Halstäcke,bra eller dåligt?

KopparbergsEmme

Trådstartare
Är det nödvändigt, eller ska man säga märker ni någon skillnad mot att inte ha det? Jag vill höra både positivt och negativt eller allt där emellan...

Sv: Halstäcke,bra eller dåligt?

Jag tycker det är fördel med halstäcke när det är riktigt uselt väder ute. Trevligt med torr häst när man kommer och ska rida.
Det är också en fördel om man klipper hästen då håller klippningen bättre, annars växer pälsen till mer på halsen än kroppen förutsatt att man använder täcke.
Viktigt är att de är rätt anpassade.

ovärderligt. :bow:

för två av mina är det skillnaden mellan att tycka det är okej att vara ute i regn/snö och att stå och skaka och se halvdöda ut... även om täcket i övrigt är tjockt så räcker det inte när dom blir våta.

men se till att halstäcket är stort!! många märken har alltför trånga halsar så hästen knapt kan böja sig och äta. jag använder endast shires täcken med helhals. lösa halsar är inte heller bra, finns risk att dom lossnar och glider över huvudet.

Rent värme messigt så har halstäcke ingen större betydelse men det är bra om det regnar/snöar mycket då täckena läcker in vid bogarna. Min pålle blir väldigt arg om man tar i täcket framme vid bogarna så vi antog att han fick ont av det (stalltäcket då alltså) och bytte till ett stalltäcke med hals och vips så var allt frid och fröjd igen. :laugh:
Det dåliga är såklart att det är svårt att få halsen att inte kasa ned eller snurra sig på tunnare täcken. Tjocka, fodrade halsar stannar ofta så som de ska vara. Det är alltid en risk när man har en löstagbar hals på täcket om fästet på ryggen går sönder. Då glider halsen ned över huvudet på hästen (om hästen tar ned halsen) och det kan sluta väldigt illa. (Jag har sett detta hända! Hemska tider! :eek: )

Positivt. klippt häst håller kortare päls.
De flesta halstäcken idag har tre punkt fäste och hålls bra på plats.
Weatherbeata har bra regn och vintertäcken, halstäcket och svanskappan är tillräckligt skyddande.
Vill man ha dyrt Rambo eller Rhino. :)

Det enda jag märkt på den häst i stallet som har halstäcke är att han får skav av det. Annars tycker jag personligen att det är onödigt.

Jag tycker det är jättebra med halvtäcken!
Har hals på alla mina fleece/svett täcken, hjälper ju till att torka upp halsen, särskilt bra på min hårboll (islänning) och även på regntäcket, då det inte rinner ner under täcket lika lätt. Tycker dom är jättebra :)
Negativt med regntäcket är väl att det blir så stort och otympligt, men när det väl är på hästen är det perfekt :)

fast om dom kasar ner så är det inte bra täcken.. jag har ofodrade halsar som aldrig varken snurrar, kasar etc utan dom sitter där dom sitter.

Jag köpte ett ofodrat regntäcke med hals och det kanske är min häst som är underlig i propotionerna eller nått för halsen var väldigt stor. Så även när jag spände in det på sista ringen osv så åkte det alltid ned och på snedden. Men jag kan hålla med om att det inte var den bästa kvaliten för Ferro slet av halsen från täcket efter några månader :crazy: Vet inte hur han lyckades men hästar kan dom! :p

Har bara positit att säga om det.
Skönare för pollan när det regnar och blåster/ snöar ute. Och det märks när hon inte trivs kan jag ju säga :p
Pälsen håller sig kort och hästen är torr om halsen när man tar in den.

Jag har faktiskt köpt ett Rhino halstäcke som hör till Pålles Rhino Original som jag ska prova i år. Pålle ser ut som han ska vrida nacken av sig själv och kröker ihop sig så mycket när det regnar/snöar och blåser ute. Så får se om det fungerar och att han trivs med det :). Är känslig på halsen över huvud taget så detta som skydd blir nog bra, speciellt när han är klippt.
Har bara haft gamla halskragar som man satte fast med resårgjord....:mad: fungerade aldrig... blev glipa i manken som stog bara rakt upp och Pålle såg besvärad ut... samt att grimma var ett måste för att den överhuvudtaget skulle sitta.

Skulle inte klara mig utan halstäcken.:D Har en frusen häst som normalt klipps och går ute hela dagarna. Enda nackdelen är väl att det kan slita litepå mannen.....

ja det gör det. men inte mkt. halvhalstäcken sliter nästan ännu värre. dock väldigt viktigt att det är blankt foder i täcket, annars sliter det sjukt mkt.

positivt.
Min förra ponny hade oftast halstäcken (helklippt) och en dag bytade jag till ett utan hals,och efter någon vecka kunde man se att pälsen hade vuxit ut mkt mer på halsen. Så dom måste ju frysa lite iaf ?
Och sen så var han alltid torr på halsen,något som jag tycker är skönare för hästen om det skulle vara snöstorm.
Jag tycker att halstäckena plattar till manen mer bara, halvhals sliter mer tycker jag.:)

Jag har Horsewares täcken med löstagbar halsdel (ofodrad) och jag har bara positivt att säga. Min häst HATAR att det rinner ner vatten längs halsen ner innanför täcket och det mesta sånt slipper hon nu med halstäcket. Manen blir platt men inte sliten på min häst.
Dessutom kan det vara väldigt skönt att slippa inpackad lera i hela manen om man har en lergris :D

Just frysmässigt när det bara är torr kyla ute spelar det nog ingen roll om man har hals eller ej. Men när det är blött (regn, blöt snö) gör det faktiskt det.

Jag tycker det är fördel med halstäcke när det är riktigt uselt väder ute. Trevligt med torr häst när man kommer och ska rida.
Det är också en fördel om man klipper hästen då håller klippningen bättre, annars växer pälsen till mer på halsen än kroppen förutsatt att man använder täcke.
Viktigt är att de är rätt anpassade.

aldrig någonsin haft halstäcke på mina klippta hästar och hals pälsen har inte växt ett uns mer än någon annan klippt del på hästen.

KL
använder aldrig halstäcke, helt onödigt då hästen inte släpper ut ngn värme via halsen, och som Centaur säger, många halstäcken sitter åt för mycket och gör att hästen är inpacketerad som en barbiedocka. skett flera rapporterade olyckor också med hästar som fastnat och hängt sig i halstäcken.

KL*

Aldrig, aldrig att jag lägger på ett täcke med hals på min, har varit med om hovar som fastnat i halstäcken osv.
Hennes päls växer ut lika fort på både kropp och hals, så av den anledningen så behöver hon inget halstäcke.

Förra ägaren hade halstäcke på min ponny, hon hade tunn, tunn, tunn man från mitten och nedåt när vi hämtade henne :crazy:

Nyss hittade jag en häst i en hage där spännet vid täcket gått sönder och halsen vänt sig ut och in, så den satt fast bakom örenen och flärpat ner över ansiktet på den stakars hästen som inte såg någonting. Stod dessutom i en ganska stor flock, jobbigt om dom andra gått på honom:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
952
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka