Sv: Halsförlängare!
Jag rider med halsförlängare på min 5åriga medryttarhäst. Främst för att den ska hjälpa mig då jag faktiskt helt ärligt kan säga att jag inte kan rida honom korrekt ännu, eftersom vi precis börjat lära känna varandra, dvs jag vet inte säker hur han fungerar. Också dels för att jag haft träningsuppehåll på några månader, så jag är lite ringrostig.
Så halsförlängaren hjälper mig att ställa mig in på hur jag ska rida honom rätt. För trots att jag har den, måste jag fortfarande arbeta hästen, men halsförlängaren hjälper mig lite på traven. Det är samma princip och samma hjälper, trots att jag har den på. Vi rider fram honom ordentligt så att det inte bara är kröka på nacken, utan så att han arbetar på med ryggen också. ( Dock kanske jag inte gör det riktigt lika bra som ägaren, men som sagt, lär mig fortfarande!)
Nu rider jag varannnan gång med och varannan gång utan, just för att det är jag som håller på att lära mig. Kan tillägga att vi sätter den mellan frambenen och inte har den spänd alls, dvs, den sitter så löst den bara kan. Ägaren rider honom mestadels utan, men ibland med också. Han är fortfarande lite "valpig", gillar att springa på och vissa dagar ska huvudet vara högt uppe i det blå. Då hjälper halsförlängaren faktiskt oss att få kontakt med honom, så att vi kan koncentrera oss på arbete.
Vad säger ni om detta? Används den fel, eller är det okej att använda en halsförlängare på detta sätt?
Kapar tråden lite, men samma ämne ändå..