunkten skjuts för mkt framåt börjar ju hästen öka för att återuppta balansen!
samma sak tycker jag är knäpp i många ridböcker typ nils anckarkronas ridbok där det står att man ska stå i fältsits vid klättring utför backar! då hamnar det väl en otrolig belastning på frambenen och hästen ramlar väl rätt obalanserat framåt och ökar takten?!
tycker att det bästa i nerförsbackar är att sitta tungt tillbakalutad och ge långa tyglar så att hästen kan balansera upp sig själv.
Jag har alltid fått lära mig att man ska stå i fältsits och följa med hästen.
Man ska vara precis ovanför dess tyngdpunkt, varken framför eller bakom.
I nerförsbackar har hästen ett sätt att röra sig som kräver att ryggen hålls fri (min tränare gav mig en jättebra utläggning exakt om hur och varför och vilka delar det handlar om men det kommer jag inte ihåg nu - Carmen, hjälp!) och sätter man sig tungt på den då så blir det en stor belastning på fel ställe, som orsakar ett annat rörelseschema som inte är så bra.
Man ökar inte den bärande kraften om man sätter sig på ryggen och lutar sig tillbaka. Man trycker snarare bort ryggen och pushar hästen på bogarna (ännu mer).... Så det är typ det sämsta man kan göra.
Jag brukar göra små halvhalter ibland i nerförsbackar för att påminna hästen om att den ska inunder sig med baken och även att ta det lugnt och inte rusa ner (som hon väldigt gärna gjorde förr).