Halsförlängare?

V

vovicockokanon

Hur är det nu, är det bra eller dåligt? Vad är bra? Vad är dåligt? Inga påhoppsinlägg tack, jag vill bara höra om ovanstående frågor.

Sv: Halsförlängare?

Jasså, förstår att du oxå blivit påhoppad och ifrågasatt för en enkel fråga....mmm det e inte kul.

Jag tycker att en halsförlängare är den lindrigaste av hjälptyglar eftersom den är så elastisk. Det finns de som anser att hästen kan bli seg i munnen av detta, men jag tror det blir värre med ett fast tryck.

Om jag provar en ny hjälptygel så brukar jag longera hästen med den först för att se hur den reagerar.

Jag är inte så förtjust i det. Vid ridning tycker jag gramantyglar är bättre eftersom man kan släppa efter eller skippa dem helt om det skulle vara så. Behövs det använder jag hellre inspänningstyglar vid longering.

Men alla tycker olika... och det här är en känslig fråga för många så du kan nog få många svar på din fråga.

Jag tycker att halsförlängare kan vara bra vid longering ibland, men det är väldigt viktigt att man spänner den så att den hänger löst när hästen går i rätt form, den ska inte spännas så att hästen tvingas att gå i en form utan att få eftergift.

Hur den ska användas vet jag. rider alltid med den helt löst, alltså inte inspänt mer än det blir på det längsta. det jag blir fundersam över är varför så många ratar den ändå används den ofta. jag själv rider just nu med en sån då jag omskolar en kbl travare. jag rider ca 20-30 min med den, tar sen av den och rider ett kort pass till utan och jag tycker det fungerar jättebra. (i början hade jag den på ca 5 min.) han går snart i form lika fint utan.

Jag tycker inte att den ger tillräcklig eftergift tillräckligt snabbt. Den är för kort, helt enkelt... Kanske funkar bättre på små ponnyer, men på min korthalsade 152 cm-häst är den för kort, tycker jag.

Det blir liksom inte mycket till halsFÖRLÄNGNING när den i stort sett bara verkar bakåt. Visst man kanske kan få den att visa vägen något NEDÅT, men det blir ändå nedåt-bakåt. Och det är oftast inte vad jag är ute efter...

Hej ! Jag tycker halsförlängare passar som "engångslösning" när en "halvduktig" ryttare ska rida, dvs en som förstått att hästen ska arbeta i form, men ännu inte fått kläm på hur man ska ta sig dit. Då passar halsförlängaren för att skona hästen, ryttaren sitter inte och grejar i munnen så mkt. Mest för ridskolebruk eller om en mindre duktig av nån anledning ska rida ens häst. Däremot brukar jag använda den när jag longerar, som inspänning på yttersidan. Den är mjuk och elastisk och man kan anpassa längden om man knyter lite... *hemmabygge* :angel: Så, man kan ha nytta av allt om man bara är lite kreativ ! :)

Varför så många ratar den är att de flesta är för korta för att överhuvud taget ge någon eftergift när hästen går i rätt form.
Och en fråga till: Är du säker på att hästen går i rätt form? Halsförlängaren - och alla andra inspänningstyglar för den delen - har en tendens att bara se till att huvudet "sitter på plats". Däremot kanske bakdelen försvinner.
I så fall är det så att det är bättre att ha en häst med action bakifrån och höjd rygg med något högt huvud. Huvudet kommer själv på plats så småning om om hästen rids rätt från början. Se till så att bakdelen bär i stället för att skjuta på innan någon form av inspänningstygel används!

Vet av egen erfarenhet att det kan vara extra svårt på en kallblodig travare (Har själv en som börjar bli riktigt fin efter 3 års westernridning helt utan inspänningstyglar.) som kanske är van att gå med huvudet högt från början.

Gramantygel skulle jag rekomendera om du absolut måste ha hjälptygel. Och i så fall bara till hästen fattar att det går bra att ha huvudet lågt i stället för kikandes i skyn!

Jag har testat gramant och tyckte det var ok ochså. har dock fått tips om att den bör brukas tillsammans med en tränare för det är lätt att bli hängandes i den. har heller inte så stor erfarenhet av en gramant. mitt sunda förnuft säger att en halsförlängare borde bli rätt bara den som sagt inte är för kort, så eftergiften kommer liksom...
ja, ja vet inte. tror jag ska rida uten hjälptyglar i fortsättningen, han har ju som sagt börjat ta stöd på bettet nu så...
kolla gärna bilderna på oss i forumet
http://travare.net

vovicockokanon skrev:
det jag blir fundersam över är varför så många ratar den ändå används den ofta.

Jo det tror jag för att det är så många som använder halsförlängare utan att fatta vad den används till och hur.
De flesta jag sett, speciellt en då, spände in den så hårt att hästen kunde bara kröka på nacken och gick helt ihopadragen tack vare halsförlängaren, bara för hon inte kunde få hästen i form när hon försökte sitta och såga ner han, så då skulle hon genast ingripa med en halsförlängare, skyllde på att utan halsförlängare drog han upp huvet och hon kunde inte hålla honom, Tacka f*n för det när han alltid gått med ihopa rullat huvud!
Sa till hon att halsförlängaren ska vara lös och hänga och strama åt lite när hästen drar upp huvet högt, så den får eftergift när den söker sig ner, alltså den ska inte vara ett dugg spänd eller tvinga hästen. Fick då ett snävt svar: "Vad är det för mening?!" och denna ryttare spände inte ens upp den eller tog av den när hon skritta fram och av!! :mad: helt onödigt enligt hon.

Det är därför jag ser ner på halsförlängare sen jag sett såna "ryttare" använda dom..

Men blir överlycklig när jag ser dom som fattar hur och varför man använder dom, istället för dom ryttare som inte klarar av hästen och är beroende av den.

Senast ändrad av en moderator:

Fridolin84 skrev:
Varför så många ratar den är att de flesta är för korta för att överhuvud taget ge någon eftergift när hästen går i rätt form.

Hmm....flera har påpekat att den är för kort. Finns det inte olika storlekar? :o Jag har bara ridit ponny på halsförlängare (för många herrans år sedan) och då fanns ju inte det problemet, men om den blir för kort för stora hästar så verkar det ju helt puckat!

För övrigt så tycker jag som någon annan skrev att det är en bra hjälptygel för en "halvskicklig" ryttare, som har tillräcklig rutin för att förstå hur hästen ska jobba och att det inte handlar om att dra ihop den, men kanske inte är fullt så skicklig att kunna rida hästen avslappnad och lösgjord utan, eller att behärska graman.

Är man riktigt skicklig är nog graman bättre tycker jag, då kan man ju ge eftergift så fort hästen gör minsta antydan till att göra rätt!

Jag vet att många är emot hjälptyglar öht, men jag hör nog till dem som anser att det är bättre att använda en hjälptygel (om man kan använda den på rätt sätt!!) och rida på ett bra sätt på en avslappnad häst, än att principiellt vägra hjälptygel och sen sitta och studsa och dra i munnen i slängtrav :crazy:

vovicockokanon skrev:
Hur är det nu, är det bra eller dåligt? Vad är bra? Vad är dåligt? Inga påhoppsinlägg tack, jag vill bara höra om ovanstående frågor.

har funnits flera bra trådar om halsförlänagre som är välvärda att läsa.
Tex: denna, denna, denna och denna.

Min personliga åsikt:
är det bra eller dåligt?
Jag tycker INTE om halsförlängare. Halsförlängaren drar bara in hästens huvud och får hästen att söka sig BAKÅT, man vill att hästen skall gå FRAMÅT och att den skall samla sig BAKIFRÅN, FRAMÅT.

Vad är bra?
Enda gången jag kan se någon som helst miniliten anledning till den är om man har en häst som har huvudet alldeles för högt upp och inte lyssnar, då kan man ha den otroligt löst spänt, så att om hästen har huvudet allra allra högst upp (inte kan få huvudet högre upp än så) så tar den emot lite grand.

Vad är dåligt?
Att den bara trycker in huvudet och knöglar ihop halsen. Hästen får svårt att söka sig framåt.

ScissorHands skrev:
Enda gången jag kan se någon som helst miniliten anledning till den är om man har en häst som har huvudet alldeles för högt upp och inte lyssnar, då kan man ha den otroligt löst spänt, så att om hästen har huvudet allra allra högst upp (inte kan få huvudet högre upp än så) så tar den emot lite grand.

Det var så det var med ridskoleponnyn jag red på halsförlängare för länge sedan. Han sprang runt med sänkt rygg och huvudet uppe i himlen, en rejäl underhals hade han skaffat sig stackaren :cry:

vovicockokanon skrev:
har heller inte så stor erfarenhet av en gramant. mitt sunda förnuft säger att en halsförlängare borde bli rätt bara den som sagt inte är för kort, så eftergiften kommer liksom...
Grejen är väll, hur spänner man den för att den skall sitta lagom då, jag kan inte komma på hur den skall spännas för att det skall bli lagom, för att kunna ge hästen eftergift precis när hästen kommer fram och ger efter.
Halsförlängaren är just en gumisnodd , den ger efter LÅNGSAMT och trycker LÅNGSAMT om inte hästen ger efter ganska mkt fort.

Och till Lisa inunder, de finns normalt sätt bara i en enda storlek, aldrig sett något annat och hittade inte något annat heller nu när jag kollade på några internet butiker lite snabbt).

Det känns som om han "kröker" på ryggen o jobbar rätt. hur tycker ni det ser ut? Eller har jag knöcklat ihop honom?(Inga kommentarer vad det gäller sits o sadel. Sadeln kanar fram och jag e medveten om det.)
2004-09-12-trolle_trav.jpg
2004-09-15-dv00024.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Snygg häst=)

JAg skulle haft halsförlängaren längre. Men svårt att se i den vinkeln.

Halsförlängare är väl bra! Det är väl bättre än att hästarna går med huvudet i vädret och sänkt rygg.
Själv använder jag det enbart när pappa rider (som har ridit 2 terminer på ridskola). :)

Tycker att halsförlängare är bra vid tömkörning och longering, men då ska den inte dras åt jätte mycket, utan kanske han den på det längsta och sen samla hästen lite mer själv. Vid ridning tycker jag att man helst ska använda graman, då man bättre kan ge efter när hästen gör rätt. :)

jag skulle vilja ha den ca 10-15 cm längre men det går inte. jo om jag knyter i nåt vid sadelgjorden iof. men av era tyckanden o tips blir det nog att jag faktiskt rider utan och ibland m. gramanttygel. Ingen som kan svara på om jag knöcklat ihop honom, eller börjat få rätt form?

Jag tycker han ser lite "Hoppknöcklad" ut, drför skulle jag länga den. Lättast är att ta ett balsnöre och förlänga med. Inte så snyggt eller hållbart, men det fungerar.

Jag har använt halsförlängare ibland men då tagit och längt den med gummidelen från inspänningstyglarna(liknande gummi, så trycket blir samma).

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
725
Senast: fio
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
389
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 543
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
2
Svar
38
· Visningar
702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka