Hält då jag tar tygeln!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare karrob
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 817
Sv: Hält då jag tar tygeln!

Äsch, jag minns ju inte ens vad veterinärerna som hade skrivit det heter, alltså blir det nog svårt att hitta... Med reservation för att jag inte minns allting 100% rätt så kommer här några punkter.

Tygelhälta kan diagnosisceras t ex genom att hästen ridas av olika ryttare, att den visas utan ryttare på lina (inspänd och oinspänd), på rakt och böjt spår osv osv. Alltså ungefär som en vanlig hältutredning. Jag har för mig att mycket går ut på att utesluta andra orsaker.

En tygelhalt häst är också halt, det är inte ett försök att förringa hältan. I vissa/många fall är det säkerligen svårare att komma tillrätta med en tygelhälta än med en vanlig hälta eftersom det är lika mycket ryttaren som hästen som måste "behandlas".

Självklart måste träningen läggas om (alltså man tar bort orsaken till hältan). Men det är inte alltid tillräckligt utan ibland måste man även behandla på andra sätt, t ex med smärtstillande /antiinflammatoriskt, med massage osv.

Tygelhälta är inte en ursäkt för att sitta och rida på en halt häst! Huruvida häsen ska ridas eller ej som ett led i behandlingen, och hur den i så fall ska ridas måste man förstås avgöra i samråd med veterinär.

Md tygelhälta menas en hälta som "sitter i tygeln", dvs i sadeln, dvs orsakas av ryttaren. Ofta pga av en oskicklig hand. Jag har läst ett ganska intressant kompendium om tygelhälta, fick låna det av min veterinär som hade hört föredraget på en konferens som han var på. Men nu vet jag tyvärr inte var det är. Om du är intresserad kan jag dock kolla runt lite.

Jasmine visar hälta även om man håller in henne från marken, utan träns. Kan det vara jag som orsakar hältan trots det?

Äsch, jag minns ju inte ens vad veterinärerna som hade skrivit det heter, alltså blir det nog svårt att hitta... Med reservation för att jag inte minns allting 100% rätt så kommer här några punkter.

Tygelhälta kan diagnosisceras t ex genom att hästen ridas av olika ryttare, att den visas utan ryttare på lina (inspänd och oinspänd), på rakt och böjt spår osv osv. Alltså ungefär som en vanlig hältutredning. Jag har för mig att mycket går ut på att utesluta andra orsaker.

En tygelhalt häst är också halt, det är inte ett försök att förringa hältan. I vissa/många fall är det säkerligen svårare att komma tillrätta med en tygelhälta än med en vanlig hälta eftersom det är lika mycket ryttaren som hästen som måste "behandlas".

Självklart måste träningen läggas om (alltså man tar bort orsaken till hältan). Men det är inte alltid tillräckligt utan ibland måste man även behandla på andra sätt, t ex med smärtstillande /antiinflammatoriskt, med massage osv.

Tygelhälta är inte en ursäkt för att sitta och rida på en halt häst! Huruvida häsen ska ridas eller ej som ett led i behandlingen, och hur den i så fall ska ridas måste man förstås avgöra i samråd med veterinär.

Kan det vara jag som orsakat detta trots att hon visat det på en gång efter att inte ha blivit riden på ca 8-9 månader?

Jag har också haft funderingar på ryggen/halsen. Jag har haft ute en equiterapeut, men hon trodde inte att den kraftiga hältan kunde orsakas av ngt muskulärt.

Kan det sitta högre upp?
Kanske en equiterapeut kan hjälpa dig med att försöka hitta vart det blir fel? Vad hade vetrinären för förslag, det går ju inte att släppa bara med att kostatera att det inte är kotor, knän eller hovar?

Hon hade inte några förslag. Jag tror hon behövde konsultera med annan eftersom hon sade att hon aldrig hade sett något liknande.

Har hört många hästar nu som efter långa utredningar på flera olika kliniker kommit fram till att hästarna har fel i halskotpelaren. Tror att det är ungefär som "kissing spines" men i halsen, två eller flera kotor sitter för tätt eller är t o m ihopväxta. Bara ett förslag på diagnos.

Innebär det slutet i så fall?

Jag har också haft funderingar på ryggen/halsen. Jag har haft ute en equiterapeut, men hon trodde inte att den kraftiga hältan kunde orsakas av ngt muskulärt.

Då tycker jag du ska testa nån annan! Har hon aldrig haft ryggskott eller musarm själv kanske?

Själv har jag varit med om "magin" att halta in till kiropraktorn, han lirkar loss nån pytteliten muskel i ryggen och sen studsar jag ut från behandlingsrummet.

Det skulle vara mycket konstigt om inte våra hästar råkade ut för samma sak emellanåt!

PS: Nu säger jag inte att detta är lösningen för dig och din häst, men om du inte får napp någon annanstans så tycker jag du ska komma ihåg att utforska det här alternativet!!

Jag har en annan equiterapeut "på lager" som jag funderat på att ta ut. Det kan ju som du säger vara idé att låta honom titta på henne. Avvaktar tills medicineringen är klar dock.

Jag hoppas ju också på att det ska vara ngn låsning ngnstans som man kan lösa upp.

Jag kan självklart inte säga något om hur det är med din häst, det måste ju din veterinär göra.

Sedan är det ju ingenting som händer pang på - man sitter upp, tar tyglarna och så är hästen halt, utan det kommer smygande.

Lycka till med din häst!

Innebär det slutet i så fall?

Det beror på var någonstans som kotorna är ihopväxta eller sitter för tätt, som jag förstått det hela. Ju högre upp mot nacken desto värre och ju längre ner på halsen desto bättre. Jag har hört om både dom som blivit utdömda/avlivade och dom som kunnat fortsätta leva som promenadhästar men inte kunnat tävla mer på högre nivå. Tror inte att det är att rekommendera att avla på ett sådant sto i alla fall då det mkt väl kan vara ärftligt. Så sa dom till en ägare åtminstone.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 224
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 942
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?