Sv: Halskotpelarens "placering" och dess betydelse
Beror verkligen höjningen av nedre tredjedelen av halsen på att man ändrar halskotpelarens läge?
Jag knyter an till den ursprungliga frågan…
Så långt som jag har kommit i mina studier har jag förstått att det är såhär.
Alla som anser sig ha något de tycker är värt att förmedla vill ge en bakomliggande teori, - en förklaringsmodell för vad de vill ska ske i hästen kropp.
De vet vad de vill ha från hästen – och vet hur man tar sig dit - men eleven vill alltid ha svar på frågan varför.
Då går man till anatomin och försöker förklara vad det är man är ute efter. (Medan veterinärerna morrar att dessa ”biomekaniska teorier” bara är mkt grovt förenklade förklaringsmodeller – att det är mycket mer komplicerat än så…)
Ett par av dessa förklaringsmodeller menar att - genom att sänka huvudet så åstadkommer man en passiv höjning av ryggen.
Antingen skall detta ske med passiv dragning i muskulatur (vilket finns beskrivet på Noirs hemsida)
En annan teori är att ryggen passivt dras upp hjälp av Ligamentum Nuchae ( nackligamentet)
Exakt vad Anky har för förklaringsmodell vet jag inte. Vad jag ser är; att det inte fungerar.
Genom att krulla ihop halsen på hästen så får Anky visserligen en rakare rygg just där hon sitter, men hon pressar samtidigt ned hela bålen mellan frambenen på hästen. Hon förskjuter därmed hästens tyngdpunkt framåt.
Samma effekt kan man få om hästen bara sänker huvudet (om än inte lika dramatisk) utan att aktivera andra delar av sin kropp.
En helt annat sätt att se på hästens form som jag gissar att du själv är inne på menar att – Hästen sträcker själv sin hals framåt nedåt som ett resultat av vad den gör med sin rygg under sadeln.
När vi börjar sitta på den unga hästen aktiverar vi ett rörelsemönster som bäst kan beskrivas som en ”undkomma reflex” (höja huvudet sänka, ryggen etc.)
En skicklig ryttare försöker då istället locka hästen till att aktivt söka ryttaren med sin rygg under sadeln. Ett rörelsemönster som söker kontakt med ryttaren istället för att undvika denne. ” Ett sök rörelsemönster” Ett ergonomiskt bärande som vi själva använder oss av när vi bär ngt på ryggen
Jag citerar Mary Wanless:
”he lifts his back up underneath the rider’s seat, filling it out so that his back feels higher and broader – the effect is rather like sitting on a tabletop.
His rib cage and belly release, so that his sides seek contact with the rider’s legs. At the same time his breathing becomes deep and regular, following the rhythm of his step, and often he snorts gently as he exhales.
Once the horse has released his back muscles, his tail and his neck can also release. And his neck stretches and arches to seek a light contact with the riders hand.”
Här ser man det alltså på ett annat sätt. Man menar att hästen själv välver/sträcker ut halsen i en båge upp- framåt - nedåt som ett resultat av vad som händer under sadeln och i manken.
Det stämmer också med det tyska systemet som först söker efter balans och losgelassenheit som beskrivs just på detta sätt (– att hästen välver halsen framåt nedåt – och frustar) och på detta sätt själv skapar kontakt med ryttarens hand. Man rider alltså först enbart med säteshjälper tills hästen själv söker handen.
Försöker lägga in hur resultatet ser ut för en ”vanlig ryttare” på en vanlig häst.
(har ingen aning om det lyckades)
Jag vet inte om detta var vad du var ute efter?
En liten tanke när man diskuterar biomekanik, Kroppens mekanik är ju hela tiden föränderlig. Det är ju stor skillnad på den hållning man vill se under hästens grundutbildning - I lätta klasser - medelsvåra klasser – och svåra klasser. Samt dessutom under olika rörelser.
Framför allt är det stor skillnad i de stabiliserande musklernas arbete.
Vi själv använder ju också våra kroppar olika när vi - bara ska gå till affären – dansa hambo - eller utföra ett fristående gymnastikprogram.
Som jag förstår Wanless så är hon inne på en ergonomisk linje där hon letar efter ett sätt att röra sig (och bära oss) för hästen som är skonsamt, men ändå parat med så pass mycket spänst att musklerna kan klara sin andra uppgift - att skydda lederna.
Krångligt svar på en enkel fråga, men eftersom tråden har vinglat lite hit och dit.
Ett kort svar på din fråga: Det beror på vem du frågar :smirk:
Med vänlig hälsning SUSAN