Halt och en fråga om gaffelband!

Mysaan

Trådstartare
Jag har 2 frågor.

Först om kompisens häst som skulle bli avlivad. Nu kanske hon inte ska det. Hästen är inte halt och när han vilar står han och belastar det "halta" benet utan problem.

Problemet är att han sliter den hoven snett. Jag tror att hans problem med bakbenet efter att ha kollat hoven kan lösas/underlättas av skoning bak. För egentligen är han inte halt utan trampar bara snett och in med det benet så han inte orkar bära sig ordentligt. Syns tydligast på volt. Så när han får en hälta på ett annat ben som då normalt går över på 3-4 dagar så hamnar hältan bak sedan. Så vad tror ni?

SEdan undrar jag om detta med gaffelbandsskada. OM hästen blivit kollad efter skada och allt ser ok ut kan skadan ändå påverka ridbarheten?

Sv: Halt och en fråga om gaffelband!

Hoven är förmodligen sned för att han belastar benet snett. Inte tvärtom. Hovarna är ett bra ställe att titta på hur hästen mår i benen.

Sv: Halt och en fråga om gaffelband!

JO alltså givetvis är det så men frågan är om någon tror eller har någon erfarenhet av att ben blivit bättre med hjälp av skor i det läget. Skorna slits inte lika fort och när hästen står i vila så trampar han ner benet rakt ner. Så därför tror jag att det kan vara ett problem som möjligtvis går att åtgärda. Men jag vet inte och därför undrar jag.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 289
Senast: valley
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 078
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka