Halt ponny

F

Fermis

Har ett russ hemma. Hon har haft fång ett par gånger, senast i somras. Hon har varit halt nu ganska länge, men kanske är hon bara stel? hon är 21 år nu. Kan hältan bero på att hennes fång inte riktigt försvunnit då? Jag har inte ridit henne på länge, länge eftersom jag tror att jag är för stor o tung. väger 60 kg o är 1.63 lång.. Hur länge tycker ni man kan rida ett russ? Är lite segt att alltid gå promenader osv.

Sv: Halt ponny

Kronisk fång heter det då hästen får bestående förändringar i hovarna...tex hovbensrotation. Den brukar inte halta då, men gå med dubbelslående steg. Alltså att hoven landar mer än normalt på trakten.

Har du röntgat din häst ?

Stela hästar brukar inte halta...Man ser skillnaden på stelhet och hälta. 21 år för ett russ anser jag inte vara överdrivet gammalt. Då dessa små ponnier kan bli ganska gamla. Kan du inte köra din häst då ? Om hon inte är inkörd så kan du börja. Gamlingar mår bra av att hållas i gång.

Har ett russ hemma. Hon har haft fång ett par gånger, senast i somras. Hon har varit halt nu ganska länge, men kanske är hon bara stel? hon är 21 år nu. Kan hältan bero på att hennes fång inte riktigt försvunnit då? Jag har inte ridit henne på länge, länge eftersom jag tror att jag är för stor o tung. väger 60 kg o är 1.63 lång.. Hur länge tycker ni man kan rida ett russ? Är lite segt att alltid gå promenader osv.

Ehhh, hallå! Om hon varit halt ganska länge.. Ta ut veterinär!!Du ska nog inte rida russet, och ännu mindre om hon är halt eller stel.

Stelhet, det är väl bara bra om hästen hålls i gång då. Men jag håller med om hältan.

jag har kontakt med veterinär, men russet är en sån som bara går i hagen o har det bra. Är ut på promenad ibland och tömkör ibland. Men känns taskigt när hon är halt, men hon är inte alltid halt. Kan vara något hon hittat på också, hon har en tendens till sånt med. Dessutom skulle jag aldrig sätta mig på en halt häst!! Tänkte bara om jag gjort rätt val från början som slutade rida henne för typ ett år sedan om inte längre..

Stelhet, det är väl bara bra om hästen hålls i gång då. Men jag håller med om hältan.

Ja, är hästen bara stel, så är det bra om den gör något, men det kan räcka med att den går på lösdrift och kan röra sig mera. är hästen 21 år så kan hon lika gärna stå och ha det bra, eller skrutta runt med mindre barn på ryggen. Men kolla så hästen inte är halt av smärta.

hon går i hagen hela dagarna och har full möjlighet att röra på sig. nej, hon verkar inte speciellt bekymrad av hältan. är bara jag som är det.. hon utsätts inte för några påfrestningar överhuvudtaget.

21 år är ingen ålder. Hästar blir gamla för att ägarna anser ålder spelar in. En 21 åring kan ha en 10 årings fysik, ska man ställa av den då bara för den uppnått en viss ålder ?? Min kompis har en Dartmoor/Island-korsning som i år blir 31 år. Denna rids var och varannan dag. Har aldrig vart mer smidigare och finare i kroppen.

Hej åk och röntga hästen den har troligtvis lättare hovbensrotation Våran shettis betedde sig precis likadant och då hade hon rotation så hon behövde skor som var vända bak och fram och nu har hon inte haltat eller haft ett anfall på 2 år (peppar peppar ta i trä). Har pratat med många och blir inte en fång häst riktigt bra ska den alltid röntgas. Så det är verkligen att rekommendera. Mamman till shettisen fick vi avliva för att vi inte röntgade henne och hon var halt länge. Vet sa att det var nya fånganfall och typ som du säger stel i gång men ak hon hade levt i dag om vi åkt och röntgat i tid. Så för hästens bästa gör denna undersökning är inte så dyr med 2 röntgen plåtar och går rätt fort med.

Va ? Hur ser en lekman skillnaden ? Fång är en sjukdom där FÅ verkligen ser och tar på allvar. JAG anser att minsta avvikelse BÖR kollas upp...Inte vänta.

haltar hästen så har den ju uppenbart ont, annars hade den inte haltat alls :crazy: . vi fick för några veckor sedan ta bort en shettis pga. att hon haft 2 fånganfall, det första i höstas, där svarade hon på butta behandlingen. röntgen (som togs för några veckor sedan, efter 2-a "anfallet") visade på både hovbens rotaration och hovbens sänkning. veterinärens rekomedation va utslagning. måste bara tillägga att första dagen hon visade på hälta sattes butta in så hon slapp ha ont (halta)

denna ponnyn va "bara" 17 år, den gamla vi har rids/körs fortfarande i mellanåt. hon är 36 år och fortfarande ua. vid böjprov

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 868
Senast: Jamtland
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·
Avel Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras. Jag vill ha en...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
10 866
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka