HeddaVovven

Trådstartare
I tisdagskväll var min sambo ute och gick med Hedda. De passerar ett hus där en hund springer fram och tillbaka och skäller och hoppar bakom ett staket. Ägarna är ute och försöker sjasa bort hunden från staketet med en kratta utan att lyckas särskilt bra.

Nåväl, sambon passerar och när de kommit ca 100 meter från huset kommer den andra hunden springandes och hugger Hedda rakt över bakre delen av ryggen. De tumlar båda två in i ett staket vid sidan av vägen. Sambon sparkar till hunden som då släpper och vänder upp mot honom. Han får ett bett i armen innan han får ett bra grepp i hundens nackskinn och halsband. Han håller fast hunden tills ägarna kommer och hämtar hunden.

Sambon säger inte så mycket utan tar Hedda och går direkt hem. Hedda visar inte att hon har ont någonstans och vi hittar inte heller några märken på henne. På onsdagen ser jag att hon har ett sår på sidan av kroppen som jag tvättar av. Hittar också ett sår på ena bakbenet.

Idag haltar Hedda på vänster bak. Ibland mera (när hon har legat en stund) och ibland mindre, så imorgon har jag bestämt att åka in till veterinären så får de titta på henne. Men hur gör jag rent praktiskt med betalningen? Jag tänker förstås att ägarna till den andra hunden får stå för veterinärkostnaden. Lägger jag ut pengar och sedan kräver pengarna av dem? Vad gör jag om de vägrar betala? Så tråkigt när det blir såhär...
 
Sv: Halt hund

Jag var med om samma sak nyligen.

Jag gjorde också så att jag lämnade platsen direkt då min hund verkade vara okej. När hon sedan började halta åkte jag till huset och ringde på. Jag sa att hunden behövde veterinärvård och att jag förutsatte att de skulle stå för den kostnaden. Fick deras namn, telefonnummer och försäkringsuppgifter.
Sedan hos veterinären lade jag ut pengar själv.
Tog kopia på kvittot och skickade till ägarna av den andra hunden som sedan förde över summan till mitt konto.

För min del fanns inget alternativ än att betala hela summan kontant direkt hos veterinären då vi åkte in på jourtid. Men även annars bör man inte dra in sin egen försäkring då detta ska betalas till 100% av den andre parten, de får i sin tur använda sin egen försäkring.

Jag polisanmälde aldrig händelsen, men det kanske man egentligen borde. Själv tänkte jag att sålänge de samarbetade så kunde jag vara snäll på den punkten.

Jag pratade med mitt försäkringsombud också och hon sa att om de strulade med betalning kunde hon koppla mig till några på Agria som hjälpte till med sådana ärenden.
 
Sv: Halt hund

Tack för ditt svar!

I morse var Hedda mycket bättre. Haltar till någon gång precis när hon reser sig men inte annars. Ringde i alla fall till veterinären som tyckte jag kunde avvakta över helgen. Så det verkar som ägarna till den andra hunden slipper veterinärräkningen.

Hittade faktiskt ett märke till på andra sidan av kroppen så nu är det totalt tre "hål" efter tänder som jag upptäckt.
 
Sv: Halt hund

Har du pratat med ägarna till den andra hunden? Om inte, gör det så fort du kan. Hade jag varit du hade jag åkt in och undersökt även om hunden inte är lika halt längre. Den fick ju ett bett över ryggen, det tycker jag man ska ta på allvar.
 
Sv: Halt hund

Har du pratat med ägarna till den andra hunden? Om inte, gör det så fort du kan. Hade jag varit du hade jag åkt in och undersökt även om hunden inte är lika halt längre. Den fick ju ett bett över ryggen, det tycker jag man ska ta på allvar.

Håller med. Inte kul om det visar sig i framtiden att det faktiskt blev någon bestående skada. Och ägarna till den andra hunden bör kontaktas så snart som möjligt, så de inte hävdar att skadan skett först senare och inte orsakats av deras hund.
 
Sv: Halt hund

Ja jag ska kontakta ägarna till den andra hunden och informera om läget. Tror nog att de kommer att betala om det skulle bli så, vi bor i samma by så jag känner dom.
Jag litar på min veterinär om han säger att jag kan avvakta och se. Skulle hon bli sämre så åker jag förstås in med henne.
 
Sv: Halt hund

Jaha, så var det dags igen. Samma hund som springer ifatt Hedda och biter henne över ryggen. Tog inte alls lika illa denna gången som tur va. Ägaren kommer springandes efter och kastar sig över sin hund och håller fast den på marken. Jag blir helt vansig och vrålar och skriker på gubben och säger några väl valda ord. Sedan tar jag mina hundar med mig hem och ringer direkt till polisen och anmäler. Anmäler även förra incidenten när sambon blir biten.
Blir så trött på detta. Tror att det kan bli en del snack i byn nu, en del tycker säkert att jag överreagerar och en del tycker säkert att jag gjort rätt.
Tycker så synd om min lilla hund...
 
Sv: Halt hund

Du gjorde helt rätt som polisanmälde. Det borde du ha gjort redan första gången. Hur många har den hunden bitit tidigare tro? Bara det att om det har hänt innan så har man gjort som du, tigit för att det är en liten by. Den hunden borde ha munkorgs- och koppeltvång utomhus även på den egna tomten. Dokumentera skadorna på din hund med bilder. Och om det varit min hund så hade jag åkt och fått kollat den hos vetten för säkerhets skull. Inte så kul om det blir problem om någon vecka, då kan det bli svårt att få betalt för räkningen. Det kan ha blivit fickor i huden av betten och om/när det sen inflammerar kostar det med dränage och allt.
 
Sv: Halt hund

Jag har fotat skadan denna gången (ej förra) men det är bara ett litet sår uppe vid nacken så jag tror inte det är någon fara. Som tur är är hunden tämligen opåverkad av det hela. Hon hälsar glatt på hundar hon känner och ignorerar andra (precis som hon alltid har gjort).
Mig veterligen har hunden inte bitit någon annan, varken hund eller människa. Enligt ägarna är det bara Hedda som den inte gillar (och byn är liten så jag hade garanterat hört om den bitit någon annan). Däremot är den stor och ouppfostrad och beter sig illa när folk passerar tomten. Många i byn tycker att den är obehaglig.
Jag är medveten om att anmälan förmodligen inte kommer att leda någonstans men det är en markering från min sida. Skulle hunden få munkorgs- och koppeltvång så vore det ju väldigt tacksamt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 921
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 744
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 330
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 573
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp