"Halt" häst?

linnsan

Trådstartare
Hade tänkt låna ut ponnyn och veterinärbesiktigade honom i torsdags (igår) och när vi kom till böjprovet så fick vi inte böja vänstra bakbenet. Tror nu att han kan ha ont då de andra 3 benen gick bra att böja men när vi kom till detta så blåvägrade han. Vi försökte en bra stund innan vi gav upp.

Saken är den att för lite mer än ett år sedan, förra våren så blev han halt under en ridtur. Det var min kompis som red honom så jag var inte med och såg men han haltade efter att de hade galopperat så antagligen kan han ha vrickat till sig i galoppen. Hon gick ju då givetvis hem med honom och han var bara halt under kvällen och lite stel dagen efter då veterinären kom ut och han sa att han skulle vila en vecka och sen kunde ridas igen (om han var bra såklart).

Sen under sommaren tyckte jag att han kändes konstig i det bakbenet och åkte in till slöinge för hältutredning. Han haltade alltså inte men kändes inte helt som vanligt och det kändes säkrast att åka innan han blev halt och gick på tre ben.

När vi kom in så dumförklarade veterinären oss för att vi åkte in och tyckte inte att hästen såg konstig ut alls.. Sa att han var lite överantsrängd och skulle vila 2 veckor och kunde sen ridas igen.

Nu är det alltså samma ben igen som verkar krångla så nu har jag beställt tid på klinik och denna gången vill jag ha benet röntgat så man verkligen kan se vad det är.

Känner mig just nu väldigt ledsen över att jag inte gjorde det för ett år sedan, och att veterinären var så nonchalant. Tänk om det är ngt som blivit värre nu under året:crazy:.

Vet inte riktigt vad jag ville med tråden egentligen men ville väl mest skriva av mig lite och berätta gärna om ni har haft liknande problem och vad det visade sig vara.

Sv: "Halt" häst?

Ingen erfarenhet, bara tummar att hålla att det inte är nått allvarligt.
Vad otroligt trist det är när man liksom tyckt att det är nått fel, så blir man idiotförklarad, så ger man sig och så visar det sig senare att det VAR nått fel! :mad: Been there, done that.. :(

Låter inget kul. Vår erf av liknande reaktion vid böjprov var att ponnyn hade spatt vilket visade sig vid hältutredningen på röntgen. Trist. Det behöver ju faktiskt inte vara så att den förra hältan har något med nuvarande problem att göra, även om det är samma ben. Ändå dåligt att "dumförklara" någon som bara bryr sig om sitt djur...

*Svarar bägge*

Ja, jag hoppas verkligen inte att det är ngt allvarligt:(. Han är ju bara 7 år så det vore hemskt tråkigt om det vore så att det hade kunnat åtgärdats förra året och att det nu blivit värre eftersom att det gått ett år:(.

Usch, just nu vill man bara in snabbast möjligt för att se vad det är..

Idag så var vi på kliniken och resultatet är detta:

0,5-1 gradig hälta båda fram vid böjprov
2 gradig hälta vänster bak vid böjprov
3 gradig hälta höger bak vid böjprov:confused:

Ingen hälta utan böjprov men veterinären tyckte att han såg lite på höger bak vid longering, dock inte när vi sprang på "gången". Jag såg dock inget vid longeringen alls så det kan inte ha varit mycket och det var ingen "grad" på det eller vad man ska kalla det.

Eftersom att han går oskodd så trodde veterinären att hältan fram berodde på att han var öm. Vilket jag är beredd att hålla med om då han har varit lite tassig nu när jag har satt igång honom. Även lite orsaken till bak trodde han.

Så han ska nu skos runt om och med sula fram och hovslagaren kommer på fredag, kunde inte tidigare tyvärr..

Så just nu ser det ut såhär enligt vets. rekommendationer:

2 dagars boxvila
Sedan:
1:a veckan i sjukhage
Sedan:
2:a-3:e veckan så kan han gå i sin stora hage igen + att han skulle skrittas 20 minuter och successivt öka till 30 min tills vi åker på återbesök 3 veckor efter detta besöket. Så 3 veckor frammåt är detta schemat.

Jag tror att han kan ha haft ont i vänster bak nu under en längre tid och därför börjat belasta höger bak och att det var därför som han har blivit sämre där:(. VARFÖR lånade jag ut honom??:cry:

Hoppas verkligen inte att det är ngt allvarligt med killen:(

Känns verkligen som att jag har förstört honom helt och hållet just nu!:(

Oj vad tråkigt för dig och hästen :cry:
Hoppas verkligen att han tillfrisknar fort!

Och försök inte anklaga dig själv för mycket, du gör säkert det bästa du kan för din häst, och det är lätt att vara efterklok!

Jo, det är verkligen lätt att vara efterklok:(

Och såklart kommer allt att göras för att han ska bli frisk igen:/
Tack för ditt svar!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 221
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
536
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 077
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar