Halskotpelarens "placering" och dess betydelse

Sv: Halskotpelarens "placering" och dess betydelse

Jag kanske är oklar ibland, Sofia. Hoppas detta rättar till det för dig!

Corrado är ju hingst, och hingstar har späck längs mankammen. Rätt många tävlingshästar på GP-nivå är ju hingstar, så det kanske är därför?

Många tycker att "det ser finare ut" när hästarna är förböjda och blir "mer välvda" i överlinjen. När jag var barn tecknade jag massor med hästar, och alla var svankryggiga, svanhalsade, bakom lodplan och med utstickande rumpa. Jag tyckte att alla de kurvorna var fina och jag överdrev dem. Jag tror att många som ser modern dressyrsport tycker att det ser bättre ut med utstickande bakdelar och spänt ihoptryckta halsar, då det ser ut som "mer power". Jag kan förstå det, men det är ganska "outbildat" om man säger så. Sen kan det ju hända att de har sett någon av alla dessa "gamla bilder" där äldre ryttare ride med den tidens ideal, och det var då lite tvärt om nu. En hel del bilder är bra, men på många rider ryttarna hästarna med "maniskt hög nacke och näsan framför lod". Det är inte direkt något att ta efter det heller...

Återkommer med lite bilder på förböjda halsar snart.

T

Om hästen statiskt håller upp sitt huvud blir Splenius cervicis stor och bulkig. Det syns på "handridna hästar" och gramanridna. tex. Guiness
- Det finns säkert flera. En del av deras halsar är säkert hingstspäck, men i avslappnat tillstånd är många handridna hästars vidaste del på mitten av halsen.
På en välriden häst är halsen som bredast vid basen dvs manken.

Splenius cervicis och splenius capitis ska det vara. bråttom att skicka ibland.

Ett tips (eftersom jag vet att du inte har bredband)

Kopiera och klistra in de tidigare svaren i Anteckningar.
Stäng ner uppkopplingen.
Skriv dina svar i lugn och ro i Anteckningar. Kanske flera på samma gång.
Koppla upp och lägg ut svaren.

Så gör jag med e-post, då min mailserver kastar ut mig med ojämna mellanrum. För att slippa att allt bara försvinner i cyberspace eller vara uppkopplad för länge. Då får vi kanske riktigt långa och utförliga svar.

Tessan

Tack.
Det blir mkt att hålla i huvudet ibland.
ska nu bara hitta detta med anteckningar. har tidigare skrivit mina långa i word (det kanske är samma sak egentligen. men har inte varit så smart att jag sparat det redan skrivna

Kommer utförligare redan i morgon
MVH SUSAN

*lånar knapp*

Har med stort intresse följt denna tråden!

Jag och min häst har problem med just halsen och halskotpelaren, en bra dag klarar vi av att jobba igenom baken/ryggen/bogen OK, men han blir ändå hängandes på underhalsen.

Min teori:
Han är luftsnappare till och från och när han snappar luft så "tränar" han underhals musklerna och då blir det mer att han länger underhalsen och kortar överlinen.

Provar att stanna honom och genom stum hand be att han ger slack i tyglarna (ganska långa tygar ändå, kortar bara 1,5 -2 dm) när jag får det länger jag lite och berömmer när han följer med. Dvs jag ber honom att länga överlinjen lite och ta in nosen lite med den stumma handen. Dessutom när jag länger tygeln och han följer med i halsen så rätas halskotepelaren ut ännu mer...

Gör jag detta i rätt ordning? Eller är det bättre att han länger framåt/neråt utan att länga överlinjen först och hoppas att man kan få honom att länga överlinjen när han är framåt neråt med nosen? Tycker att detta gör att han bara går på bogen...

Eller snarare tänker jag rätt i mitt sätt att få honom fint framåt/neråt utan att han blir bly i handen...

Vad tycker ni allvetandes gurus :D

Din beskrivning av hur du gör kan jag inte säga något om, för jag fattar inte hur det ser ut. Folk beskriver samma sak väldigt olika, och olika saker på samma sätt, så jag kan inte gå bara på din beskrivning. Måste se dig.

Du skriver ...men han blir ändå hängandes på underhalsen.

Jag vet inte vad du menar med det heller. De saker som stärker underhalsens muskler är att krulla sig, spänna sig stel och eventuellt då att luftsnappa (jag har ingen större erfarenhet av det).

Jag misstänker att du menar att hästen låter framdelen hänga ner mellan frambenen så att underhalsen skjuter ut framåt? Detta är inte muskelarbete, utan tvärt om, att hästen hänger i sina bogmuskler som inte behöver göra så mycket. Är det vad som händer? Om hästen aktivt lyfter huvudet/nacken utan att lyfta nedre delen av halsen ser det kanske ut som att han spänner musklerna där, men det som händer är att skelettet hänger ner och trycker ut underhalsen.

Tessan

Jag vågar mig på ett svar - obs - bara utifrån den bild jag får av din beskrivning.

Du lär hästen att backa från bettet. (Inte bra alltså.) Lär dig följa så lär sig hästen att våga lita på handen. Jobba lite från marken, så ser du hästens uttryck när du gör olika saker. Hör av dig igen. Vi "allvetande gurusar" kan hjälpa till med en del... men foton är bra om du har.

Prova också gärna att sätta tyglar i en vanlig (nos-)grimma och se om det blir någon skillnad.mvh/T_B

95johsv skrev:
Provar att stanna honom och genom stum hand be att han ger slack i tyglarna (ganska långa tygar ändå, kortar bara 1,5 -2 dm) när jag får det länger jag lite och berömmer när han följer med. Dvs jag ber honom att länga överlinjen lite och ta in nosen lite med den stumma handen. Dessutom när jag länger tygeln och han följer med i halsen så rätas halskotepelaren ut ännu mer...

Gör jag detta i rätt ordning?

Om jag var du skulle jag försöka träna att länga överlinjen i någon framåt rörelse, och inte som ett resultat av halt. Skritt är ganska bra till detta i början. Prova detta:

Förutsättningar:
* halvlånga tyglar och vara beredd att ge efter när hästen vill sträcka ner halsen
* Hästen flyttar villigt undan för skänkeln (skänkelvikning är lätt)

* Skritta på en volt.
* Hitta takten när hästen har lyft sitt inre bakben (inre fram stödjer i marken)
* Led rakt innåt med inner tygel (absolut ej bakåt mot höften) hästen ställer i nacken.
* Flytta ut bakdelen i skänkelvikning när inner bakben är i luften. Ej i varje steg.
* Låt hästen sträcka sig.

Här är en illustration:
Lilla snurren
Hela artikeln på engelska

Detta är ursimpelt när jag kan vara på plats och visa. Per internet kan det missförstås på 100 sätt. Men du kan ju i alla fall prova.

Tessan

Hmmm har tyvärr inga bilder annars hade ni fått det :)

Hela vintern har han inte snappat luft. Då hade vi inte kommit lika långt som nu. Dvs tränade på att få in inner bakben under kroppen och träna styrka. Detta gör han nu utan problem och har medfört att han vinklar ihop bakbenen lite mer, placerar bakbenen mer under sig och använder ryggmusklerna. Han höjer sig lite i bogen nu också.

Så i vårvintras i samband med lite ryggproblem började han snappa igen. Då kom dessa maffiga underhalsmusklerna som ett brev på posten och motsträvigheten att länga överlinjen manken och fram.

Rider oftast på ganska långa tyglar, kortar dem 1-2dm kanske. Böjer honom mha kroppen oftast, måste påminna ibland när jag är otydlig eller skogen är mer intressant :angel:

Det kan vara som du säger att han spänner överlinjen så att undersidan blir helslapp och därför buktar ut. Har alltid haft problem med att han självt vill gå med nosen mellan frambenen så att få detta som problem är precis tvärt om...

MEN som jag ser det både ifrån marken och ryggen så spänner han sig i under halsen så att han håller uppe huvudet mha dessa. Det ser ut som om han ska till och snappa luft och sedan är det upp med huvudet.

Tänkt dig att du sitter rakt. Titta upp i taket och dra in hakan. Känner du att du spänner hela underhalsen på dig själv då? Precis så gör han...

Noir2 skrev:
Din beskrivning av hur du gör kan jag inte säga något om, för jag fattar inte hur det ser ut. Folk beskriver samma sak väldigt olika, och olika saker på samma sätt, så jag kan inte gå bara på din beskrivning. Måste se dig.

Du skriver ...men han blir ändå hängandes på underhalsen.

Jag vet inte vad du menar med det heller. De saker som stärker underhalsens muskler är att krulla sig, spänna sig stel och eventuellt då att luftsnappa (jag har ingen större erfarenhet av det).

Jag misstänker att du menar att hästen låter framdelen hänga ner mellan frambenen så att underhalsen skjuter ut framåt? Detta är inte muskelarbete, utan tvärt om, att hästen hänger i sina bogmuskler som inte behöver göra så mycket. Är det vad som händer? Om hästen aktivt lyfter huvudet/nacken utan att lyfta nedre delen av halsen ser det kanske ut som att han spänner musklerna där, men det som händer är att skelettet hänger ner och trycker ut underhalsen.

Tessan

Han gör samma sak i grimma. Han går gärna så när jag leder honom också numera :(

Nej jag tycker inte heller att det är super att han backer ifrån bettet men ändå det som jag har kommit på som har fungerat att få honom att länga över och sedan följa med handen fram.

Ditt kort som du har överst på "hela artikeln på engelska" är sådan har blir fast inte riktigt så mycket när jag stumnar och sedan ger efter...

Dvs det SER rätt ut men det är ju inte några garantier!

Om han kan komma i närheten av bilden på skimmeln i min artikel, och då gärna i skritt och trav så har han ju kommit långt. Det kan ta ett tag innan han "bygger om sig" och ändrar sin balans.

Men jag är nog trög. Jag fattar fortfarande inte problemet. Hur kan han hålla UPP huvudet med underhalsen? Huvudet är ju ovanför halsmusklernas fäste, nes pa?

Om du inte kan fota någon bild på honom när han gör det kanske du kan hitta någon bild på internet som ser likadan ut och visa för oss..?
Kolla om någon av dessa bilder stämmer överens med hur din häst gör:
Behind the Vertical

Tessan

Jag har sett flera hästar som hjälpts av att man helt enkelt tar bort bettet. Ta en remontnosgrimma och sätt tyglarna i ringarna och prova. Eventuellt kan han lugna sig och börja sträcka ordentligt när inget "hotar" honom i munnen...

Tessan

Above the bit fighting contact

Det kortet om man tittar på halsen. Precis mitt på halsen och lite ner mot luftstrupen och under tyglarna bulkar en muskel ut. Det är den han spänner så den blir hård och jag kallar underhalsen...

Är det nu jag får veta att jag säger helt fel? :D

Hmm fast jag har absolut inte korta tyglar, och som sagt, han gör så även när jag rider i grimma...

Säger fel och säger fel. Det är väl inte det viktiga. det viktiga är att man vet vad som gör detta. Det är inte underhalsmusklerna, men om en häst har mycket underhalsmuskler så ser det så ut.

Jag skall göra lite angående det och lägga på sidan som jag har länkad med förklaringen. Återkommer.

Tessan

Tackar!

Det är ju inte så lätt för er att förstå om jag beskriver det hela fel. Jag är ju iallafall i rätt ända av hästen :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar