Halt häst

josefinefreed

Trådstartare
Hejsan
Jag skulle behöva prata av mig lite och gärna ta emot råd/spekulationer om vad problemet kan vara..
Jag har en varmblodig travare på 9 år, har haft henne i 1 år och hon har varit frisk och kry hela tiden hos mig.. hos förra ägaren ska hon inte ha haft någon hälta heller.

För två månader sedan exakt, så slutade hon ta vänstergaloppen.. Jahapp tänkte jag, nu har hon bytt "bra" sida och tänkte inte mer på det. Tog ut min ET och massör och såg till att hon hade alla fysiska möjligheter att kunna ta båda galopperna osv.

För ca 1 månad sedan var hovslagaren och skulle sko Bellie, och när han kom till höger bakhov sa han åt mig att hålla koll på höger bakhov ifall att det är en inflammation på G, för hon var tydligen lite ovillig att sko där. Hovis sa att det skulle synas om det var något, och B visade ju ingenting så jag tänkte inte mer på det.

Numera får jag henne att ta vänster galopp, men- hon sparkar bakut innan fattningen och det blir korsgalopp nåra ggr innan hon tar vänster galopp.
Jag har trott att det varit jobbigt för henne och att hon därför sparkat bakut, och hon har ju tagit vänstergaloppen villigt flera ggr när jag hoppat med henne. Hon bjuder fint på hinder.

Idag hoppade vi studs, och hon bockade två ggr efter studsen, jag trodde det var lyckobockningar, men tji fick jag.. när vi skulle hoppa för den näst sista ggn så känner jag att hon haltar i skritten och konstaterar att hon är halt höger bak.

Mina egna spekulationer är att dethär pågått ända sedan hon slutade ta vänstergaloppen, och därmed kan jag utesluta vrickning, stukning, sträckning och hovböld. Jag tror på ledinflammation i kota eller knä, så gör även min hovslagare.

Vad säger ni?? Åh detta känns hemskt. Min förra häst vart ledinflammationerna slutet för.. men han hade 1000 anledningar till att få ledinfl. också. Hästen jag har nu har jag ingen aning om vrf hon ens fått det. :( Vad gör jag för fel?!

Utifrån dethär nu, vad gör jag? Jag vägrar åka in och spruta leder hit och dit utan att veta problemet. Så VAD exakt gör man? Vad är effektivaste sättet att ta reda på problemet och åtgärda det? Plåtar? Ultraljud?

MVH Jossan

Sv: Halt häst

man åker till klinik, till en bra vet man har förtroende för. Sen går man till sin ridning utrustning, hästens anatomi mm man börjar helt enkelt om.

Ja det är självklart att jag ska ta henne till klinik. Ursäkta så mycket att jag behövde prata av mig och få någon annans syn på saken om vad det ev. kunde vara för fel på henne.

Grejen är att, sen min förra häst vart halt och fick tas bort så har jag varit extremt noga med ridningen, tagit hjälp av en superduktig tränare/vän som har tagit oss från noll till 100 sakta men säkert. Jag rider varierande på varierande underlag, inge nötande eller harvande på samma underlag. Inte för hårt eller för djupt/löst.
Utrustningen sitter som den ska.

Känns som jag bara bortförklarar nu men jag säger bara hur det är..

Hejsan
.. hos förra ägaren ska hon inte ha haft någon hälta heller.

MVH Jossan

Kan du vara helt säker på det då? En vamblodig travhäst som inte haft en endaste hälta under åtta år torde väl vara rätt ovanligt?

Hur som helst, för att få ngn rätsida på det så måste du nog börja med klinikbesöket ändå, efter det så går man vidare med åtgärdspaketet.

Jadå, dom har ingen anledning att ljuga och jag känner dom sedan tidigare. Men såklart, man vet ju aldrig. Hon har aldrig startat på travet och hon har inte gått så hårt ändå.

Jovisst, ska ringa vet på måndag det första jag gör. Men jag är ändå intresserad av vad andra tror/tkr att det är.

Ang inte spruta hit och dit, så är det något man ofta är tvungen till. Det du bör göra (och som jag fattar det tänker göra) är att åka till klinik och utreda. Med arbetsprov, och böjprov. Sen bedöva efter böjprov och se om hältan släcks. Röntga leden som hältan sitter i. Sen får man helt enkelt behandla.

Har man tur är det en engångshändelse, en vrickning eller tillfällig överansträngning har gett en ledinflammation, då hästen troligt gått med det länge så kan det finns överbelastningsreaktioner med. Om hästen svarar på behandlingen (man kan dock iom att det kan vara en äldre åkomma få behandla flera ggr) så bra, om den inte gör det eller problemen kommer tillbaka får man försöka hitta grundorsaken. Men medan man letar grundorsak kan man behöva behandla symptomen. Och ibland måste man behandla bort symptom efter symptom för att hitta grunden.

Så tycker du ska försöka låta bli att tänka på det som 'spruta leder hit och dit' utan att veta problemet, utan istället vara öppen för alla scenarion, och om så krävs behandla symptom om så är, för att hitta grundfelet. Sålänge man är medveten om att det är symptom, så är det inte fel att behandla de medan man letar/för att hitta grundproblemet.

Att kolla upp skoning, tänder, sadel, sin egen ev snedhet etc är en del av sökandet dock. Parallellt med veterinär och veterinär behandling.

Håller tummarna det är något som går hyfsat enkelt att åtgärda på din häst och att det är en engångsgrej. Uppdatera gärna när du varit på kliniken =)

Tack för ditt svar. :) Jag är absolut öppen för att behandla leder osv. Men det jag menade var att jag inte ville behandla hit och dit utan att veta VART det är, på min förra häst hade vi ingen försäkring så då vart det att vet "gissade" sig fram om vart det satt och bedövade och behandlade här och där.

Kan man se en ledinflammation på röntgen? Har hört att man ultraljudar för att se ledinflammationer.. Men det kanske inte stämmer??

Jag hoppas att det är nån tillfällig grej.. annars tycker jag att hon borde ha blivit halt tidigare, om det är något "bestående" problem.

Men om det har varit en vrickning t.ex, måste hon inte ha visat hälta då när hon fick vrickningen? Och sedan överbelastat höger bak som nu är halt, pga. vrickningen?

Jag vet med mig själv att jag är väldigt sne, kan det ha med saken att göra? :OOO Isf får jag nog ta och fixa till mig själv också, som jag förövrigt sagt väldigt länge nu, men det blir aldrig av.

Jag kommer att uppdatera när jag varit där. :) Ska boka tid imorgon.

Utifrån dethär nu, vad gör jag? Jag vägrar åka in och spruta leder hit och dit utan att veta problemet. Så VAD exakt gör man? Vad är effektivaste sättet att ta reda på problemet och åtgärda det? Plåtar? Ultraljud?

Du åker in och låter en veterinär utreda hästen. Om det är ledinflammation så behandlas leden. Svårare än så är det inte. Dessutom kan din häst ha vilket problem som helst, finns inget som säger att det är en ledinflammation.

Man ser inte ledinflammationer på röntken, på röntken ser man ben. Dvs du rönktar för att se om det finns förändringar i skelettet, som kan vara ORSAK till en ledinflammation.

Ultraljudar gör man om man inte hittar uppenbara orsaker till hälta, då ser man sådant som inte syns på röntken, dvs ligament och mjukdels skador/problem.

vad som ska göras, i vilken ordning, bestämmer veterinären.

Senast ändrad:

nu har jag funderat på er sen vårt sms-sm i helgen ;)

tanke 1: Visst hade ETn rättat til SI-leden på bellie? Jag har fått uppfattningen att när man börjar rätta till snedheter och stelheter hos hästen kommer det ofta en hälta som ett brev på posten. Vilket inte i sig behöver vara negativt. Hästen har ju kanske inte belastat rätt och när den sedan kan göra det så blir det lätt någon överansträngning.

tanke 2: De sparkskador (sparkskada?) som hon haft, visst har hon ett ärr bak nånstans om jag inte minns fel? Det är ju också något som kan påverka hennes rörelsemönster och gör att hon felbelastar.

Det man ska komma ihåg när man har en fd travare är ju att det alltid finns en anledning till varför de inte startat på travet...

Håller tummarna för er!

Svar 1: Hm, du det har jag faktist inte tänkt på.. men det låter ju ganska logiskt ändå. Hon var låst på båda sidor, och det var hon även i vintras, men då låste ET upp dom, men dom kan ju ha kommit tillbaka påengång och suttit där nu i 7-8mån tills jag nu rättade till henne igen. Kanske att jag borde ringa Lisa och höra?
Fast samtidigt.. Bellie slutade ta galoppen redan innan jag tagit ut Lisa..

Svar 2: Ja, min tränare tänkte på detdär ärret.. Det stramar ju för henne i vänster skinka. Men jag har ju besiktat henne och allting, och hade hon då gått och felbelastat så skulle det väl synas? En häst som går och felbelastar, kan den se helt ren ut?

Jo fast jag känner dom som ägt Bellie tidigare osv. så jag behöver inte oroa mig för att dom skulle ljuga om något sånt elr så tror jag.

Tacktack!

Har pratat med Lisa nu, och hon sa att det kunde inte bli någon överansträngning av det hon gjorde på B. Men då tänkte jag, innan Lisa kom, innan Bellie kunde röra sig optimalt = gick stelare med högersidan och pendlade inte med korset som dom ska göra, att det kanske började nångång då??

Ring Lisa och spåna lite med henne, hon är ju proffs på det där :)

Min är ju ohalt innan böjprov, men visade ju nästan 5 gradig hälta... Så man får se de små signalerna istället... ovilja att jobba, protesterar vid vissa moment, ja allt som inte är hästens "normala" ska man ju vara uppmärksam på...
Sedan hur de sätter i hovarna, håller huvudet... Fast börjar man tänka på allt blir man ju galen! Man ska kunna njuta av hästeriet inte bara sitta och lyssna efter ojämna isättningar...

Hoppas du får bra svar hos veterinären... Ta upp alla frågor och funderingar

Jag var liite seg att skriva där ser jag :)

Lite som jag tänker är att om hästen inte använt kroppen rätt, så har ju ev ngt ben jobbat mindre... När sedan ex en ET rättar till låsningen kommer ju det benet som jobbat mindre komma igång igen och är då ovant att jobba... (men ja det är min teori, helt ovetenskaplig ;))

Sedan kan det ju vara så att en häst som får ta det lugnare ett tag "vilar" fram skador, som tidigare inte märkts eftersom hästen "hållt ihop" av muskler och att vara i gång.

Men det kanske låter troligt att det kan komma av att hon varit låst, inte rört sig genom hela kroppen och därför slitit snett... Att själva låsningen nu är borta men symptomen från den måste behandlas...

Sedan är det ju alltid en diskussion om vad som kommer först, kommer låsningen av att hästen avlastar ett ont ben eller får den ont i ett ben pga av låsningen...

oj vad jag yrar... men jag brukar fundera på sånt här rätt ofta :)

Okejokej.. Men en låsning i SI-led kan inte bli av att hästen har ont väl? Enligt Lisa och Jossan så uppkommer det av t.ex att hästen går omkull, eller har rullat och fastnat med något ben i boxen osv.

Så ja, det kan nog vara så att det kommer ifrån innan hon vart "bra" i kroppen..

Men sen är ju jag sne i bäckenet också, väldigt sne, och jag har sagt länge nu att jag ska rätta till det, men aldrig tagit tag i saken.. Kan det kanske ha gjort henne halt? Att hon går och parerar upp mig och överanstränger sig därför?

Idag var jag ut och lät en kompis springa med henne på "gången" ute.. Hästen är klockren i både skritt och trav.. Jag blir riktigt förvirrad..

Kan det bli så vid te.x ledinflammationer? ;S

Okejokej.. Men en låsning i SI-led kan inte bli av att hästen har ont väl? Enligt Lisa och Jossan så uppkommer det av t.ex att hästen går omkull, eller har rullat och fastnat med något ben i boxen osv.

Så ja, det kan nog vara så att det kommer ifrån innan hon vart "bra" i kroppen..

Men sen är ju jag sne i bäckenet också, väldigt sne, och jag har sagt länge nu att jag ska rätta till det, men aldrig tagit tag i saken.. Kan det kanske ha gjort henne halt? Att hon går och parerar upp mig och överanstränger sig därför?

När hästen nu visar hälta så snälla - ta den till klinik och låt en veterinär utreda den. bortse från alla ET och kiropraktorer och andra liknande - de är inte veterinärer och har ingen sån utbildning såvida de inte är veterinärer i botten som kompletterat med ET utbildning, isåfall är läget ett annat.

KL

Jag blir lite ledsen över denna tilltro till ET över veterinär. Det är ett underbart komplement att denna möjlighet med ET dykt upp på senare år, och i samarbete med veterinär är det en riktig resurs.
Men det finns för mycket okunskap bland hästägare och för mycket tilltro till att "et fixar allt". Man tar hellre hästen till en ET än till en veterinär, och det fixars och knäcks och donas, utan att medicinsk orsak till hästens problem först kartläggs. Det kan bli förödande.

Kan vittna om praktiskt exempel som nu skett en närstående till mig: Hästen blev diffust ofräsh av och till i intervaller i våras, och togs till klinik två vänder och de började utreda men hittade inte orsaken. Lång paus i återbesök till veterinär som vill fortsätta utreda och istället åker då hästägare till sk. ET som hittar en låsning i ena frambenet på hästen. korrigerar detta och får ordination att hästen ska ridas igång, vilket sker. Hälta uppstår igen, återbesök hos ET som behandlar lite och sen säger igen att hästen ska sättas igång och det kommer lösa sig. Det löser sig inte, hästen blir ytterligare halt, och ett besök på klinik sker efter många månader av paus i undersökandet. Hittas då en allvarlig skada på hästen via röntken, som ingen ET i världen vare sig kunnat hitta eller diagnosicera eller framför allt, ordinera behandlings program/rehablitering/igångsättning för! Läget är kritiskt och hästens framtid osäker.

snälla - ta hästen till klinik och under tiden försök att låta bli att oroa dig/analysera/spekulera för mkt om vad det kan vara, överåt detta till en veterinär som kan sin sak och som du kan lita på och hitta en relation till att låta processen ha sin gång tills ni hittar en orsak.

Senast ändrad:

Du har helt totalt missuppfattat mig. :p
Jag har ALDRIG sett min ET som en slags veterinär eller att hon kan "fixa" min hästs hälta. Givetvis ska hästen tas till veterinär, jag har fått en tid på torsdag 10.30... Varför kan jag inte spekulera och fundera på vad som kan vara orsaken till min hästs hälta?

Jag tar absolut inte ut en ET om min häst är halt eller har ont på annat vis. Jag har haft ute en superbra ET som samarbetar med en superbra massör, och tillsammans har dom fått min häst bra i kroppen, där jag själv underhåller med massage. Iom att det varit mycket muskelspänningar, låsningar osv. med Bellie så tänkte jag att, kanske att hältan har uppkommit när dom släppt på en spänning/låsning osv.

Kan även tillägga att min ET aldrig, aldrig nånsin skulle få för sig att behandla en halt häst. En häst som har en liten rörelsestörning, som inte ens är direkt halt, skickar hon direkt till klinik innan hon behandlar..

Jag måste ju fundera över orsaken, veterinären kan väl bara se symtomen.. Inte orsak? Om det inte skulle vara nånting som syns på röntgen då dvs. Och ja, visst kan man ju säkert komma fram till en orsak tillsammans..

Men sån är jag, jag vill forska och utreda själv innan jag kan få hjälp :P Och som sagt, givetvis kommer hon att tas till klinik.

Jätteskönt att höra!

jag använde KL för att försöka förtydliga att det inte var en anklagelse mot dig utan en ren reflektion utifrån diskussionen om ET här i tråden. Jag har tyvärr erfarenhet av alltför många som litar blint på sin ET framför veterinär och det finns många som läser här i trådarna också, så jag ville lägga in det.

Inte menat att det skulle vara en anklagelse mot dig alls, men ta hästen till klinik som sagt så kommer du sova bättre om natten. rapportera gärna vad det hittar också och hoppas att det inte är ngt större, det behöver det inte alls vara men som sagt det är viktigt att en veterinär får lokalisera orsaken snarast så finns det bäst förutsättningar för en snabb tillfriskning.

nej precis, en seriös ET behandlar ju inte en häst om den inte är uppkollad hos veterinär först

sedan om en veterinär ser till helheten hos hästen tror jag beror mycket på vart man kommer... jag har stött på båda sorter... böja/behandla-vet och klämma/känna/klura/fundera/böja/behandla-vet

tror också att det är smart att rannsaka sig själv medans man väntar PÅ (inte med) vet.besöket. man är ju faktiskt den som ser sin häst varje dag och vet hur den brukar reagera och hur träningsupplägget varit... så är man förberedd och kan svara på frågor och förklara läget för veterinären

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka