Halskotpelarens "placering" och dess betydelse

Sv: Halskotpelarens "placering" och dess betydelse

Jag tror att det är rätt svårt att veta precis hur välvd kotpelaren i en hästrygg är. Hästen är för tjock för att röntga, och den vill aldrig ligga stilla i MRI eller cat-scannern. Dåligt hyfs :d.

När man väl har dissikerat den måste man koka benen för att få bort alla slamsor, och då är diskarna också gegga och man vet inte hur ryggen var när hästen levde för mellanrumme mellan kotorna saknas.

Men om man utgår från kotkropparnas form, och om man raddar upp kotorna så att utskotten får precis samma siluett som hästen hade när den levde (detta har mig veterligen bara gjorts en gång) så är de lätt välvda uppåt. (Skickar med en länk till en bild) http://www.kahlin.net/noir/dressyr/horseanatomy/skelett.jpg

Udo bürger, ja.
Hans bok "Ryttaren formar hästen" är ju ovärderlig. Dock sällsynt och skriven på en snårig efterkrigstyska av en förkrigstysk. Huvva!

Sara Wyche har skrivit en ganska bra bok om hästens ben där hon går in på lite liknande saker. jag har den dock inte ännu, men skall köpa när jag kommer åt.

Appropå placeringen av halskotpelaren så har jag skrivit en artikel om det (på engelska) som väl i stort sett sammanfattar vad Udo Bürger förklarar i ovan nämda bok. http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/work_stretch.php#levers

Theresa

Ja vid dissektion kan det ju bli hur som helst, det jag sett har varit kadaver som varit urätna av asfåglar eller självruttnat eller en blandning,

Vid vissa tillfällen har vi haft tur att kunna se hästar helt liggande på sidan som om de själva lagt sig så.

Tyvärr har jag inga bilder från dessa tillfällen, endast en dålig film där man hör en massa ULK -ljud :D ( 40 grader varmt)

Jag har även fått studera monterade skelett men jag är osäker på dess korrekta återgivelse, det ser ok ut men inget jag vågar lita på till 100%.

Bilder vågar jag inte heller lita på, de är ju avskissade från monterade skelett.

Ni som vet, hur säker kan man vara? Vad visar det bäst återgivet?

Förutom röntgen då alltså.

CarolaLind skrev:
Ja vid dissektion kan det ju bli hur som helst, det jag sett har varit kadaver som varit urätna av asfåglar eller självruttnat eller en blandning,

Vid vissa tillfällen har vi haft tur att kunna se hästar helt liggande på sidan som om de själva lagt sig så.

Tyvärr har jag inga bilder från dessa tillfällen, endast en dålig film där man hör en massa ULK -ljud :D ( 40 grader varmt)

Jag har även fått studera monterade skelett men jag är osäker på dess korrekta återgivelse, det ser ok ut men inget jag vågar lita på till 100%.

Bilder vågar jag inte heller lita på, de är ju avskissade från monterade skelett.

Ni som vet, hur säker kan man vara? Vad visar det bäst återgivet?

Förutom röntgen då alltså.
Med dagens röntgenutrusning kan man röntga hela kotpelaren från hals tom länd även på vuxna hästar. Det krävs ganska häftig utrustning, men det görs i andra länder USA tex. - även i kliniksammanhang - inte bara i forskning.

Så det är utrett och hyfsat lätt att visa hur hästryggens skelett ser ut från sidan.

Det är inte så svårt att räkna ut hur ryggkotornas linje ser ut tredimensionellt på den stillastående hästen om man lokaliserar tornutskotten och sen bygger upp en modell av samma hästs kotor utefter dessa beräkningar post mortem. Linknande metoder har använts av många anatomer under åren.

MRI används också på häst - jag vet inte om det finns nå´n kamera - än - som tar hel häst, men på "Cirale" i Frankrike kollas i alla fall huvud och halskotpelare ner till C4 på stora hästar, yngre hästar C6.

Har inte läst din artikel om halskotpelaren än så kanske du eller någon annan kan svara på detta.
Jag har funderat kring, och frågat om, vad som händer vid en lågt ansatt hals. D v s är det skelettet som är lågt ansatt eller är det köttet som s a s har hamnat fel på ett riktigt skelett. Detta med halsansättning är ju naturligtvis olika för olika raser, men om vi håller oss till halvblod nu: Jag vet hur en lågt ansatt hals ser ut utifrån men frågan är hur är en sådan häst egentligen byggd inuti. Hoppas att ni förstår frågeställningen.

Kan tänka mig att dessa hästar har en rakare halskotpelare, vild gissning men det skulle kunna stämma.

Har en bild här på en

HALSKOTPELARE

Jag har massor av bra sådana här bilder om det finns någon som vill se något annat så hojta :p

Har inget med ursprungsinlägget att göra men jag måste visa en häst med grava fel i halskotpelaren, märk väl att detta är ett avelsto, 4 år.

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Detta är inte i Sverige, och ja..vad säger man...det gjorde ont i hela mig när jag såg dem betäcka henne. Hon hade fått friska föl innan, men varför betäcker man en sådan häst?

Noir skrev:
Udo bürger, ja.
Hans bok "Ryttaren formar hästen" är ju ovärderlig. Dock sällsynt och skriven på en snårig efterkrigstyska av en förkrigstysk. Huvva!

Håller med om att tyskan är inte den lättaste. :) Men vad menar du med sällsynt? Boken finns ju i nytryck och är lätt att få tag på. Men riktigt bra anatomiböcker kan jag hålla med om att det är svårt att få tag på.

"fått friska föl innan" - hjälp hade hon fått flera föl och var bara 4?

Såg helt abnormt ut. Vad hade hänt med henne? Född sådan? Trauma?

Zora skrev:
Men vad menar du med sällsynt? Boken finns ju i nytryck och är lätt att få tag på.

Det var som tusan! Så bra!

jag har funderat på att översätta den till svenska eller engelska. Vet du händelsevis om detta redan finns, också?

Jag är personligen inte helt säker på att alla hästar har en konvex ryggkotpelare, då man har sett en hel del sjukligt svankryggiga hästar. Jag menar, jag själv har en abnormt platt bröstrygg, och detta utan att någon sitter på den. Men, som vi brukar skoja kompisar emellan, om jag hade varit häst hade jag nog varit triangelmärkt...

Theresa

Noir skrev:
Jag är personligen inte helt säker på att alla hästar har en konvex ryggkotpelare, då man har sett en hel del sjukligt svankryggiga hästar. Jag menar, jag själv har en abnormt platt bröstrygg, och detta utan att någon sitter på den. Men, som vi brukar skoja kompisar emellan, om jag hade varit häst hade jag nog varit triangelmärkt...

Theresa
Det har du rätt i. Alla hästar har inte en konvex ryggkotpelare avseende kotkropparnas linje.

Blir den för konvex är det dessutom också att betrakta som "icke-normalt".

Det finns absolut avvikelser, mer eller mindre extrema. Många hästar fungerar dessutom bra trots avvikelser beroende på var dessa sitter och hur hästarna tränas.

Allt finns, ifrån mindre uttalad svank över en större del av ryggen (vanligast i bröstryggen) till missbildade kotor som saknar utskott för intervertebralleder och därigenom ger en instabil, extrem svank.

Det finns tex Am. saddlebred där det betraktas som ett genetiskt problem att man avlat fram svankryggar - som berör kotkroppar - inte bara tornutskott.

evis skrev:
"fått friska föl innan" - hjälp hade hon fått flera föl och var bara 4?

Såg helt abnormt ut. Vad hade hänt med henne? Född sådan? Trauma?

Som jag uppfattade det hade hon fått 2 föl innan, vet ej om det är sant, vad det gäller hur formen uppstått vet jag lika lite. Jag fick tillåtelse till att fotografera....och det gjorde jag.

Det finns "fina" bilder på hennes ben hur de ser ut....hon går hobblad både fram och bak. Så är det kanske inte så svårt att räkna ut vilket land hon kommer ifrån.

:crazy:

Hur mycket lidande ska man utsätta en häst för?
Det var allt annat än kul att se uttrycket i hennes ögon.....:(

hobbled%20weanlings500.jpg

Tez1 skrev:
Vad är hobblad?
mvh t

Oj!

Har missat din fråga, men Saddleman gav ju en målande beskrivning.

Ibland är det endast med rep, då bränner det i huden ännu värre.

Nu blir jag riktigt förbannad!!!!!
Varför skulle man vilja göra så!!!!!!!! Vad är syftet?
Är det en träningsvariant eller så?
Kan säga att jag inte varit så mycket utomlands och sett hästhantering så i min naiva värld så hanteras alla djur väl(med ömhet och respekt) kanske dags att inse att alla tycker inte att hästar/djur har samma värde.
mvh t

Syftet är att hästen ska bli där man ställer den, eller ja, i alla fall i princip.

Många, många, hästar har det så.

De flesta jag har sett har dock "bara" varit hobblade fram.

Föl som vuxna. Inte alltid arbetsdjur på fältet där det kanske är sin sak för att de inte ska smita under natten när boskapskötarna slaggar..

Inte bara hästar, även åsnor.

Man kan hittade hobblade hästar och åsnor lite varstans i sin omgivning om man besöker tex: södra Spanien.

Blir du upprörd tittar de på dig som om du kom från en annan planet.

Har följt diskussionen och tycker att en del intressanta saker kommit fram. Den tanke som fick mig att ställa den ursprungliga frågan var dock att den höjning jag menar så vitt jag kan se åstadkoms genom att de muskler som ligger i detta område engageras. Och om jag förstått det hela rätt, är detta muskler som höjer bogbladet, främst framtill, och överarmen, och de borde alltså komma till användning när hästen är lätt i framdelen. Och det kan man inte, som jag ser det, komma åt genom att böja halskotpelaren i oavsett vilken position. Och jag kom också fram till att detta är det motiv jag egentligen har till varför en häst aldrig bör behöva ridas bakom lod, jag har aldrig sett en häst bakom lod varit lätt i framdelen. Detta är alltså mitt försök att styra diskussionen mot muskelaspekten av hästens fysik :p . Någon som har några reflexioner?

Du kan ha rätt om det där med halskotpelarens rakhet, det verkar inte omöjligt. Det konstiga är att jag inte har kunnat få något svar från t ex exteriördomare och dom borde ju veta, men det är klart, de är ju inte interiördomare...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar