Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

Sv: Halt hund.. vilken är den bästa veterinären i Sthlm?

*KL*

Djurakuten, den vid Odenplan, har jag bra erfarenhet av. Uppdatera gärna efter besöket =)

Hon kan ju faktiskt ha stukat / vrickat sig också.
Min hade stukat bakknät rejält var inte direkt halt det endas som jag märkte var att hon inte ville fälla bakdelen ner nar hon skulle lägga sig ner utan vek rumpan på sidan istället. Detta tog ca 2,5 vecka att bli helt bra.

Jag gillar också Albano. Kunnig personal och trevligt bemötande av både människor och djur.

Åkte in med henne idag...
orkade inte vänta till måndag...:)

Hon va ganska mkt bättre idag faktikst... o haltade mindre än innan..

hur som, åkte dit... fick springa m henne, o vet. tyckte att d såg ut som höger fram
klämde o kände igenom henne, o hon reagerade ngt lite vid "handleden" (dålig på vad allt heter) på höger fram, så vet. trodde kanske att det kunde va stuckning lr så....

vi fick Rimadyl i 5dgr+ vila 1v till...

Jag hoppas att hon blir helt bra.. annars blir det röntgen på henne..

Är inte läkare, vet inte om det är normalt att barn har ont när det växer eller om det oxo är en myt...

Normalt eller inte, jag har då haft hur mycket växtvärk som helst när jag var liten. Ironsikt nog eftersom jag inte blev mer än 150 cm... Jag har då inte inbillat mig att jag har haft ont och legat och gråtit mig igenom nätterna med värmedyna och smärtstillande.

Däremot så har våra lärare i princip lovat att halshugga oss om vi någonsinn säger växtvärk och avfärdar en halt unghund!
Diagnosen panosteit kan ställas mhja röntgen då den ger förändingar i benet, jag vet inte om den "överansträngningsbenhinneinflammation" som drabbar tex idrottare eller överambitiös svenson efter ett för hårt pass är lika agressiv mot underliggande ben??
Men förstår att det kan tolkas som ordklyveri.

Vi har alltid kallat just panostit för växtvärk. Alltså konstaterad panostit med röntgen. Vad skiljer panostit och växtvärk åt?

Jag har varit på Bagarmossen och sen även på Albano. Det jag råkade ut för som gör att jag aldrig mer åker dit är att jag fått dålig röntgenpersonal. De har själv ursäktat sig med att de inte kunnat tillräckligt eller inte gjort det på länge. Sen har de tagit plåt efter plåt... Senaste började min hund till och med vakna upp från sederingen. Båda gångerna har det sedan kommit bra personal som fixat plåtarna direkt. Sist låg min hund på bordet 2 h innan det kom en tillräckligt bra personal. Det må väl vara men... Det är jag som fått betala plåtarna... Alla misslyckade plåtar. Jag har betalt 2500:- för röntgen av en armbåge. När vi röntade ryggen gick det på 4000:- eller nått sånt. Jag tycker att försäkringsbolagen borde reagera och kräva utbildad personal för det är i slutändan försäkringsbolagen och vi hundägare som får betala kalaset. På Strömsholm betalade jag bara ett par hundralappr för röntgen av samma armbåge + höftleder och de plåtarna satt direkt...

Jag har varit på Bagarmossen och sen även på Albano. Det jag råkade ut för som gör att jag aldrig mer åker dit är att jag fått dålig röntgenpersonal. De har själv ursäktat sig med att de inte kunnat tillräckligt eller inte gjort det på länge. Sen har de tagit plåt efter plåt...

Det där var ju precis vad som hände mig på Bagarmossen också och när vet(som inte hjälpte till med röntgen utan bara godkände plåtar) sa "vi nöjer oss med den där" vid sjunde plåten så känns det inte så himla kul eftersom det gällde officiella HD-resultat - men vad skulle de göra eftersom de låg två sederade hundar på golvet och väntade på sin tur... När jag röntgade om hos Audell erkände han visserligen glatt att hunden var svårröntgad, men sa också på en gång att höfterna såg helt normala ut och att det snarast var bökigt att få honom att ligga precis rakt. Tre plåtar behövde han, men så blev ju resultatet bättre också.

Sen är jag iofs den första att erkänna att jag är jättenöjd med hur Bagarmossen skötte kastreringen av min katt, det var jättesmidigt och tryggt och inga problem alls, så vissa ärenden skulle jag inte alls tveka att använda mig av dem.

Det var precis det jag undrade jag också.

Panostit är en klarlagd diagnos, växtvärk är en slaskförklaring för diverse. Så ser jag det, och antar det är vad de som 'protesterar' far efter? Dock är det ju samma sak men olika benämningar växtvärk och panostit. Men växtvärk 'tas till' utan eg undersökning (röntgen) lite för ofta och det är själva diagnosproceduren/diagnoskriteriet som skiljer för mig. Dvs de får kalla det vad de vill sålänge de bekräftat diagnosen med rtg.

Om jag kommer in med min unga hund med hälta, de klämmer lite på den, säger växtvärk och förskriver koppel och kanske lite smärtis, så blir jag inte glad.

Om jag kommer in med min unga hund med hälta, och de röntgar och konstaterar panostit men kallar det växtvärk så är jag utmärkt nöjd, och antagligen glad med att det inte var något värre =)

I slutändan är det dock skitsamma vad de kallar det, sålänge diagnosen ställs efter röntgen, och inte på trolighetsbasis.

Senast ändrad:

Ok, tack för förklaringen. Själv skulle jag också godkänna diagnosen "växtvärk" först när man uteslutit allvarligare (vanligt förekommande) alternativ.

Jo, om det inte fanns så mycket annat, skulle jag ju mer kunna tycka att de tycker 'det är nog växtvärk, koppel 2 v och metacam, ring igen om inte bättre'. Men iom att OCD och andra utvecklingsrubbningar tenderar att spöka i samma ålder, så blir det lite värre. Men röntgar man så vet man liksom (även om det såklart skulle kunna vara dubbla diagnoser, men..)

Å andra sidan syns oftast inte en dålig armbåge på röntgen så tidigt... Been there...

En halt valp av en ras med olika armbågsfel som röntgas och inget syns får diagnos "sträckning" och Metacam. Ibland undrar jag vad man betalar för? Efter lite efterforskning vet jag mer än x antal veterinärer. Det är ju inte bara jag som råkat ut för det heller...

Fast panostit syns ju på rtg.

Så sträckning är ju lite annat (en annan populär 'vi vetefan'-diagnos, men ibland vet man ju helt enkelt inte och får anta).

Sen, jag vet inte vad du menar med så 'unga', vilken ålder vi talar? Men naturligtvis så syns inte allt, men när det kommer in 12 mån valpar (symptomfria) till hd/adrtg och har måttliga pålagringar t ex, så en 10 månaders som haltar t ex, där kan ju (men behöver inte) rtg påvisa problem.

Men absolut det är en faktor att allt inte syns direkt. Men en panostit syns oftast, och då vet man ju iaf om det är det eller inte, innan man säger växtvärk.

Men iom att OCD och andra utvecklingsrubbningar tenderar att spöka i samma ålder, så blir det lite värre. Men röntgar man så vet man liksom (även om det såklart skulle kunna vara dubbla diagnoser, men..)

Jo det var angående att diganos ska ställas efter röntgen och du pratade om OCD. När valparna börjar halta pga tillväxtrubbningar syns det troligtvis inte på röntgen.

Jo det var angående att diganos ska ställas efter röntgen och du pratade om OCD. När valparna börjar halta pga tillväxtrubbningar syns det troligtvis inte på röntgen.

Det beror på ålder och vad för slaga rubbning, och individen såklart. Därför jag undrade hur unga hundar du menade med unga.

Regiondjursjukhuset Strömsholm:

Ett mycket stort problem i sammanhanget är att många unghundar med hälta antas ha ”växtvärk”. Kom ihåg att det inte finns något som heter växtvärk hos hundar! Det man ofta avser är en sjukdom som heter panosteit. Det är en form av benhinneinflammation som kan ge liknande besvär. Men panosteit har typiska symptom, och man kan ofta se typiska förändringar på röntgen. SOM HUNDÄGARE SKA DU ALDRIG NÖJA DIG MED ATT VETERINÄR, UPPFÖDARE ELLER NÅGON ANNAN SÄGER ATT ”DET ÄR NOG VÄXTVÄRK”! De flesta hundarna som har OCD / FCP kommer för sent till behandling därför att man fått ”diagnosen” växtvärk och därför väntat för länge på en riktig diagnos och behandling!

Diagnosen
OCD / FCP ställs framför allt genom en noggrann ortopedisk undersökning. Ofta tar man röntgenbilder för att se hur stora förändringar det finns i leden. Men tidigt i utvecklingen av en OCD / FCP ser man ofta inte några förändringar på röntgenbilden, eftersom röntgenbilden bara visar skelettet men inte ledbrosket och mjukdelarna. En normal röntgenbild behöver inte innebära att leden är frisk. Om man är säker på att en växande hund har ett problem i t.ex. armbågsleden, men röntgenbilderna är normala, är det c:a 90% chans / risk att hunden ändå har OCD / FCP.

Stockholms södra djursjukhus i Kungens kurva är jättebra, de är både trevliga och skickliga!

Jag tycker Mälarhöjdens veterinärs praktik är bra. Jag är super nöjd. De har dessutom öppet till kl 21 på vardagar så man kan gå till dem även på kvällen.

Liknande trådar

Hundhälsa Sitter hemma med en nyopererad hund som jag kliar mig i huvudet över. Cardigantik 4 år. För ca 2 månader sedan blev hon halt, efter...
Svar
10
· Visningar
2 573
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 139
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar