Halskrage i trä

Sv: Halskrage i trä

Personligen skulle jag inte våga ha en halskrage i trä, skulle hellre vilja ha ett tjockare matierial av gummi.

Vem har sagt något om att gå i hage?
De hästar som behöver dessa kan på sin höjd stå i sjukhage. Ofta rör det sig om ren boxvila för att sår inte ska spricka upp. Det är inget som man använder för att skoj utan för att det behövs av veterinär orsaker för hästens bästa.

Men visst sin egen åsikt får man, men man behöver ju inte lägga fram den så att andra som kan behöva någon utrustning känner sig som dåliga djurägare.;)

Hur denna sak används är faktiskt något som inte intresserar mig.
Men just varför.

Tråd= inlägg = egen åsikt.
Jag tror inte att min åsikt väger så tungt på andras axlar.
Då andra människor har ett eget omdöme att dömma och fatta sina egna beslut med. :D

Xoya has left the building...

Det finns ju en anledning till att hästen har den på sig, troligast (för jag vill inte tro att någon släpper ut sina hästar med sådana här i hagen i sverige) är anledningen att den vill klia sig eller komma åt ett sår, det innebär att den kommer att böjja på halsen för att komma åt att göra det, även om den har kragen på, åtminstånde i början.

Det jag ifrågasätter är hur den påverkar hästens muskler på halsen och mot bogen, där rören slutar/börjar, de borde, om hästen vrider huvudet åt sidan, sticka in i hästens muskler. Upprepade gånger borde detta ge ett tryck på musklerna.

Därav undrar jag, hur påverkar det musklerna? Det skapas ju ett punkttryck vid varje ände, vid varje rör.

Jag håller med carat, något som är i gummi, något som skulel flexa ihop en aningens, men inte nog för att hästen ska kunna komma åt att slicka/bita/klia.

Sen kan jag förstå om hästägare använder det under en kort sjukdomsperiod, om inget annat alternativ finns, men då utgår jag också ifrån att det inte finns något alternativ?

Den här kragen är en gammal och väl beprövad metod Så jag tror inte att det finns någon större skaderisk då hade den varit avskaffad för länge sedan. Gummi är jag däremot mer tveksam till just för att det kan fjädra och på det sättet om det är mjuk kan starka hästar ändå lyckas börja på halsen. Om det är hårdare kan det slå tillbaka om om hästen försöker böja halsen och ge skador.

Den här kragen rätt använd kan ju jämföras med ett gipsbandage. Fullt laglit ganska obekvämt men också helt oumbärligt i vissa fall.

Alltså bara för att något har funnits länge betyder det inte att det är bra...

Och jag är helt säker på att det går att göra andra varianter som inte ger punkttryck, som inte fjädrar tillbaka...

Och jag är helt säker på att det går att göra andra varianter som inte ger punkttryck, som inte fjädrar tillbaka...

Skulle vilja vända på det och säga: Att trots den funnits länge så används den fortfarande, troligen för att man inte har hittat någon bättre metod. Hade man gjort det hade den säkert var borta för länge sedan.

nu måste jag lägga mig i.*ler* vadå punkt tryck? denna kragen ligger löst runt hästens hals ända tills hästen försöker nå stället den inte skall nå. först då känner hästen av den! alla normala hästar flyttar sig undan tryck och därför slutar hästen att sträcka sig efter stället! "punkttrycket" du pratar om är inte värre än att du petar din häst på halsen med fingret!!
dom få gånger man behöver använda en sådanhär krage så är det i korta perioder oftast undertiden som ett sår läker som tidigare skrivits.

visst det ser hemskt ut men i så fall finns det många saker som är värre som folk gör dagligen mot sina hästar!!

tack för ordet// ica

Nu har jag nog missat nåt här! Hur avhåller den en häst som vill bita på saker och ting? Har han den jämt då?

Har brukar ha den på nätterna när han har lindor efter tex. hoppning, men aldrig i skritten, hagen lr på dagarna i boxen

Hur ligger han ner då? På natten menar jag? Har han möjlighet till det? Unghäst var det väl? Min ligger och sover varje natt - skulle inte kännas så bra att ha den på och förhindra den vilan. Speciellt inte efter hoppträning. Då skippar jag nog hellre benlindorna. Jag skulle nog försöka hitta ett bättre alternativ till benlindor isf. Linnement kanske. Men låta bli lindor på natten. Men det är ju bara min egen tanke. Har du provat sprayen som man kan använda för att sluta bita? Lite lik crib-stop fast 10ggr värre. Nu minns jag inte namnet på den.

Kan kolla i stallet idag och återkomma.

Jag fick ett bra tips av Strömsholm när min ena häst bet av sig bandaget i somras: häll peppar på bandaget/lindorna!

Är inne på ditt spår också.
Och det är ju inte bara när hästen ska sträcka sig mot ett sår, utan när den står med huvudet i backen och ska äta också så trycker det ju direkt mot halsen.
Eller är det så att man Måste bygga en "specialkrubba" i samband med användandet av kragen?
Hönät "går" ju inte för hälften av maten ramlar ju ändå ner på backen...

Visst är det bra att det finns, men jag skulle nog personligen försöka hitta en annan lösning om jag fick så stora problem någon gång..

Du har inte försökt åtgärda problemet istället?
Den står ju knappast och biter på saker bara för att.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 935
Senast: liiinnea
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: Bonica
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar