Halsförlängare!

E

Elin98

Hej
Varför rider man med halsförlängare? När man rider med det tvingar man ju hästen att kröka på nacken!Hästen går ju inte i form på rätt sätt! Halsförlängaren hjälper väll inte till med nått mer?
Vill gärna höra vad andra tkr om den!

Tacksam för svar!:laugh:

Sv: Halsförlängare!

Som alla hjälptyglar. Rätt använd kan den vara till hjälp, fel använd gör den mer skada än nytta. Bara för att det går att "dra ihop" hästen med den så måste man inte göra det.

Jag rider inte med halsförlängare, men en av mina hästar funkar för tillfället bra vid longering med den. Longerar dock sällan.

Jag tycker INTE om den alls. Om jag någon gång ska använda något slags inspänning blir det vanliga inspänningstyglar eller chambon. Tyvärr verkar halsförlängaren vara väldigt vanlig på ridskolor i alla fall de jag besökt de sista åren.

beror på hur man sätter den. Jag sätter den alltid mellan frambenen om jag använder den, och då vid longering. Då blir det en halsförlängare, dvs hjälper hästen att söka sig framåt neråt utan att hamna bakom lod.

sålänge man använder den på rätt sätt är det inget som skadar hästen. jag använder mig sällan eller aldrig av hjälptyglar, så länge det inte behövs!

Annars tycker jag inte att det är dåligt med hjälptyglar i sig, sålänge de används på ett säkert sätt, väl anpassat efter hästen på en häst som behöver det.

Jag använder halsförlängare på min unghäst, för att hjälpa henne. Hon fungerar bra med den, men använder den endast ibland. Halsförlängare är en snällare variant av hjälptyglar men man ska alltid prova sig fram och fundera på syftet. Alltså varför man tar hjälp av hjälptyglar. En del hästar behöver lite mer hjälp på traven. Själv har jag den när jag rider markarbete för att hon ska lättare söka sig fram och jag anser att hon blir mer stabil. men men smaken är som baken

Varför rider man med halsförlängare?

För att man inte klarar att rida hästen lång och låg.

Ryttaren kanske är okunnig/okänslig eller pga fysisk funktionsnedsättning oförmögen att rida hästen korrekt. Då kan halsförlängaren vara ett hjälpmedel för ryttaren, så att denne kan känna hur hästen ska kännas när den går lång och låg.

När man rider med det tvingar man ju hästen att kröka på nacken!

Nej, en korrekt spänd halsförlängare får inte hästen att kröka på nacken, men den får hästen att sänka nacken - dock ska nosen fortfarande sträckas framåt. Om hästen måste vinkla in huvudet så är halsförlängaren för kort.

Hästen går ju inte i form på rätt sätt! Halsförlängaren hjälper väll inte till med nått mer?

Den får inte hästen att gå iform, nej. Halsförlängaren kan däremot uppmuntra en stressad häst att sänka nacken, vilken underlättar för den ryttare som inte klarar av att rida hästen fram till bettet.

Det betyder inte att hästen går iform, men att den i många fall kan varva ned och länga överlinjen.

Hjälptyglar generellt är så gott som enbart ett stöd för ryttaren - de används på hästar som ryttaren inte klarar av att rida korrekt utan hjälp. Vissa hjälptyglar kan användas under longering/tömkörning för att stödja hästen.

Halsförlängare tenderar att få hästarna på bogarna, så jag tycker personligen att man ska försöka undvika just den hjälptygeln. Men visst, det finns säkert situationer då den kan användas med fördel.

Tack för alla svar!
Har oxå sätt den mycket på ridskolor! Där verkar det som dom sätter den fel och spänner den väldigt mycket!Gillar det inte alls!

Tack för alla svar!
Har oxå sätt den mycket på ridskolor! Där verkar det som dom sätter den fel och spänner den väldigt mycket!Gillar det inte alls!

Tyvärr och sen fortsätter ryttarna som fått lära sig av ridläraren att spänna den alldeles för hårt.

Hej!

Jag gillar min halsförlängare. Använder den som träningsredskap för mej själv- hemma! Skulle aldrig sätta den på hästen, då den aldrig slutar verka bakåt och det är inte dit jag vill ha min häst.

Däremot går den att använda som "grästygel" och då funkar den bra (sätt i ringarna fram på sadeln och häst får svårare att ta ner huvudet. Det han även hjälpt en av ridskolehästarna att sluta rycka tyglarna ur händerna på mindre kunniga elever. Då sitter den bara på, men är inte spänd alls, men det var allt denna häst behövde...

Utöver dessa användningsområden.. Jag antar att man kanske kan använda den som leksaksupphängare i boxen??

/Lavinia, inte riktigt vän med halsförlängarens användningssätt på hästar.

Jag använder det ibland på mitt fullblod när vi tränar, kan även rida henne utan, men jag uppfattar henne som lugnare när vi har den på. Sitter löst, så "drar" inte ner henne, gör det bara lite obehagligt för henne att slänga upp huvudet.
Hade en häst tidigare som vi använde det på ganska mkt under utbildningen (löst även då) han gillade att stegra och gjorde det lite för ofta (2-3 gånger/pass), men inte med halsförlängare. (Han var kollad och smärtfri).

F.ö kan den vara bra att ha vid longering.

Jobbar själv på ridskola, där anväder vi aldrig halsförlängare, hjälpmedel kommer ev fra när eleverna är duktiga nog att kunna rida utan...

Jag trivs riktigt bra med halsförlängaren, använder den endast vid longering, och alltid vid longering, fått rekomendation utav flertalet veterinärer som förespråkat en rättinställd halsförlängare vid longering, och ja, jag använder den för att faktiskt "tvinga" ner huvudet på några hästar,

hade en riktig grisepassare, han hade grisepassat från födeseln, visade aldrig upp trav, var mjuk och fin i hela kroppen (kollad av både massör, ET och veterinär, plus röntgad), men han var bara helt enkelt en grisepassare,

så för att undvika att han låste sönder ryggen i sin passgång longerade jag honom 3 gånger i veckan med halsförlängare, satt så att han kom ner i en lägre och längre form så han hellre gick över till trav istället för sin starka laterala gång som han alltid annars hade, efter jag arbetat honom så i ca 3 månader (+ annat arbete under dom övriga dagarna) så försvann grisepassen nästan helt,
han var bara byggt fel, men visst, om någon annan kommit på en bättre metod för att få traven att komma fram (utan att hästen ska behöva bli 20år gammal innan detta händer...) så varsågod, give it to me.

Alla redskap är bra så länge dom används av rätt människor och på rätt hästar

Lavinia, halsförvrängaren är jättebra när man ska surra fast julgranen på takräcket också! :idea:

Hejsan! Jag personligen gillar inte nån hjälptygel, inte heller halsförlängaren.

MEN jag vill komma med en lite ny infallsvinkel på den. Det var en ridlärare (en vanligtvis mkt mkt bra ridlärare) som berättade en gång att halsförlängaren bara gör så att "bettet hålls på plats bättre". Låter helt sjukt jag vet men jag ska försöka förklara:
Ridläraren menade på att vissa hästar tar upp huvudet och lägger bettet i mungipan, där det inte har samma effekt. Halsförlängaren gjorde att bettet hölls nere på plats. Ridläraren sa att halsförlängaren därför endast används för att hästen ska lyssna bättre på ryttaren. Att vi ryttare vi gör rätt, men hästen känner inte, men halsförlängaren gör så att hästen gör rätt när ryttaren gör rätt.
Detta var på en ridlektion med ridskolahästar, och som ni alla vet, ridskolahästar kommer ju ofta på knep för att slippa arbeta ;)
(Och nej, alla hästarna på ridskolan har inte halsförlängare, utan det är bara nån som har det ibland för att "få hjälp att söka sig nedåt" skulle jag tro, eller för att de små ryttarna ska ha bättre kontroll. De brukar inte vara speciellt hårt spända heller, men dock, några hästar har dem och jag tycker inte det är helt ok. Det sänder ju ut fel signaler till de unga ryttarna...)

personligen håller jag inte helt med min ridlärare i frågan, och jag kan inte försvara att det skulle stämma. Men ville som sagt bara ge en ny infallsvinkel :)

Jag är inte emot hjälptyglar, om dom används rätt!! Vilket de inte alltid gör...

På min ridskola spänner man in vissa ponnyer och hästar med snodd och vissa med chambon/inspänningstygel. Det är för att hästen då går bättre men itne i "form" sålänge inte ryttaren använder skänkel. eller något snt, jag suger på att förklara. Men vi tar ex Oboy som han bli lite jobbigt när han har nosen upp i vädret och lyssnar sämre på hjälperna. När det är lägre nivåer han går med i använder deibland snodd. Han går itne i värsta formen, men sänker huvudet ganska mycket och är inte lika springing och mjukare att rida. Snodden hänger löst då, och när han drar upp nosen i vädret så tar det emot lite av halsförlängaren.

Vt inte om någon fattar, men den är iallafall ganska bra på ridskolor, när de används rätt. När hästen går med sänkt huvud ska den inte inverka. för att hästen ska gå i form behövs ju oavsett skänkel och sits såå.

Sen använder de chambon för att hjälpa hästarna att jobba bättre med bakbenen (har jag för mig), och inspänningstyglar (bara någon häst) för att de ska gå bättre (menar inte då tvingas i form) för dem när de har mindre rutinerade ryttare på ryggen.

Jag rider ofta med "gummiband" vilket är en stor hjälp. Jag har precis börjat på att skola om en häst till western och den el. hon är inte i nån `toppform´. för de första så har hon ju inte så bra ryggmuskler och orkar så klart inte bära upp ryggen och hästar med dåliga ryggmuskler springer ofta med huvudet högt då dom inte orkar bära upp sig. Med hjälp av gummiband så blir de ju ännu mer otrevligt att går med huvudet högt ( det är ju inte naturligt att dom har huvudet högt eller med nacken högt krökt och nosen i bringan) utan dom måste då börja sänka huvudet och bära upp ryggen vilket är det dom ska och är det som är bekvämast för hästar. Ett annat + speciellt om man rider western och rider med hjälp av tryck- och eftergiftprincipen, om hästen går med huvudet högt så är de ju ett lite irriterande tryck, och det blir mycket trevligare om man sänker sig! ;)

Så hästen har svaga ryggmuskler och orkar inte bära sig. Den får alltså nån slags obehag av att gå med huvudet lågt. (Om jag tolkat det rätt) Då ger du hästen mer obehag så att den hellre tar obehaget i ryggen än obehaget i nacken. Har jag fattat det rätt?

Jag tycker att det verkar väldigt konstigt att tvinga en otränad häst till något som den inte fysiskt klarar av. Det verkar också konstigt att hästen väljer att gå högt med huvudet om "sänka huvudet och bära upp ryggen vilket är det dom ska och är det som är bekvämast för hästar".

... utan att hamna bakom lod.

Hur förklarar du att just gummisnodden/halsförlängaren hindrar hästen att gå bakom lod. Löper inte den genom bettringen den också? Och ger ett tryck i bettet som går i riktning mot sadelgjorden? I princip alla hästar jag sett med snodd har haft nosen bakom lod.

Jag rider med halsförlängare på min 5åriga medryttarhäst. Främst för att den ska hjälpa mig då jag faktiskt helt ärligt kan säga att jag inte kan rida honom korrekt ännu, eftersom vi precis börjat lära känna varandra, dvs jag vet inte säker hur han fungerar. Också dels för att jag haft träningsuppehåll på några månader, så jag är lite ringrostig.

Så halsförlängaren hjälper mig att ställa mig in på hur jag ska rida honom rätt. För trots att jag har den, måste jag fortfarande arbeta hästen, men halsförlängaren hjälper mig lite på traven. Det är samma princip och samma hjälper, trots att jag har den på. Vi rider fram honom ordentligt så att det inte bara är kröka på nacken, utan så att han arbetar på med ryggen också. ( Dock kanske jag inte gör det riktigt lika bra som ägaren, men som sagt, lär mig fortfarande!)

Nu rider jag varannnan gång med och varannan gång utan, just för att det är jag som håller på att lära mig. Kan tillägga att vi sätter den mellan frambenen och inte har den spänd alls, dvs, den sitter så löst den bara kan. Ägaren rider honom mestadels utan, men ibland med också. Han är fortfarande lite "valpig", gillar att springa på och vissa dagar ska huvudet vara högt uppe i det blå. Då hjälper halsförlängaren faktiskt oss att få kontakt med honom, så att vi kan koncentrera oss på arbete.

Vad säger ni om detta? Används den fel, eller är det okej att använda en halsförlängare på detta sätt?

Kapar tråden lite, men samma ämne ändå.. :)

Eller så kan man ju göra övningar som gör att hästen aktiverar bakbenen, sätter dom under sig, och jobbar.
Och sen blir hästen starkare och bygger mer muskler, och orkar mer.
Så slipper man associera ridning med otrevlighet hos dom vilket knappast leder till glada individer som tycker det är kul att jobba och bli ridna.

Är ju en idé...

KL
Jag tycker att det extremt sällan kan vara hjälpfullt att använda inspänningar av olika slag för att hjälpa sökning. Men det finns bättre sätt att få det, och mer ärligt, så det är endast i extremfall där hästen är fullt kollad och frisk utan fysiska eller psykiska problem. (vanliga inspäningstyglar eller en halsförlängare/snodd , men då endast väldigt löst och spänt mellan frambenen för att hjälpa sökning, men som sagt extremt sällan.)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama