halt häst

I

Isidor

min med ryttare ringde och sa att min häst är halt högerbak. men att dom inte ser eller hittar nåt. Vad ska man börja leta efter då ? några tips tack

Om hästen är halt - Ta dit veterinären!

Du bör kolla hoven h.b., kan bero på hovböld eller liknande.
Du skrev att de inte kunde se eller hitta ngt. Annars kollar man ju efter ökad värme i benet, sår, svullnad osv...

Om det inte är en kraftig hälta och den uppkommit plötsligt så börja med att avvakta någon dag och låt hästen vila. Kan ju röra sig om en vrickning eller en sträckning. Givetvis ska hästen kollas under tiden om man hittar något, svullnad, värme osv. Blir det inte bättre på någon dag är nog det bästa stället att leta i telefonkatalogen efter veterinär, tveksamt om ni kommer hitta något på egen hand, då är det läge att i alla fall rådfråga någon.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka