Halt häst

A

Ansku

Alla lektionshästarna är för tillfället på bete. Igår när jag var ut till dem stod en av ponnyerna med ena bakbenet i luften. Jag fick klämma och känna över allt och han stod bara stilla på samma sätt utan att reagera nämnvärt. Vi tog genast hem honom till stallet och han stod helt snällt i transporten. Lite problem hade han dock med rampen både vid lastning och avlastning. Vi gav honom visserligen en spruta med smärtstillande före vi transporterade honom och han gick bättre då den börjat verka.

I morse var läget oförändrat. När han står stilla står han hela tiden med benet i luften. Han rör sig nog framåt relativt bra, men lyfter benet onormalt högt. Smärtstillandet verkar dock i 24 h och han fick det igår kväll vid 23-tiden.

Jag ringde veterinären genast på morgonen, men där tyckte de inte att det var fråga om något akutfall, så tidigast hade de tid att ta emot oss nästa veckas fredag(!).

Vad skulle ni göra? Skall jag ringa en annan hästklinik och sedan kuska honom 30 mil eller skall jag avvakta och se om det blir bättre? Den veterinär jag ringde till i morse är jätte bra och till hans hästklinik är det endast 3 mil. Jag vet att akutfall alltid går före kön även hos honom, så därför funderar jag på om det skulle vara bättre att vänta tills smärtstillandet slutar att verka och om ponnyn då är sämre ringa på nytt och säga att det är akut. Man kan ju inte ha en häst att stå på tre ben över en vecka. Hur skulle ni har gjort? Jag skulle ogärna kuska en häst som har ont över 30 mil när det finns en bra hästklinik inom 3 mil...
 
Sv: Halt häst

Jag skulle åkt in till kliniken som ligger tre mil bort så att dem kanske får slå en röngen plåt på honom. Tycker absolut att du ska åka så att det inte blir värre.


Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Halt häst

Jag var kanske lite otydlig, men problemet är ju det att kliniken 3 mil bort hade tid först nästa veckas fredag då de anser att detta inte är ett akutfall. Vill jag ha honom röntgad nu måste jag åka över 30 mil...
 
Sv: Halt häst

Jag skulle avvakta o se hur han är utan smärtstillande. Är det sämre skulle jag räkna honom som akutfall o ringa igen till den närmaste kliniken.
 
Sv: Halt häst

Hej, ny här....
Vår häst var ngt liknande för en månad sedan.
Stog högt med v bakben i luften, in under magen.
Gick på det, men så fort hon stannade drog hon upp det igen.
Vet. trodde på nervkläm i ryggen.... inte roligt.
Det visade sig sen vara en hovböld.. som tur var.
Vet. hade aldrig sett en hovböld som gav de symtomen.
Bölden satt på ovansidan hoven, över kronranden. Reagerade inte vid visitering med tång.... möjligen lite om man tryckte riktigt hårt ovanifrån.
Så nu är hon helt återställd.
Kanske ngt liknande?

/Carrick- pigg och fräsch igen
 
Sv: Halt häst

Åk inte 30 mil med en häst som har ont i benet. Bortsett från att de är plågsamt för hästen så kan en eventuell skada förvärras när han balanserar i transporten och måste använda det dåliga benet. Det är bättre han får vänta på vård hemma
 
Sv: Halt häst

Jag är inne på helt samma linje. Ogärna åker jag långa vägar med en häst som har ont i benet. Han lider nog mer av det än att vänta någon dag hemma på vård. Vi har beslutat att avvakta tills imorgon då smärtstillandet säkert har slutat verka, så att vi ser hur allvarligt det är och sedan försöker vi få en akuttid hos veterinären om det ser illa ut. Tack för alla svar!
 
Sv: Halt häst

Suck, nu vet jag snart inte vad jag skall göra. Ponnyn är betydligt sämre idag. Vägrar helt att gå. Kliniken 3 mil bort vägrar fortfarande att ta emot honom före nästa veckas fredag trots att han är så gott som benlös. Ringde till en annan klinik längre bort där de säger att vi ogärna skall transportera honom så långa vägar, men att det aboslut borde röntgas. Han har nu fått mera smärtstillande (meflosyl) och nu väntar vi på att en tredje klinik som ligger endast 10 mil bort skall öppna (de öppnar först kl. 12). 10 mil kan jag ännu tänka mig att transportera honom, men visst känns det surt när det finns en riktigt bra klinik inom 3 mil. Vad annat kan jag göra? Han har fortfarande jätte ont trots smärtstillande.
 
Sv: Halt häst

Tio mil är ju betydligt kortare än trettio mil. Men varför kan inte den närmare kliniken omvärdera sin inställning, nu är ju ponnyn uppenbarligen ett akutfall. Finns det ingen distriktare eller något som kan remittera så att ponnyn får få före i kön? Det är ju en hel vecka till nästa fredag. :(
 
Sv: Halt häst

Jo, tio mil är helt okej bara vi får tid där. Vi ringde i morse till kliniken inom 3 mil och sade att det är fråga om ett akutfall, men fick ändå till svar att de inte tar emot. Tyvärr är det en privatklinik, så det hjälper inte med någon remiss från en distriktsveterinär. Den veterinär som vi har på orten är för övrigt inget att ha, hon vågar inte gå nära en häst och man måste alltid spruta själv om hon kommer. Jag bor i Finland, så situationen är säkert lite annorlunda här än i Sverige, där allting verkar vara så mycket bättre organiserat med sådant här. Jag blir så arg då vi inte får hjälp trots att ponnyn verkligen lider :mad: .
 
Sv: Halt häst

Då håller vi tummarna för att du får tid på kliniken 10 mil bort.

Finns det ingen privatpraktiserande hästveterinär som kan mildra lidandet tills ni får tid?
 
Sv: Halt häst

Ansku skrev:
Suck, nu vet jag snart inte vad jag skall göra. Ponnyn är betydligt sämre idag. Vägrar helt att gå. Kliniken 3 mil bort vägrar fortfarande att ta emot honom före nästa veckas fredag trots att han är så gott som benlös. Ringde till en annan klinik längre bort där de säger att vi ogärna skall transportera honom så långa vägar, men att det aboslut borde röntgas. Han har nu fått mera smärtstillande (meflosyl) och nu väntar vi på att en tredje klinik som ligger endast 10 mil bort skall öppna (de öppnar först kl. 12). 10 mil kan jag ännu tänka mig att transportera honom, men visst känns det surt när det finns en riktigt bra klinik inom 3 mil. Vad annat kan jag göra? Han har fortfarande jätte ont trots smärtstillande.
ljuuuug!!!! det hade jag gjort ..ring till den närmaste kliniken o säj att han är akutförsämmrad o att ni kommer o sen bara åk!!
i sådana fall är en lögn helt okej tycker jag .
 
Sv: Halt häst

Har ni haft hovslagare som tittat på hästen? Jag har just nu en häst med nyöppnad hovböld hemma och han stod precis som er häst på tre ben.

Jag tycker nog att ni ändå kan ta ut en distriktare i alla fall som kan hjälpa till med vistitering av hoven. I värsta fall kan det ju vara en hovbensfraktur annars är det nog ändå en böld. Jodopaxomslag kan hjälpa en böld att värka ur lite snabbare.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 332
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: igbest
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 001
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 639
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp