Halskotpelarens "placering" och dess betydelse

Sv: Halskotpelarens "placering" och dess betydelse

Mkt intressant fråga.

Enligt vad jag förstått så rider man framåt nedåt främst för att få ryggmusklerna att slappna av.
Rätas den nedre delen av S-kurvan ut i halsen blir avståndet mellan muskeln ursprung och fäste längre så då underlättas för ryggmusklerna att slappna av och ryggradens naturliga rörlighet kan komma igång = Losgelassenheit.

Det du eftersträvar kommer senare i träningen när hästen börjar bära sig bakifrån och ändrar sin arbetsform.
jag är väldigt nyfiken på vilken/vilka muskler du refererar till som lyfter bålen

Kul med människor som tänker själva :love:

MVH SUSAN

Bakgrunden till min fundering var när min häst plötsligt började muskla sig i frampartiet, det som var tydligast var just runt/framför manken. Jag hade då ändrat mitt ridarbete och blev nyfiken på vad de muskler jag såg hade för funktion. Jag har sedan dess blivit ännu mer medveten om hur hästens kroppsbyggnad hänger ihop med orsak-verkan beträffande muskelbyggning. En häst med hög halsansättning och naturligt hög och fri frambensaktion kan förmodligen sätta dessa muskler utan att vara undersatt bak (frieser, hackney) medan en med lägre inte gärna bygger dessa muskler utan att vara understödd av ett bra bakbensarbete.

Där har jag då hamnat i "återfunderingar" av gamla trådar om ex vis hängmatterygg här på forumet.

Fortfarande har jag dock svårt att se hur dessa muskler kan engageras genom ex vis rollkur eller andra väldigt låga huvudställningar, vilket egentligen också var en del av den ursprungliga frågan.

psychogrrl skrev:
Jag har funderat lite på det där med S-kurvor i ryggraden... I vår ryggrad finns kurvorna där för att ta upp stötar så att inte skallen hela tiden skakas, vilket utan ryggradens stötdämpning skulle leda till hjärnskakning.

Borde inte rimligtvis även hästens kurvatur i ryggraden ha med stötdämpning att göra? Ok att den ska rätas ut lite för att musklerna ska kunna arbeta rätt, men inte FÖR mycket ändå? Eller?

Haha då får man vara noga med att inte skumpa i det läget :D

Asa_S skrev:
Har följt diskussionen och tycker att en del intressanta saker kommit fram. Den tanke som fick mig att ställa den ursprungliga frågan var dock att den höjning jag menar så vitt jag kan se åstadkoms genom att de muskler som ligger i detta område engageras. Och om jag förstått det hela rätt, är detta muskler som höjer bogbladet, främst framtill, och överarmen, och de borde alltså komma till användning när hästen är lätt i framdelen. Och det kan man inte, som jag ser det, komma åt genom att böja halskotpelaren i oavsett vilken position. Och jag kom också fram till att detta är det motiv jag egentligen har till varför en häst aldrig bör behöva ridas bakom lod, jag har aldrig sett en häst bakom lod varit lätt i framdelen. Detta är alltså mitt försök att styra diskussionen mot muskelaspekten av hästens fysik :p . Någon som har några reflexioner?

Ja, alltså det där har ju med kurvan i halsen att göra. När hästen går lång och låg är kurvan ganska rak. Och då höjs ryggen. Den längden vill man behålla även i samlingen. Kommer då hästen bakom lod blir det ändå en s-kurva i halsen till skillnad från om överlinjen av halsen hålls lång och hästen har nosen framme. Halsen kan ändå se kortare ut, men kurvan blir inte lika markant i halskotpelaren. Går hästen innanför lod låser man fast undre delen av halskotpelaren och det är den vi utnyttjar till att höja ryggen. OCH att få upp manken.

Totola skrev:
När hästen går lång och låg är kurvan ganska rak. Och då höjs ryggen.

Att halskotpelarens S-kurva blir rakare när hästen sträcker halsen framåt är helt klart. Men motivera gärna på vilket sätt det i sin tur gör att ryggen höjs (du är ju inte ensam om detta resonemang, men eftersom det nu var du som var "sist ut" :D ). Vilken del av ryggen och exakt hur?

Hej Åsa_S!

Här kommer mina 2 öre. Eller 2 kronor kanske, då det faktiskt tog ett tag att plita ihop. Vi kan ha detta som diskussionsunderlag (fastän väldigt få verkar vara inne och undvika allergenerna som jag en dag som denna). jag skall nog också ta en sväng ut...

Hur fungerar framåt-neråt för att lyfta bröstryggen?

Tessan

Inte alltför bra bilder, men bra information! :)

Tja, om jag ska göra ett tappert försök själv att förklara så är det för att ryggen och halsen hänger ihop. Alla muskler och kotor häsnger ihop. När hästen gå lång och låg sträcks ryggmusklerna ut och "rakheten" i halskotpelaren åstadkommer en höjning av ryggen rent automatiskt. Ungefär som att man skulle ha en spak i halsen där om man lyfter den överdrivet mycket uppåt åstadkommer böjningen i halskotpelaren att ryggen sänks, om man sänker den nedåt följer ryggen med, just för att allt är ihoplänkat. Men ryggmusklerna måsten vara avslappnade för att inte ryggen ska blockeras.

Man skulle säkert kunna göra likadant med svansen istället för halsen men det är synnerligen opraktiskt :D dra upp svansen så sänker hästen ryggen...

Tack för den, televerket. Jag har jobbat på bilderna i flera timmar. Vad är det för fel på dem? Visar de inte det du vill eller vad?

T

Oj då, det var inte så jag menade ;) bara en bild jag fastnade på där texten talade om samling och hästen var lite ihopknöcklad och på bogarna :p
Annars var det bra bilder! Mest ridbilderna jag funderade på hur de skulle passa ihop med texten = om de skulle vara bra eller dåliga exempel.

Mycket intressant läsning! :bow:

Några frågetecken:

Vilken muskel är det som drar ihop sig när högersidans rump- och ryggmuskler slappnar av för att avlasta motstående sidas framben? Och vad pysslar magmusklerna med under tiden?

Om ryggmusklernas främsta jobb är att slappna av när hästen rids; hur kommer det sig då att vi ständigt fokuserar på hur musklad hästen är över ryggen?

Kan en avslappnad muskel öka i storlek, dvs "muskla till sig? Ex. om jag bara rider min häst framåt-nedåt, musklar sig hästen då över ryggen?

Kommer säkert på fler frågor senare! Du kan ju behöva lite att bita i som är allergisk och sitter inne och häckar...

Mvh Monika

Ach so. Det var den enda bilden med ett lodrätt stödjande bakben på hästen. Bilden är förskräcklig i sin helhet också, och det är JB på Strömsholm 2003. Sagda muskulära funktion kan inte ha varit aktuell just i bildtagningsmomentet...

jag tyckte att jag gjorde ett skapligt jobb på de andra.

Tessan

Curtis skrev:
Vilken muskel är det som drar ihop sig när högersidans rump- och ryggmuskler slappnar av för att avlasta motstående sidas framben? Och vad pysslar magmusklerna med under tiden?
Rygg och rumpmusklerna är de som lyfter framdelen uppåt bakåt som en kran. De drar till viss del ihop sig, men ryggmusklerna får inte vara krampaktigt ihopdragna för då är ryggen bara sänkt. Magmusklerna måste dra ut ryggen genom att korta sig, så att de stödjer ryggen underifrån

Om ryggmusklernas främsta jobb är att slappna av när hästen rids; hur kommer det sig då att vi ständigt fokuserar på hur musklad hästen är över ryggen?
Det är för att deras främsta jobb är att växelvis avlasta framdelen, men för att kunna göra det måste de sluta krampa och dra ned ryggen i svank. Om de är konstant spända, som i kramp, kan de brytas ner och tillbakabildas, om man har otur.

Kan en avslappnad muskel öka i storlek, dvs "muskla till sig? Ex. om jag bara rider min häst framåt-nedåt, musklar sig hästen då över ryggen?
Inte en sysslolös muskel. Men väl en som inte är konstant ihopdragen, utan som tillåts göra sitt jobb genom att växelvis dra ihop sig och slappna av.

Hästens rygg är ett känslomässigt filter. En nervös, rädd, arg, orolig häst spänner ryggen. Men en spänd rygg gör även hästen nervös. Så om ryttaren sitter på ryggen och hästen spänner ryggmusklerna till motstånd (reflex mot trycket) så blir hästen nervösare.

Nästan alla som pratar om ryggmusklernas utveckling gör det för att det är de muskler de kan se och bedömma. Men för den nyss inridna hästen och under dess utbildning de första 2 åren är halsmusklerna och bukmusklerna viktigare, de saknas ofta nästan totalt hos den ny-startade hästen, och när den blir trött efter 2 varv i trav är det magen som är trött, och ev halsen. De tar extremt lång tid att bygga upp, och därför bör man ta det väldigt lungt med ungdomar och köra väldigt korta spurtar med jobb och mycket pauser så de inte får kramp.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Totola skrev:
Man skulle säkert kunna göra likadant med svansen istället för halsen men det är synnerligen opraktiskt :D dra upp svansen så sänker hästen ryggen...

Jag tror inte det. Svansen har just ingen tyngd/vikt så den påverkar inte så mycket. Den har heller inga muskelmassor på ovansidan som kan dra i ryggmusklerna och musklerna fäster inte på några stora tornutskott som kan användas som hävarmar. Däremot kan faktiskt bäckenet användas som hävarm, och när bäckenet vinklas och ländmusklnerna är "avslappnade men i arbete" drar de upp ryggen.

Jag tror att hästen sänker ryggen om man drar upp svansen i stort sett av obehag. Svansen är inte gjord för att hållas i ytterläge, rakt upp eller så, någon längre tid. Det är dock halsen (fast åt andra hållet), då hästar betar med halsen rakt ner i timtal, och detta faktiskt är hur en häst stödjer sin rygg under dagen.

Tessan

Det fungerar inte att sänka svansen och få upp ryggen MEN eftersom svansen häsnger ihop med ryggen så kortar ryggen ihop sej om man höjer svansen. ET/Osteopater använder sej av det.

Noir2 skrev:
Hej Åsa_S!

Här kommer mina 2 öre. Eller 2 kronor kanske, då det faktiskt tog ett tag att plita ihop. Vi kan ha detta som diskussionsunderlag (fastän väldigt få verkar vara inne och undvika allergenerna som jag en dag som denna). jag skall nog också ta en sväng ut...

Hur fungerar framåt-neråt för att lyfta bröstryggen?

Tessan

:bow: :bow: :bow:
återkommer när jag har indoktrinerat detta bland mitt övriga resonemang, vilket nog kommer att kräva mer än en genomläsning :D . Tack för att du tog dig tid!

Puttar upp 'Halskotpelarens "placering" och dess betydelse'

Diskussionen tog slut precis när den skulle börja, vilket väl är lite synd. Jag puttar för att få uppden som oläst.

Asa_S skrev:
Den tanke som fick mig att ställa den ursprungliga frågan var dock att den höjning jag menar så vitt jag kan se åstadkoms genom att de muskler som ligger i detta område engageras. Och om jag förstått det hela rätt, är detta muskler som höjer bogbladet, främst framtill, och överarmen, och de borde alltså komma till användning när hästen är lätt i framdelen.

Jag har hört denna idé, faktiskt av många som tränat AR enl BB. Jag har varit fotfolk på en enda kurs, men lyssnade andäktigt på den utmärkta teorin vi fick då, och denna idé nämdes absolut inte. Kommer idén från BB?

Jag förstår inte riktigt principen. Skall några muskler dra upp bogbladet mer vertikalt? Eller dra upp det i förhållande till bröstkorgen? Om bröstkorgen hamnar lägre i förhållande till bogbladen går ju hästen på bogarna.

Skall vinklarna i frambenen bli rakare? Varför då och vad åstadkommer det? Att hästen trycker upp framdelen med hjälp av framdelen? Att lyftandet av framdelen inte alls beror på avlastning medelst bakdelen, utan för att hästen trycker upp sin bröstkorg med framdelsmusklerna? Om denna idé är särskilt "klar" i huvudet på någon behöver den förklaras lite mera påtagligt i skrift.

Asa_S skrev:
...Och det kan man inte, som jag ser det, komma åt genom att böja halskotpelaren i oavsett vilken position. Och jag kom också fram till att detta är det motiv jag egentligen har till varför en häst aldrig bör behöva ridas bakom lod, jag har aldrig sett en häst bakom lod varit lätt i framdelen. Detta är alltså mitt försök att styra diskussionen mot muskelaspekten av hästens fysik :p . Någon som har några reflexioner?

Hur skulle vinkeln på hästens huvud påverka de muskler som rätar upp frambenet och bogbladet? Den enda frambensmuskeln som sitter fast i huvudet är huvud-armmuskeln och den lyfter frambenets underarm (böjer ihop bogleden).

Min anledning till att hästar som rids bakom lod inte bär sig är att bakom lod åstadkoms av musklerna i halsens underlinje. Halsen "bryts" då vid 3:e halskotan (mer S-form) och musklerna längs överinjen kan inte använda halskotpelaren som hävstång för den är bruten. När överlinjens muskler gör något alls blir halsen bara mer ihoptryckt i sin S-form.

Finns det någon som har åsikter om det?

Tessan

Sv: Puttar upp 'Halskotpelarens "placering" och dess betydelse'

Kan man iom att rida hästen bakom lod då bygga upp en "välmusklad" underhals?
Varför ser det ut som hästar med 3:e nackkotan högst och bakom lod har en "fet" nacke? Är de defacto bara feta?
/T

Sv: Puttar upp 'Halskotpelarens "placering" och dess betydelse'

Genom att rida hästar ihoprullade bygger man en "stark" underhals. Mycket muskler.
De underhalsar vi vanligtvis ser beror dessutom på att hästarna inte rids till att lyfta halskotpelaren ovanifrån med överlinjens muskler. Halskotpelaren hänger ner lågt inuti halsen. Det är den som gör att underhalsen står ut.

Hur menar du "fet" nacke? Menar du bulan direkt bakom huvudet? Menar du att de är fylliga längs mankammen? Kan du hitta en bild på dessa feta nackar? Skulle vara intressant att veta vad du menar.

T

Senast ändrad av en moderator:

Jag läst oxå igenom ditt "faktablad" ett par gånger! Kul att läsa nåt nytt.. på svenska, och dessutom få lite mening med den formen man rider i nu, jag förstår bra nu vad det är jag sitter och gör! Och varför. Innan hade jag mest en vag uppfattning om halsen som hävarm. Sträkte sig väl till det.

Stort tack! :bump:

//Sofia

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar