Halt ponny

Sv: Halt ponny

Fång är absolut en jobbig sjukdom,men många andra skador blir värre med boxvila,därför tycker jag att gräsfri hage var ett bra alternativ.Många tror att alla hältor behöver boxvila,när faktum är att de flesta hältor kräver rörelse.
Det enda TS kan göra för att få veta sanningen är att ta ut en veterinär.Själv avvaktar jag faktiskt vid lättare hältor några dagar och ser vad som händer,vid 98% av fallen går det över av sig självt,men så har jag ju också utvecklat ett mycket bra sinne för olika hältor och var dom sitter/beror på.

Hej, tack för alla svar. Var ute hos ponnyn idag och det var lite bättre med hans ben, fortfarande lite lite varmare än resterande ben och han markerade fortfarande lite i traven men det var som sagt bättre. Jag ska avvakta till imorgon och sen ringer jag veterinären!

Till er som diskuterar fång, min ponny är väldigt smäcker och inte överviktig. :)

Till er som diskuterar fång, min ponny är väldigt smäcker och inte överviktig. :)

Fast det gör inte att den inte kan få fång!
Tyvärr.

Min häst fick fång när hon var i bra hull och tävlingskondis (För FT).
Min andra fick fång när hon var i UNDERhull.
En annan häst i stallet var också i bra hull när hon fick fång/ir.

Nu tror jag inte din har fång, ville bara påpeka detta..

först skulle jag kolla igenom och känna i benet, hoven etc, kolla efter värme, puls och om den är svullen, ev sår.
be någon annan kolla (alltid bra att ha ett par extra ögon sas), kolla på rakt och böjt spår (longering), ev låta stå inne över natten och ger det inte med sig boka tid på klinik. är inte så mycket för hältutredningar hemma men det är ju ett annat alternativ.
är lite mörkrädd för hur många som inte tar ev. hältor på allvar och bara ställer in och låter de vila.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 744
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18