Halstäcke,bra eller dåligt?

Sv: Halstäcke,bra eller dåligt?

Ja allt kan väl hända med hästarna, de ha ju en egen hjärna :)

Använder alltid halstäcke. Ofodrat samt fodrat beroende på väderleken.

Jag var på Irland för några månader sedan, köpte då en hästtidning som verkade intressant. Vilket faktiskt fick mig att ändar uppfattning om täcken, och mer "klä av" min häst än "klä på mer".
Det var om fång, och olika forskare, kunniga hästmänniskor och iakttagelser av klimatförändringar och därigenom foderförändringar hästar får (tex att det inte fryser alls över vintern ibland) gjorde att fångfallen ökade dramatiskt.

Ngt som enligt den enligt mig mkt seriösa artikeln visade var att det ökade användandet av täcken och/eller tjockare mer heltäckande täcken, spelade in! För hästar ska naturligt göra av med i allafall en viss mängd energi på att värma upp sin kropp, ngt den inte behöver när det blir varmare och hästen täcks MER. Vilket resulterade i mer fettbildning, och det fanns påvisat enligt dem att redan små mängder överhull på fel ställen av hästen lätt ledde till fång.

Så jag fick mig en funderare, vilket gör att min klippta häst inte kommer få tjocka vintertäcket på sig förrän det är nollgradigt, och halsdelen kommer endast på om det är massor med minus, kallare än -10, eller fullkomligt monsunregn och minusgrader.

Fast så täckar jag redan nu :)

Tror många övertäckar, det behövs sällan dubbla vintertäcken på en normal häst i normala Sverige liksom. Där det knappt blir mer än -15 grader.

Mina hästar helklipps och går just nu med 200 g täcken och i vinter när det blir snö och mer kallt har de som max 300-370 gram ute. Halsdelen är mest på vid risk för nederbörd på den ena, den andra har bara hals när det är iskallt och blötsnö.

Tror många övertäckar, det behövs sällan dubbla vintertäcken på en normal häst i normala Sverige liksom. Där det knappt blir mer än -15 grader.

Mina hästar helklipps och går just nu med 200 g täcken och i vinter när det blir snö och mer kallt har de som max 300-370 gram ute.

Håller med till 100 %
Min häst har aldrig haft mer än 300 gram på sig nånsin, han klipps och är ett fullblod. Har heller aldrig dubbla täcken eller lager på lager.

Hej!

Vi har två hästar i mitt stall som hela förra vintern gick med halstäcke, båda är avskavda på man och ser fortfarande för jäkliga ut..Den ena är frieser och har en riktigt ful man nu..

Själv använder jag inte halstäcke, har svårt att se nödvändigheten med det. Fast min häst är inte klippt och hon har dessutom jättelång man på ena sidan halsen..

/ Lavinia

ja det gör det. men inte mkt. halvhalstäcken sliter nästan ännu värre. dock väldigt viktigt att det är blankt foder i täcket, annars sliter det sjukt mkt.

Det med halvhalstäckerna har jag märkt av :( halva manen är nästan stubbad :mad: En OT fråga, har beställt Shires både vinter och stalltäcke med halstäcke, är dom stora i halsarna ? min pålle har ganska så grov och inte allt för lång hals.

+ näre regnar eller snöar,din häst blir torrare!
- onödigt, halsen avger ändå ingen varme.

men det har ju med hullet att göra. är hästen redan smal som det är finns öht ingen anledning att försöka bränna fett vid att låta den frysa...

Har en arab i stallet som har Shires halstäcke. Halsen är jättestor åt honom så de verkar vara väldigt rymliga.

Jag har bara erfarenhet av de "hela" täckena, där halsen sitter fast. Tycker dessa fungerar bra, men manen blev tyvärr aningen skavd trots blank insida. Nu gjorde det inte så mycket då detta rörde en 4-åring som inte tävlades så mkt, men ingen man vill om man är ute mkt och visar upp sig kanske!

Det täcket jag hade på honom var nog ett Rhino tror jag, någon gammal modell. Han var ganska stor så det var strl 155, då hade han inga problem med att äta (i snön ;)).

Jag har inte heller täckat så mkt som min omgivning genom åren. Har faktiskt aldrig använt halstäcket som följde med vintertäcket jag köpte i fjol, trots att de flesta andra i stallet jag då stod i hade halstäcke större delen av vintern.
Det är fö första gången jag äger en halsdel, enda halsdel jag förut använt är fleecetäcke i transporten efter träning på väg hem kombinerat med minsugrader.

Likaså gör jag som dig, det räcker med ett "halvtunt" vintertäcke när det är temperaturer över nollan och strax under.
Ska jag lägga på två täcken ska det vara minst -15 grader kallt.

Minns en dag i mitt förra stall förra året. Min pålle hade precis blivit klippt, personalen tyckte hon behövde täckas mer än jag brukade, vilket resulterade i att jag hittade en svettig häst på em när jag kom till stallet! :D

KL
Är det inte konstigt att vi hela tiden behöver fler och större och tjockare täcken? För 5 år sedan hade väl ingen halstäcken - och hästarna och klimatet har ju knappast ändrat sig på 5 år?
Samma det här med all fyllning, oftast räcker det ju med att man har ett täcke för att hålla hästen torr, inte ett stort "fyllt" vintertäcke.
Jag använder aldrig vintertäcken, endast tunnt fodrade regntäcken. När hästarna är klippta har de innetäcke inne och ett tunnt regntäcke ovanpå det när de går ut.
Halstäcke har jag aldrig någonsin övervägt att använda.

Enda nackdelen är väl att det kan slita litepå mannen.....

Av den anledningen skulle jag vilja ha helhals men jag gillar det inte då hästen blir allmänt strypt när den skall beta. Mina hästar SKA äta i den ställning de är designade att äta - från backen - och de ska kunna göra det bekvämt.

Annars så hade det varit kanon på min tjockmanade halvblodskille, just för at det sliter på manen. Jag ser ju klar skillnad på där halvhalsen ligger på.

KL
Är det inte konstigt att vi hela tiden behöver fler och större och tjockare täcken? För 5 år sedan hade väl ingen halstäcken - och hästarna och klimatet har ju knappast ändrat sig på 5 år?

Det var väl inte så vanligt med klippta hästar då. ;)

Jag tycker att det är super med hals, ren och torr häst som slipper frysa! :love:
Har ett Bucas Irish Turnout med helhals, sitter super och hästen är alltid torr, på mitt tjockaste vintertäcke har jag också helhals, sitter super och hästen fryser inte. Har även helhals på två stalltäcken (ett shires med fast helhals) och ett annat med avtagbar hals, tycker att båda sitter toppen bra!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
952
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka