Halt häst.

Z

Zirocco_

Hej! Idag så upptäckte jag att min ponny var halt. Kollade inget speciellt på benen när jag tog in honom, men väl inne i stallet såg jag att han var jättetjock i höger bakben. Jag kände noga på benet, och han var inte det minsta varm. Men som sagt var väldigt svullen. Jag sprang med honom i paddocken, och han haltade inte mycket, men ändå så att den syntes. Han var pigg och glad som vanligt och verkade inte ha speciellt ont. Jag släppte ut honom ensam i en liten hage så att han inte skulle kunna springa omkring. Borde jag ställt honom i boxen? Vet någon vad det kan vara, och vad man ska göra? Ser han likadan ut imorgon ringer jag veterinären iallafall! Snälla svara snabbt!

Sv: Halt häst.

Lymfangit? Det är det första jag tänker på eftersom jag varit väldigt utsatt. Var sitter svullnaden? Är det det ska hästen röra på sig så mycket det går. Inga synliga sår eller dyl. ?

Hela benet nedanför knät är svullet. Han har inget sår på det benet som jag har upptäckt i alla fall.

hoppas att du har fått tag på veterinären, för att är det lymfangit så bör det ju behandlas snarast.

Nu har det gått fyra dagar och han känns helt bra. Var ute och promenerade med honom i dag och igår, och han är inte det minsta svullen längre. Kan det ha varit bara en sträckning/vrickning, eller vad tror ni?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama