Hält då jag tar tygeln!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare karrob
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 817
K

karrob

Jag har problem med min häst Jasmine. Hon har varit konvalescent en lång tid p g a fång, men har inte några besvär av det nu såvitt jag vet. Dock haltar hon så fort jag bara tar lite grand i tygeln, men inte när jag ger lång tygel! :confused:

Det är som att något låser sig. Känner någon igen symptomen. Man kan ju tro att hon försöker undvika att arbeta, men det tror jag inte. Det är samma fenomen när vi går ut o går (oavsett med grimma el träns). När jag tar lite i grimskaftet bakåt, så att hon böjer huvudet (o förmodligen även halsen lite) blir hon klapphalt. När hon får gå fritt, eller springa, syns inte någon hälta.

Är det någon som varit med om samma sak, eller har någon ide om vad det kan vara?

Sv: Hält då jag tar tygeln!

Vad i allsindar är klapphalt?

Annars röstar jag också på tygelhalt. Att en häst skulle kunna simulera hälta för att slippa jobba tror jag inte på.

Är hon röntgad i sina hovar så att du vet att hon inte gått hovbensrotation. Jag tycker att du ska kolla upp henne vetrinärt, det är inte normalt att bli ordentligt halt av att man tar henne i tygeln. Kan det var någon form av patellaupphakning (gissar vilt!)?

oj oj vad likt det låter, exakt lika med min. Hon bettedde sig som du beskriver, de kändes som om hon "hackade" när man tog tygeln, vf hängde inte alls med. Var till vet. hon hade antagligen sträckt sig rejält i vf framknä. Eller så kom det fråpn bakbenen då han är lite stel där. Behandlades med metacam ingen förbättring, sen blev det glucosamin å nu går hon helt rent.. Glucosaminet gör väll så att brosk å leder blir bättre. Min funkar i alla fall bra på de :)

Kollat tänderna?

Bara en allmän fråga....

Lisaa, tack för inputen. Nu känner jag att det kanske finns lite hopp ändå! Jag har en tid inbokad på klinik på fredag så vi får se vad vet säger...

Apropå fången o tänderna så har jag kollat tänderna, så det är inte ngt där som orsakar hältan.

Fången har vi behandlat i ett års tid, med specialverkning, och hon verkar ok nu i hovarna. Jag tror inte att hältan kommer därifrån. Innan hon fick fång kunde hon visa samma tendens när vi gick hem från banan o hon skulle visa upp sig för andra hästar. Hältan kom när hon kortade steget. Problemet verkar alltså ha funnits tidigare, fast det bara märkts ngn gång ibland. Det kan ju tänkas att hon parerat smärta med muskler som hon inte har nu?

Någon annan som har något förslag på vad det kan vara? Alla uppslag är välkomna.:banana:

Vad är tygelhälta? (jag har lärt mig att det inte finns, utan nåt som ryttarna skyller på när de rider en uppenbarligen halt häst).

Citat ur veterinärbok "tygelhälta existerar endast i ryttarens huvud".

ja, jag undrar också vad tygelhälta är

oj oj vad likt det låter, exakt lika med min. Hon bettedde sig som du beskriver, de kändes som om hon "hackade" när man tog tygeln, vf hängde inte alls med. Var till vet. hon hade antagligen sträckt sig rejält i vf framknä. Eller så kom det fråpn bakbenen då han är lite stel där. Behandlades med metacam ingen förbättring, sen blev det glucosamin å nu går hon helt rent.. Glucosaminet gör väll så att brosk å leder blir bättre. Min funkar i alla fall bra på de :)

Jag var till klinik igår men vet kunde ej säga vad som är fel. Hon hade aldrig sett något liknande. Typiskt! Hon markerade ej på böjprov, men haltade rejält när jag red henne. Vi bedövade hovarna o uteslöt att hältan berodde på fången.

Markerade din häst på böjprov? Vet trodde ej att Jasmine har fel i lederna. Jag vet inte vad jag ska tro.:confused:

Tja, inte blev man klokare. Har fått fenylbutazon utskrivet i 10 dgr för att se om hon fortfarande haltar när jag ger henne smärtstillande (enligt vet för att se om hältan är framkallad av smärta... vad skulle det annars vara ???).

Jag kanske ska förtydliga mitt inlägg.

Jasmine blir halt oavsett om det är tygel eller grimskaft som man håller in henne med. Antingen verkar det ha att göra med att hon böjer huvudet/halsen (kanske ngn kota eller muskel som sträcks?), eller oxå att hon kortar sitt steg.

Hältan är inte inbillning, om ngn nu tror det.

Jag var till klinik igår men vet kunde ej säga vad som är fel. Hon hade aldrig sett något liknande. Typiskt! Hon markerade ej på böjprov, men haltade rejält när jag red henne. Vi bedövade hovarna o uteslöt att hältan berodde på fången.

Markerade din häst på böjprov? Vet trodde ej att Jasmine har fel i lederna. Jag vet inte vad jag ska tro.:confused:

Tja, inte blev man klokare. Har fått fenylbutazon utskrivet i 10 dgr för att se om hon fortfarande haltar när jag ger henne smärtstillande (enligt vet för att se om hältan är framkallad av smärta... vad skulle det annars vara ???).

Kan det sitta högre upp?
Kanske en equiterapeut kan hjälpa dig med att försöka hitta vart det blir fel? Vad hade vetrinären för förslag, det går ju inte att släppa bara med att kostatera att det inte är kotor, knän eller hovar?

Har hört många hästar nu som efter långa utredningar på flera olika kliniker kommit fram till att hästarna har fel i halskotpelaren. Tror att det är ungefär som "kissing spines" men i halsen, två eller flera kotor sitter för tätt eller är t o m ihopväxta. Bara ett förslag på diagnos.

Jag skulle tro att felet sitter i halsen/ryggen på hästen. Kan vara så "enkelt" som en muskulär låsning. Om så är fallet så kan en kiropraktor/zonterapeut/kinesiolog eller nåt liknande hjälpa dig.

Tänk "ryggskott" om du nu haft det själv nån gång.

Md tygelhälta menas en hälta som "sitter i tygeln", dvs i sadeln, dvs orsakas av ryttaren. Ofta pga av en oskicklig hand. Jag har läst ett ganska intressant kompendium om tygelhälta, fick låna det av min veterinär som hade hört föredraget på en konferens som han var på. Men nu vet jag tyvärr inte var det är. Om du är intresserad kan jag dock kolla runt lite.

Liknande trådar

Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 224
Senast: tuaphua
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 942
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?