Sv: Halstäcke,bra eller dåligt?
Jag var på Irland för några månader sedan, köpte då en hästtidning som verkade intressant. Vilket faktiskt fick mig att ändar uppfattning om täcken, och mer "klä av" min häst än "klä på mer".
Det var om fång, och olika forskare, kunniga hästmänniskor och iakttagelser av klimatförändringar och därigenom foderförändringar hästar får (tex att det inte fryser alls över vintern ibland) gjorde att fångfallen ökade dramatiskt.
Ngt som enligt den enligt mig mkt seriösa artikeln visade var att det ökade användandet av täcken och/eller tjockare mer heltäckande täcken, spelade in! För hästar ska naturligt göra av med i allafall en viss mängd energi på att värma upp sin kropp, ngt den inte behöver när det blir varmare och hästen täcks MER. Vilket resulterade i mer fettbildning, och det fanns påvisat enligt dem att redan små mängder överhull på fel ställen av hästen lätt ledde till fång.
Så jag fick mig en funderare, vilket gör att min klippta häst inte kommer få tjocka vintertäcket på sig förrän det är nollgradigt, och halsdelen kommer endast på om det är massor med minus, kallare än -10, eller fullkomligt monsunregn och minusgrader.