Halt häst

G

Gullregn

I söndags red jag på mitt nordsvensk sto. Travade med henne på en grusväg, hon saktade ner (hon trodde vi skulle ner för en backe bredvid och hem) och så ökade jag igen och helt plötsligt så haltade hon.

Hon ville inte stödja på benet men hon kunde göra det för att gå.
Idag är skadan svullen på baksidan precis ovanför kotan på höger bak.

Typ där tjejen håller sin hand på den här bilden (bild tagen från google, alltså inte min häst på bilden)

3287488176_290105ff32_b_57666147.jpg

Vad tror ni det kan vara?
Pappa säger att vi ska avvakta, det har ju trots allt bara gått en dag men jag tänkte om ni kanske visste.
Svullnaden går inte så högt upp, så det är inte hela benet utan bara på baksidan av övredelen av kotan.
Kan tillägga att man får trycka utan att hon säger ifrån men hon är också en tålig häst så hon kanske håller det inom sig...

Sv: Halt häst

Kan vara en vrickning, kan vara nått mycket värre. Är hästen så halt att den knappt stödjer på benet så ska skadan kollas upp hos veterinär!

Alltså hon kan stödja benet men det syns att hon haltar. Hon vill inte gärna stödja på benet men hon gör det när hon går och står och så.

Hon avlastar gärna benet och det om plötsligt? Kan hon ha trampat på en sten och fått en känning i hoven? Vad säger vistertången?

Det syns ingenting ytligt bortsett från svullnaden hon har... Vad menar du med vistertången?
Jag ska åka till veterinär med henne om hon fortsätter att vara halt om några dagar. pappa som står för kostnaderna säger att vi inte har råd att åka till vet stup i kvarten det är därför vi ska avvakta. Bara så ni vet :)

Jag skulle avvakta någon dag om det inte blir sämre och därefter ta ut veterinären. Hoppas hästen blir bra snart igen.

Det syns ingenting ytligt bortsett från svullnaden hon har... Vad menar du med vistertången?
Jag ska åka till veterinär med henne om hon fortsätter att vara halt om några dagar. pappa som står för kostnaderna säger att vi inte har råd att åka till vet stup i kvarten det är därför vi ska avvakta. Bara så ni vet :)

Visitertång är det redskap som tex hovslagare använder sig utav för att lokalisera eventuella hovbölder.

Aha.
Vi har ingen sådan tror jag, men kan höra med pappa :)
Man märker att det inte är hoven hon har ont i eftersom hon ställer ner benet men det är när hon lägger den större tyngden på (som när hon ska vila sig lite) som hon har ont eller hur man ska säga. Lite svårt att förklara. Men jag ska fråga pappa och kontrollera hoven en gång till för att verkligen försäkra att det inte är något där.

Jo det kanske det är... Är inge bra på det här med hältor...
Men svullnar då bara en viss del upp? Ska inte hela benet eller åtminstone typ ballen och karleden svullna upp... Med andra ord, om det är hovhälta, svullnar då en övredel av benet upp??

Btw så Pappa sa att han tyckte att Gullis såg bättre ut idag. Jag vet inte riktigt då jag inte vart hemma idag alls. Får titta imorrn :)

Hovböld, det kommer väl inte så plötsligt va? Alltså att ena sekunden så är hästen helt frisk och andra så haltar den... Eller?

Behöver ju inte vara hovböld, kan ju vara en mindre blödning. De hovbölder jag har haft på hästarna har uppträtt plötsligt, de har varit ohalta ena studen, 30 minuter senare står de i hagen på tre ben.

Hovhältor kan visa sig på många sätt, men pulsen brukar öka i benet, benet kan svullna (gör alltid på fullblodet). Jag tycker absolut att ni ska kontakta en veterinär.

Idag så visade hon ingen hälta alls i skritten och bara lite i traven. Pappa tror att det bara var en sträckning eller vrickning :)
Om hon blir sämre åker vi givetvis, men nu när hon blivit så pass bra så åker vi nog inte.
Men tack att ni kom med tips och så :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 511
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 285
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023